تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷

توسعه صادرات زمینه ساز رشد اقتصادی است

توسعه صادرات زمینه ساز رشد اقتصادی است
.

نگاه اقتصاد – مدیرکل بازرسی استان ایلام در حضور فعالان و اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی گفت: توسعه صادرات غیرنفتی زمینه ساز رشد اقتصادی بوده و با رونق آن زمینه بازاریابی فراهم می شود.

 

اصلانی کرچی  در نشست با رئیس، هیات مدیره و برخی فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام و تعدادی از تشکل های بخش خصوصی عضو اتاق اظهار داشت: توسعه صادرات غیر نفتی زمینه ساز رشد اقتصادی می باشد و فعالان عرصه جهاد اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی نقش مهمی ایفا می کنند.

 

وی گفت: صادرات نقش مهمی در چرخه اقتصاد دارد چرا که با رونق این بخش زمینه بازاریابی و فروش محصولات داخلی فراهم شده و شاهد تحول اساسی در جهش تولید، ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

 

وی به بازارهای هدف صادراتی اشاره کرد و گفت: برای فروش محصولات صادراتی، زمینه ها زمانی فراهم می شود که بتوانیم بازاریابی مناسبی در کشورهای هدف و شناسایی نیاز بازار کشور مورد نظر را داشته باشیم.

 

وی افزود: تثبیت بازارهای هدف را باید در راس قرار دهیم و فقط به شناسایی آنها بسنده ننماییم و ذائقه مشتری باید همواره‌ و مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد تا تولیدات خود را متناسب با نیازمندی ها و علایق ایشان سوق دهیم و کشورهای رقیب کنار زده شوند.

 

وی به مزیت مرز مشترک ۴۳۰ کیلومتری عراق با استان اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار میزان صادرات صورت گرفته از مرز مهران، به رغم ظرفیتهای مناسب استان تنها ده درصد از امار صادرات مرز گمرکی مهران متعلق به استان و نود درصد متعلق به خارج از استان می باشد و باید با تدبیر و برنامه ریزی و مدیریت جهادی و عزم عمومی این رقم درآمد صادراتی استانی افزایش پیدا کند و در این راستا استفاده از مزیت های علایق و ارتباط مشترک دینی و تاریخی مردمان استان های مرز نشین عراقی و برگزاری جلسات مشترک و برقراری تعامل سازنده با اتاق بازرگانی عراق و ارتباط پویا و فعال اتاق بازرگانی استان با گمرک استان جهت شناسایی و برقراری ارتباط با تجار خارجی ترانزیت کننده کالا از مرز مهران و استفاده از ظرفیت و اطلاعات این تجار در جهت شناسایی بهتر بازار هدف یا همکاری های مشترک صادراتی مورد تأکید می باشد.

بازرس کل استان در این نشست ۲ ساعته با رئیس اتاق و نمایندگان فعالان تولیدی و صادراتی در اتاق بازرگانی استان افزود: ضمن ضرورت توجه به‌ بهره مندی از تجارب بازرگانان قدیمی و با سابقه، باید برای تقویت استفاده از فناوری های نوین، فراهم کردن زمینه حضور موثر و مبتکرانه جوانان و فعالان مختلف اقتصادی و رفع محدودیت ها و ایجاد بسترهای لازم برای استقبال از دیدگاه های مختلف در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری اتاق بازرگانی تلاش کرد تا اتاق بازرگانی استان در فعالیت های مختلف اقتصادی و ارزآوری استان نقش آفرینی موثرتری داشته باشد.

مهدی اصلانی ادامه داد: تهیه و ایجاد دسترسی های مناسب برای بانکهای اطلاعاتی مختلف مؤثر در فعالیت های وارادت مواد اولیه یا صادراتی محصولات و مزیت ها و علاقمندی های طرف عراقی و سایر کشورهای هدف صادراتی باید در اختیار تولید کنندگان و تجار قرار گیرد و همکاری مدیریت گمرک ، اداره کل صمت و اتاق بازرگانی استان در جهت صادرات بیشتر و بهتر صورت پذیرد.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام در این نشست بر ضرورت هم افزایی و همکاری با بخش خصوصی برای شناسایی و رفع موانع تولید و تحول اقتصادی تاکید کرد.

 

مهدی اصلانی کرچی گفت: ما باید به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم و بخش های خصوصی و تعاونی باید به محور فعالیت های اقتصادی تبدیل شوند تا شاهد رونق و جهش اقتصادی باشیم.

 

وی ادامه داد: بر اساس سیاست های ابلاغی قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور از مهم ترین رویکردهای بازرس کل استان این است که تعامل سازنده و نطامند و پویا با نهادها و تشکل های تعاونی و خصوصی فعال در عرصه تولید و اقتصاد استان برقرا نماییم و بتوانیم با کمک سایر دستگاه های اجرایی در راستای رفع موانع و مشکلات فراروی ایشان اقدام موثری داشته باشیم.

 

مدیرکل بازرسی استان بر ضرورت امیدواری، اعتماد به نفس و باور داشته ها و توانمندی های داخلی و حضور فعالانه همه تشکل های بخش خصوصی و تعاونی در اعلام نظرات و پیشنهادها و روحیه مطالبه گری با شناسایی و استفاده از ظرفیت های قانونی و مقرراتی در بستر گفتگوهای منطقی و عاقلانه از جمله شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت پیش بینی شده در قوانین و مقررات تاکید کرد و گفت: در برخی رسته ها و اقشار تولیدی و اثرگذار در ایجاد هماهنگی و تقویت فعالان اقتصادی مانند انجمن شرکت های مساوره یا خدمات فنی و مهندسی استان، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و… نظام سازمان یافته و ثبت شده معتبر و فعال از این گونه تشکل ها در سطح استان ملاحظه نمی شود و یا صعیف و غیر فعال می باشند و باید نظام تشکل های حرفه ای و تخصصی بخش های خصوصی و تعاونی اقتصادی و تولیدی استان تقویت و حمایت شود و دستگاه های اجرایی استانی ذی ربط با فراهم کردن شرایط ایجاد و شکل گیری این گونه تشکل ها و حضور رقابتی و عادلانه افراد صاحب نظر و شایسته حضور ایشان در سطوح مدیریتی این گونه تشکل ها، بسترها و موجبات انتقال و انعکاس نظام مند نظرات و دغدغه های بخش های مختلف اقتصادی در نظام پشتیبانی و شناسایی و رفع موانع تولید و مقررات زدایی یا پیشنهاد تدوین مقررات موردنیاز برای حمایت و تسهیل گری بخش خصوصی و تعاونی را فراهم کرد و بدین ترتیب مشکلات واحدهای کسب و کار و واحدهای تولیدی پس از دسته بندی از طریق این نظام های تشکلی سازمان یافته و شورای گفتگو بخش خصوصی و دولت به دستگاه های اجرایی و نظارتی برای پیگیری ارائه شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام درخواست کرد که تشکل های بخش خصوصی که اکنون فعال هستند می توانند درخواست های خود درخصوص مشکلات و موانع تولید همراه با پیشنهادات کارشناسی به صورت مکتوب به طور مستقیم یا از طریق اتاق بازرگانی استان به بازرسی کل استان منعکس نمایند.

 

مهدی اصلانی ابراز امیدواری کرد با همکاری همه دستگاه های اجرایی و نظارتی و بخش خصوصی شاهد تحول اقتصادی در استان و کشور باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.