تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

باید و نبایدهای نامزدها و شور انتخاباتی

باید و نبایدهای نامزدها و شور انتخاباتی
تهران- مازیار میر معتقد است: رفتار نامزدها نقش مهمی در ایجاد شور انتخاباتی دارد. به همین دلیل هم توجه به زبان بدن، ارتباطات کلامی، نوع پوشش و ... بسیار مهم است که تاکنون به آنها توجه نشده است. پس جهت ایجاد شور انتخاباتی باید برای مسایل راه‌حل‌های جدیدی ارایه کرد.

چند ماهی است که تنور انتخابات در حال گرم شده است؛ البته برای احزاب و جریان‌های سیاسی. گمانه زنی ها هم درباره گزینه های بالقوه ورود به پاستور افزایش یافته و برخی نام آشناهای عرصه سیاست ایران در این میان یکه تازی می کنند اما این همه ماجرا نیست و نقش اصلی در این میان برعهده مردم است؛ یعنی مشارکت آنها است که مهر اصلی و تایید نهایی را بر این کارزار می زند. پس باید مهمترین دغدغه آنها حضور پرشور مردم باشد که مهمترین مساله حال حاضر است. از این رو پژوهشگر ایرنا در گفت و گو با «مازیار میر» تحلیلگر سیاسی به این مساله پرداخته است که شرح گفت وگو در ادامه می خوانیم:

مازیار میر در خصوص ایجاد شور انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: یکی از مباحث مهم برای ایجاد شور انتخاباتی بحث زبان بدن است. یکی از اجزای ارتباطات غیرکلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره و مخصوصا کاندیدهای انتخاباتی نقش بسیار پر رنگ و تعیین کننده ای بازی می کند. زبان بدن و کاربردهای آن بسیار مهم است. آری دقیقا رفتاری که هیتلر تا اوباما و ترامپ و بایدن و مرکل و…. هم از آن سود برده اند و به موفقیت گسترده دست یافته‌اند. دانشگاه جان هاپکینز طی چند مطالعه تخصصی به حالت و حس زنان و مردان از سنین ۲۰ تا ۵۰ سال پرداختند (دقیقا سنی که رای دهندگان موجود در همان محدوده قرار دارند). در این آزمایش از افراد خواسته شد با تماشای کلیپ‌های ۱۰ و ۲۰ ثانیه ای آموزش استادان دانشگاه آنها را ارزیابی کنند. ملاحظه شد همه شرکت کنندگان تحلیل خود را صرفاً با تکیه بر زبان بدن مدرسان را ارزیابی کردند. طی آزمایش از افراد مختلف درخواست شد که ویژگی‌های شخصیتی مثبت و منفی را که درکلیپ ها مشاهده کرده بودند و احساس خود را تفسیر و تعریف کنند. اینها موید این موضوع کلیدی بود که تاثیر ثانیه‌های طلایی اولیه مردم تا چه حد است. بنابراین زبان بدن نقش مهمی در جذب مردم و ایجاد شور انتخاباتی در ۱۴۰۰ دارد اما تا اینجای کار افرادی که اعلام آمادگی کرده اند هیچ کدام نمی توانند و نتواسته اند آنگونه که باید از زبان بدن خود استفاده کنند و نمی توانند جذابیتی داشته باشند.

پس جایگاه زبان بدن در ارتباطات سیاسی جایگاه بسیار رفیعی است و همه دولت‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی این علم هستند. برای یک کاندیدا و سیاستمدار در سطوح عالی دولتی، برقراری ارتباط اصولی و استاندارد با دیگر هم‌رتبه‌ها بسیار حائز اهمیت است. برای نمونه موفقیت متفقین در جنگ جهانی دوم را فارغ از هوش سیاسی چرچیل به یک عکس و زبان بدن چرچیل نسبت می دهند که هیتلر را به خشم آورد و با پخش کردن این عکس سربازان آلمانی روحیه های خود را از دست می دادند.

هر رفتاری از نامزدها باعث شور انتخاباتی نمی شود

این مشاور انتخاباتی اظهار داشت: اگر قرار است که کاندیداها باعث شور انتخاباتی شوند و رای مردم را به دست آوردند با بسیاری از نوع پوشش ها، روش های خاص و … نمی توانند این کار را انجام دهند. برای نمونه در نوع پوشش و رفتار باید حداقل های هر چیزی را رعایت کرد و نه اینکه به بهانه هایی همچون مذهبی بودن و … نوع پوشش خاصی داشت و رفتار به خصوصی ارایه داد که بتوان رای مردم به دست آورد. در صورتی که رفتارها و پوشش های مذهبی هم آدابی دارد که می تواند بسیار جذب کننده باشد و باعث شور انتخاباتی شود.

یک سری کلمات و جملات نامزدها بار منفی دارد

این تحلیلگر بیان داشت: باید گفت نخستین چیزی که کاندیداها به آن توجه نمی کنند این است که همه آنها می‌گویند «ما آمده ایم برای مردم کار کنیم و من برای خدمت آمده ام»!، مگر دیگران برای چه کسی کار می کنند؟ خب معلوم است همه برای مردم کار می کنند. مگر افرادی که تا الان سر کار بوده اند غیر از این بوده که برای خدمت آمده بودند. پس اینگونه ادبیات و جملاتی که به کار می برند اثر معکوسی در جامعه می گذارد و نه تنها باعث ایجاد شور انتخاباتی نمی شود بلکه به نوعی بازدارنده هم هستند. پس یک سری کلمات و جملات هستند که مردم را جذب می کنند اما یک سری جملات هستند که بار منفی دارند. پس اینکه من آمده‌ام برای مردم کار کنم، می تواند بار منفی داشته باشد چراکه مردم هم در مواقعی دیده اند که عده ای هم همین جمله را گفته اند اما نیات دیگری داشته اند.

برخی تفکرات و راهبردهای نامزدها باعث دلزدگی و دلمردگی مردم می‌شود

مازیار میر در خصوص تفکرات نامزدها و شور انتخاباتی گفت: یک سری تفکرات و راهبردها هم در انتخابات از طرفی برخی از کاندیداها در پیش گرفته می‌شود که غلط است؛ یعنی عده ای از کاندیداها فکر می کنند که با این تفکرات می توانند رای بیاورند و شور انتخاباتی به وجود آوردند و مشارکت را بالا ببرند در صورتی که اینگونه تفکرات هم غلط است. برای نمونه برخی از آنها می گویند «من آمده‌ام پول نفت به سر سفر مردم بیاورم». در صورتی که نمی‌دانند اینگونه تفکرات و صحبت‌ها برخلاف نظر آنها شور انتخاباتی که ایجاد نمی‌کند هیچ، باعث می شود تا مردم به آنها دیدگاه منفی هم داشته باشند و بار عدم مقبولیت، دلمردگی و دلزدگی هم در میان مردم ایجاد می کند.

نامزدها برای ایجاد شور انتخاباتی باید آنگونه که بوده‌اند رفتار کنند

این مشاور انتخاباتی اظهار داشت: نکته دیگر در مورد شور انتخاباتی، نوع رفتار کاندیدها آنها است. برخی از افراد تا قبل کاندیداها شدن نوع رفتار خاصی دارند، خودروهای آنچنانی سوار هستند و … اما به محض اینکه برای انتخابات شرکت می کنند یک دفعه رفتار خود را تغییر می دهند و برای نمونه پراید سوار می شوند و چند انگشتر همزمان در دست دارند. اینها فکر می کنند که مردم آنها را نمی بینند، اتفاقا مردم خیلی خوب آنها را رصد می کنند. پس باید همانگونه که قبلاً بوده اند و رفتار می کرده اند، الان هم همانگونه باشند و رفتار کنند چرا که مردم بیشتر می پسندند.

برای شور انتخاباتی باید راه‌حل‌های جدیدی ارایه کرد

این تحلیلگر در پایان یادآور شد: یکی از نکته های دیگر برای ایجاد شور انتخاباتی توجه به این مساله است که راه حل های قدیمی جواب مسایل امروز را نمی دهد. برای نمونه در شرایط فعلی و با وجود فضای مجازی و دیگر وسایل ارتباطی دیگر نباید راه های قدیمی تبلیغات مدنظر قرار داد تا با این کار شور انتخاباتی ایجاد شود. برای نمونه برخی از افراد میلیاردها تومان خرج می کنند و کاغذ مصرف می کنند و پوستر بر در و دیوارهای شهرها می زنند تا بتوانند با ایجاد شور انتخاباتی رای بیاورند. در صورتی که خیلی از مردم براساس پوسترها رای نمی دهند. متاسفانه هرچه که به زمان انتخابات نزدیک می شویم قیمت کاغذ بالاتر می رود و چاپخانه ها از الان وقتشان پر شده است. باید به کاندیداهای گفت که یک نفر بابت پوستر به کسی رای نمی دهد بلکه برای شور انتخاباتی باید راه‌حل های جدیدی ارایه کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.