تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

تابلوی «پیکاسو»؛ نگین حراج بهاری کریستیز

تابلوی «پیکاسو»؛ نگین حراج بهاری کریستیز
تهران- تابلویی که «پابلو پیکاسو» نقاش سرشناس سبک کوبیسم که از «ماری-ترز والتر» کشیده بود، در حراج بهاری کریستیز به قیمت بالای ۱۰۳ میلیون دلار فروخته شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، تابلوی زن نشسته در کنار پنجره (Woman sitting by a window) از پابلو پیکاسو، نقاش پرآوازه اسپانیایی، روز پنجشنبه (۲۳ اردیبهشت) در حراجی کریستیز در نیویورک به مزایده گذاشته شد. این تابلو در پایان یک رقابت ۱۹ دقیقه‌ای بین مشتریان، ۹۰ میلیون دلار چکش خورد و قیمت نهایی به اضافه هزینه کمیسیون و اجرت به ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید.

تابلوی زن نشسته در کنار پنجره که در سال ۱۹۳۲ به دست پیکاسو و با الهام از چهره یک مدل فرانسوی به نام ماری- ترز والتر خلق شده است، پیش‌ از این هشت سال قبل در یک حراجی در لندن به قیمت ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخته شده بود. فروش استثنایی این تابلو در حراجی کریستیز، از بقای بازار هنر در دوره شیوع کرونا و جایگاه ویژه پیکاسو بین هنردوستان حکایت دارد.

به جز این اثر تاکنون چهار تابلوی پیکاسو از حدنصاب ۱۰۰ میلیون دلاری حراج‌های هنری عبور کرده‌اند؛ از جمله این آثار می‌توان به تابلوی زنان الجزایر (Women of Algiers) اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد و به گرانترین اثر فروخته شده از پیکاسو در یک حراجی تبدیل شد.

پس از آن که نقاشی رنگ روغن Meules از کلود مونه، نقاش سرشناس فرانسوی، در حراجی ساتبیز نیویورک ۱۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار چکش خورد، این نخستین بار در دو سال گذشته است که یک اثر از حدنصاب ۱۰۰ میلیون دلاری عبور می‌کند.

پابلو پیکاسو نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه و متخصص چاپ دستی، از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سده بیستم و از پایه‌گذاران مکتب کوبیسم بود؛ هنرمندی که در تمام دوران زندگی خود دست از جستجوگری و تجربه برنداشت و خالق اثرهای ماندگاری شد. از این هنرمند پرکار و اثرگذار آثار متعددی بر جای مانده که از آن جمله می‌توان به تابلوهای زن گریان و گرنیکا اشاره کرد. پیکاسو هشتم آوریل سال ۱۹۷۳ میلادی در حالی که میزبان دوستانش بود، بر اثر حمله قلبی درگذشت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.