تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

لحظات خوب؛ محو در سیاهی کرونا

لحظات خوب؛ محو در سیاهی کرونا
ایلام - صدای جر و بحث ۲ مرد تمام فضای اداره را گرفته، التماس‌های جوانی برای برگزاری مراسم عقد و بغضی از سر ناچاری و حلقه‌های اشکی که به جای شادی چشمان جوان را پر کرده است و با التماس جواز برگزاری مراسم می‌خواهد، دل هر کسی را به درد می‌آورد.

مسوول اصناف و بازار در بحث کرونا، با دلیل و منطق، خطرات تجمع و اعمال محدودیت‌ها را برای جوان که اصرار به گرفتن مراسم دارد، توضیح می‌دهد اما وقتی پای برهم خوردن یک زندگی که با هزار امید و آرزو در حال شکل‌گیری است در میان باشد آن وقت التماس و تهدید و اشک و ناله آخرین راه‌های انجام خواسته است.

صبر می‌کنم کمی که جوان آرام می‌شود سر صحبت را با او آغاز می‌کنم، از سختگیری‌های پی در پی خانواده عروس گله‌مند است و سپس از اصرار برادران دختر برای برگزاری مراسم عقد و عروسی در این شرایط سخت می‌گوید.

با لحن آرامی می‌گوید، برادران مریم اصرار دارند اگر مراسم نگیرم همه چیز را بر هم می‌زنند و نمی‌گذارند ما عقد کنیم، حتی تهدید کرده‌اند که حق ندارم با نامزدم صحبت کنم.

رضا حالا که کمی آرام‌تر شده است، ادامه می‌دهد: می‌دانم شرایط بسیار خطرناک است اما خانواده نامزدم این موقعیت را درک نمی‌کنند و دیروز که به آنها گفتم اجازه برگزاری مراسم در تالار نمی‌دهند، گفتند تو دروغ می‌گویی و می‌خواهی بدون هیچ هزینه‌ای خواهر ما را عقد کنی.

وی در جواب اینکه نظر عروس چیست و چرا مراسم را به زمان دیگری موکول نمی‌کنی، می‌گوید: خود مریم هم اصرار به برگزاری مراسم دارد و هر چه من می‌گویم بعدا که اوضاع کرونا بهتر شد، برایت مراسم می‌گیرم زیر بار نمی‌رود.

وی اظهار داشت: اکنون کلی لباس سفارش داده و همه خریدهای عقد انجام شده است اما واقعا در این شرایط هولناک کرونا و اعمال محدودیت‌ها و از طرف دیگر اصرار خانواده مریم برای برگزاری مراسم بشدت درمانده شده‌ام و نمی‌دانم چه کنم.

رضا کمی بعد در حالی که گوشی‌اش زنگ می‌خورد و آن طرف تلفن آنگونه که از صحبت‌هایش پیداست، مریم است بیشتر برافروخته می‌شود و با صدای بلندی که به گوش می‌رسد فریاد می‌زند، به جهنم من هم اصلا ازدواج نمی‌کنم، وقتی شرایط من را درک نمی‌کنی و اینقدر خودخواه هستی تو لیاقت همسری من را نداری.

این ماجرا واقعیتی است که هفته قبل رخ داد و امروز که به طور اتفاقی یکی از آشنایان رضا را که همکارم است، دیدم، فهمیدم همه ماجرای عقد و عروسی به هم خورده است.

به راستی که این کرونا در این یک سال ضربه‌های مهلکی به همه جامعه بشری وارد کرد، از مرگ عزیزان و داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها تا تعطیلی کسب و کارها و ورشکستگی و به هم خوردن زندگی برخی از جوانانی که لحظات شاد زندگی آنها به جدایی انجامید و تیره شد.

دور زدن محدودیت‌های کرونا

این روزها با اوج گرفتن پیک چهارم کرونا در استان ایلام مواجه هستیم و وخامت اوضاع منجر به غلبه رنگ قرمز شده، فرشته مرگ بال‌هایش را بر فراز شهرمان گشوده و هر روز بر شمار افراد بستری در بیمارستان‌ها اضافه می‌شود.

فضای عمومی شهر ایلام مملو از اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا شده، دوباره موج پیام‌های تسلیت در فضای مجازی و اعلامیه‌ها و بنرهای کوچه و خیابان مثل سال قبل همچون ابری تیره چهره شهر را تار کرده است.

هرچند مسوولان و اصحاب رسانه به طور مداوم از مردم می‌خواهند به دلیل شیوع بالای کرونا از حضور در آرامستان‌ها، تفرجگاه‌ها، بازار، مراکز عمومی و پرتجمع و برگزاری مراسمات عزا و عروسی خودداری کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند اما باز همچنان مردم حضور قابل توجهی در بازار و تفرجگاه‌ها دارند و در حالی که همه جا با بلوک‌های سیمانی بزرگ مسدود است اما پای پیاده به آرامستان‌ها می‌روند و هنوز هستند بسیاری از آنها که ماجرا را جدی نگرفته‌اند.

با وجود ابلاغ بخشنامه‌های مختلف و لزوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، هستند افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و همچنان به رفتار عادی روزانه خود ادامه می‌دهند و با تداوم این شرایط، بیم آن می‌رود که همه‌گیری وسیع ویروس منجر به بیماری و گرفتار شدن بیشتر مردم شود و فاجعه‌ای تاریخی رخ دهد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روند صعودی آمارها در استان ایلام را نگران کننده خوانده و استان ایلام با کمترین جمعیت اکنون در ردیف استان‌های بالای کشور از نظر بستری و ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا قرار گرفته است.

مراجعات مکرر برای برگزاری مراسم عقد و عروسی

کارشناس اصناف و بازاریان استانداری ایلام گفت: اکنون بر اساس تصمیم قرارگاه استانی کرونا تمامی صنوف به ویژه صنوف پرخطر مانند آرایشگاه‌ها، تالارها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها تعطیل است.

سجاد غلامی اظهار داشت: با این وجود بسیاری از خانواده‌ها به شرایط سخت کرونا بی‌توجه هستند و در مراجعات مکرر خواستار برگزاری مراسم عقد و عروسی هستند.

وی افزود: برگزاری این مراسمات یعنی دامن زدن به مرگ افراد و ایجاد یک فاجعه انسانی و هر گونه مراسمی در این شرایط بر اساس مصوبه قرارگاه کرونا ممنوع است.

وی از خانواده‌ها خواست: موقعیت و شرایط روز جامعه را مد نظر داشته باشند و پیش پای جوانان سنگ‌اندازی نکنند و اجازه بدهند با برگزاری یک مراسم بسیار ساده با رعایت همه پروتکل‌ها جوانان راهی خانه بخت شوند و هر زمان کرونا فروکش کرد و وضعیت شهرها مناسب شد، مراسم بگیرند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان با خودخواهی و برگزاری یک مراسم جان ده‌ها نفر از افراد خانواده را به خطر انداخت زیرا کرونای انگلیسی بشدت قدرت انتشاری بیشتری دارد و افراد زیادی از اعضای خانواده را درگیر می کند.

وی از خانواده‌ها خواست: با سعه صدر بیشتر جوانان را در این شرایط سخت و روزهای سیاه کرونا درک کنند و از ایجاد تنش و برهم زدن آرامش روانی آنها بپرهیزند.

غلامی گفت: هفته گذشته چندین نفر از جوانان با التماس و خواهش خواستار صدور مجوز برای برگزاری مراسم بوده‌اند و تنها دلیل اصرار خود را عدم همراهی خانواده عروس اعلام کرده‌اند.

وی افزود: همه ما باید شرایط و موقعیت مناسب را در نظر بگیریم و سلامت و زنده بودن را بر هر چیز دیگر در این روزهای سخت و سیاه کرونا ترجیح دهیم.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید به عدم برگزاری مراسم و اعمال محدودیت‌ها و پرهیز از تجمعات توجه کنند، گفت: نباید اجازه داد با برگزاری یک مراسم، مرگ عزیزی در ابتدای زندگی مشترک دو جوان رقم بخورد.

محدودیت‌های جدید برای تفرجگاه‌ها و آرامستان‌های ایلام

برگزاری مراسم‌های ختم، عروسی و مهمانی‌های خانوادگی از مشکلات جدی مدیریت اپیدمی کرونا در استان ایلام است که منجر به افزایش ابتلاهای درون خانوادگی در این استان شده است.

مسوولان ستاد استانی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی برای تفرجگاه‌ها و آرامستان‌های سطح استان اعمال کرده‌اند که چند روزی است، اجرایی شده است.

رییس پلیس راه استان ایلام از اعمال محدودیت تردد به تفرجگاه‌ها و آرامستان های سطح استان خبر داد و گفت: جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ترددهای غیرضروری اعمال می‌شود.

رضا همتی‌زاده عنوان کرد: برابر مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان، اجرای انسداد و مقررات منع آمد و شد به تفرجگاه‌ها و محدودیت تردد به آرامستان‌ها اعمال می‌شود.

وی افزود: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح استان و افزایش آمار مبتلایان، مقررات گفته شده به شکل سخت‌گیرانه توسط نیروهای انتظامی و پلیس راه و با همکاری راهداری و شهرداری و سایر نهادهای ذیربط به مرحله اجرا درخواهد آمد.

همتی‌زاده ادامه داد: هرگونه تردد غیرضروری مشمول تخطی از مقررات و محدودیت‌های طرح اعلامی بوده و توسط پلیس راه با اعمال قانون ۵۰۰ هزار تومانی مواجه خواهد شد.

رییس پلیس راه استان ایلام بیان کرد: برای اجرای مراسم و آیین‌های مربوط به تشییع و کفن و دفن فوت شدگان با هماهنگی شهرداری و دهیاری‌ها به تعداد محدود اجازه تردد داده می‌شود.

همتی زاده تصریح کرد: اعمال مقررات و محدودیت‌ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گسترش بیماری در جامعه بوده و از تمامی مردم تقاضا داریم با پایبندی به مقررات تعیین شده همکاری لازم را با نیروهای انتظامی و پلیس راه را داشته باشند.

آخرین وضعیت کرونا در ایلام

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۷۸ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان در استان به ۳۴ هزار و ۷۸ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته کرونا جان یک ایلامی دیگر را گرفت و تعداد فوتی ها در استان تا این لحظه به ۷۱۵ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: ۶۳ بستری جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای موجود در استان ۳۰۸ نفر است که ایلام با ۱۴ مورد بیشترین بستری جدید را به خود اختصاص داده است.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری های جدید ایوان و دهلران هر کدام ۱۲ نفر، هفت نفر آبدانان، هفت نفر چرداول، سه نفر دره شهر، سه نفر سیروان، بدره و چوار هر کدام ۲ نفر و یک مورد نیز مربوط به مهران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: شهرستان های هلیلان و ملکشاهی در وضعیت زرد، سیروان نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز قرار دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.