تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

سلامت روان مردم در سال دوم کرونا اهمیت بیشتری یافته است

سلامت روان مردم در سال دوم کرونا اهمیت بیشتری یافته است
تهران- معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید براینکه، در حال حاضر تاب آوری مردم یک مفهوم طلایی است گفت:در سال دوم بحران کرونا، بحث سلامت روان مردم بیش از هرچیزی اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عصر دوشبه میزبان نشست تخصصی توانمندی خانواده ها در بحران کرونا به همراه رونمایی از”دوره فرهنگی-آموزشی توانمندسازی خانواده ها و شهروندان در مدیریت بحران کرونا” بود.

دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در این آئین که با حضور دکتر مرتضی فاضلی مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان و جمعی از اساتید همراه بود، درسخنانی ضمن تقدیر از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای عهده دار شدن یک مسوولیت اجتماعی و راه اندازی دوره فرهنگی -آموزشی در مدیریت کرونا با رویکرد مشارکت اجتماعی، این حرکت نهاد با همکاری مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان را بسیار ارزشمند دانست.

وی با بیان اینکه، حدود ۱۴ ماهه است که تمام کشورهای دنیا با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، افزود: این بیماری همه ابعاد زندگی مردم اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی که همگی در گرو بقاء سلامتی انسان بعنوان بزرگترین نعمت خداوندی است را تحت شعاع خود قرار داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارکرد:به طور حتم پس از طولانی شدن بحران کرونا در دنیا سلامت روح و روان مردم تحت تاثیر قرار خواهدگرفت و همچنین تاب آوری بسیاری کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به “دوره فرهنگی-آموزشی توانمندسازی خانواده ها و شهروندان در مدیریت بحران کرونا” که امروز رونمایی می‌شود، گفت: در این دوره مهمترین هدفی که نهاد رهبری هدف گذاری کرده است بحث خانواده بعنوان یک بنیان مهم است، واحدی از اجتماع که اگر آرامش و سلامت روان آن حفظ شود به طور قطع سلامت جامعه تضمین خواهد شد.

لاری با تاکید براینکه، درحال حاضر به جهت کرونا بسیاری از مناسبات اجتماعی به هم ریخته است، یادآور شد: به دلیل ایجاد محدودیت در بسیاری ازمشاغل، همسران به اجبار زمان های طولانی تری را در منزل سپری می کنند.

وی افزود: دانش آموزان و دانشجویان نیز زمان هایی را که در مدرسه و دانشگاه سپری می کردند در حال حاضر در منزل به سر می برند و خانم های خانه دار و شاغل نیز بایستی مدیریت تدریس آموزشی فرزندان خود را عهده دار باشند و زمان های طولانی تری را با فرزندان خویش سر کنند.

دکترلاری بیان کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی مزید برعلت شده است و برخی موضوعات که می توانست این تنش ها را کاهش دهد، همچون سفرهای زیارتی و مراسم های مذهبی و فعالیت های ورزشی همه به نوعی مختل شده است.

وی گفت: البته در این شرایط ویژه، انسان های باهوش می توانند خود را با شرایط منطبق کنند و آنها بایستی در جامعه نیز مسوولیت های اجتماعی خود را به طور صحیحی انجام دهند.

دکترلاری افزود: این دغدغه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای راه اندازی دوره های فرهنگی- آموزشی در مدیریت کرونا جای تقدیر دارد چراکه تهیه محتوای آموزشی -دانشگاهی کار زمانبری است و مسیر طولانی برای آن طی شده است و اینکه بتواند مخاطب را بخود جلب کند خیلی با ارزش است.

وی با اشاره به سخنی از تدروس آدهانوم رییس سازمان بهداشت جهانی مبنی براینکه آموزش بر سلامت تقدم دارد، گفت: بنده تا مدت ها به معنی این جمله فکر می کردم، بعدها به این نتیجه رسیدم که اگر آموزش نباشد سلامتی هم نخواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد:لذا سواد سلامت، سواد رسانه ای و تاب آوری های مردم بخصوص والدین در مدیریت چنین بحران هایی برای ایفای نقش بهتر در تربیت فرزندان بسیار مهم محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه، همیشه بحران ها علاوه بر سختی ها و مشکلات، درس های آموزنده فراوانی را بدنبال خود دارد، افزود:یکی از مهمترین این درس ها را توسعه آموزش در بستر مجازی در کشور عنوان کرد.

بستری که به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، تا پیش از آن دستگاه ها از آن غافل بودند و آنرا جدی نگرفته بودند و حتی نمی توانستند آنرا مدیریت کنند.

وی افزود:حتی در دوران پساکرونا نیز که شرایط عادی تر شود، یکی از بستر هایی که می توانیم از آن بیشتر بهره مندشویم، همین بستر مجازی است، چراکه هم اکنون بسیاری ازمزایا و معایب این بستر را شناسایی کرده ایم.

لاری اظهارکرد: در دوران کرونا قدر بسیاری از مسائل ساده همچون رفت و آمدها و ارتباطات و بسیاری از دیگر را درک کردیم و در حال حاضر که سال دوم این بحران هستیم بیش از هرچیزی بحث سلامت روان اهمیت پیدا کرده است.

وی با تاکید براینکه، تاب آوری درحال حاضر یک مفهوم طلایی است گفت:این در واقع هوشمندی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها را می رساند که در یک حرکت دغدغه مندانه با تهیه بسته های آموزشی مناسب در قالب فیلم، پادکست (صوت های آموزشی) با کمک اساتید مجرب به مشارکت اجتماعی پرداخته است.

دکترلاری که در این آئین بعنوان نخستین داوطلب در “دوره فرهنگی-آموزشی توانمندسازی خانواده ها و شهروندان در مدیریت بحران کرونا” ثبت نام کرد، یادآورشد: وزارت بهداشت و درمان نیز از این نوع اقدامات به طور حتم استقبال خواهد کرد و هرگونه کمک و همیاری در این حوزه ها را وظیفه خود می داند.

“دوره فرهنگی – آموزشی توانمندسازی خانواده ها و شهروندان در مدیریت بحران کرونا” عصر دوشنبه در محل ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با حضور سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر مرتضی فاضلی مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان رونمایی شد.

بر اساس این گزارش علاقمندان برای ثبت نام در دوره فرهنگی-آموزشی توانمندسازی خانواده ها و شهروندان در مدیریت بحران کرونا می توانند به سامانه اینترنتی https://ec.nahad.ir/ مراجعه کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.