تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

برگ سبز بعنوان سند مالکیت شناخته نمی شود

برگ سبز بعنوان سند مالکیت شناخته نمی شود
نگاه اقتصاد

 

هر از چندی برای برخی از افراد جامعه این سوال به میان می آید که آیا پس از خرید وسیله نقلیه باید خریدار سند آن را در دفاتر اسناد رسمی بنام خویش تغییر دهد یا نیاز به چنین کاری نیست؟

به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، دفاتر اسناد رسمی مرجع تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت وسایل نقلیه می باشند و در راستای قانون مذکور راهنمایی و رانندگی به عنوان متولی مکلف به تعویض پلاک شده و چنانچه اشخاص از تنظیم سندرسمی در دفاتر اسنادرسمی خودداری نمایند، وسیله نقلیه آنها فاقد سند باقی می ماند و هرگاه نیازی به استعلام مالکیت و یا سایر اموراداری و قضایی و بیمه ای باشند، برگ سبز به عنوان سند مالکیت شناخته نمی شود و مراجع مربوطه سند ‌رسمی صادره ازسوی دفاتر اسناد رسمی را مبنای عمل قرار خواهند داد.

بر همین مبنا ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به طور صریح در خصوص نقل و انتقال وسایل نقلیه شفاف سازی کرده و درمورد رای دیوان عدالت اداری مورخه ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ همانطور که ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک دکتر خدائیان اشاره کردند این موضوع ارتباطی به نقل و انتقال مالکیت خودرو نداشته و صرفاً مربوط به وکالت های اداری و حق توکیل و تفویض اختیارات وکیل می باشد.

باتوجه به ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ هزینه هایی که جهت نقل و انتقال و تعویض پلاک به موجب قانون پیش‌بینی شده متفاوت است و دفاتر اسناد رسمی نمی توانند هزینه تعویض پلاک را از مراجعه کننده دریافت نمایند.

به موجب ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های وصولی از ناحیه دفترخانه عبارت است از : مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده، عوارض شهرداری، حق ثبت و حق التحریر هزینه صدور سند الکترونیک که به ترتیب به حساب ادارات دارایی، شهرداری، سازمان ثبت اسناد و سر دفتر دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند واریز می گردد ؛ مضافا این که هزینه هایی که مرکز تعویض پلاک دریافت می نماید عبارت است از هزینه تعویض پلاک، هزینه صدور کارت خودرو و خلافی خودرو؛ از این رو مردم با در نظر گرفتن موارد اشاره شده پس از خرید وسایل نقلیه مبادرت به تعویض سند مالکیت به نام خود کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

لذا پیشنهاد می گردد بعد از تنظیم مبایعه نامه و حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت بعد، طرفین و علی الخصوص خریدار برای اخذ مفاصا حساب دارایی، شهرداری و….اقدام کند تا در صورت ایجاد شرایط فسخ، خریدار بتواند از حق فسخ و خیار قانونی استفاده نماید.

 

 

روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ایلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.