تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

تحلیلگران رسانه های عربی؛

زخم های مردم فلسطین با صدرور بیانیه التیام نخواهد یافت

زخم های مردم فلسطین با صدرور بیانیه التیام نخواهد یافت
تهران- تحلیلگران رسانه های عربی معتقدند که سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی و موضع سنتی کشورهای عربی درباره فلسطین و حتی حمایت رسانه های این کشورها از رژیم اشغالگر قابل پذیریش نیست و زخم های کهنه مردم فلسطین تنها با صدور بیانیه و محکوم کردن شفاهی التیام نخواهد یافت.

حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه طی روزهای گذشته موجب کشته و زخمی شدن صدها غیر نظامی شده است. رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را اشغال کرده، انواع جنایات را در حق مردم این کشور و منطقه انجام داده و می‌دهد. این در حالی است که سازمان ملل، مجامع بین المللی و حتی برخی کشور های اسلامی در قبال این جنایات عکس العمل جدی به این جنایت ها نشان نداده اند. برخی کشور های منطقه هم که فریاد دفاع از حقوق بشر سر می دهند در برابر بی رحمی هایی که نسبت به مردم فلسطین انجام می شود سکوت کرده و حتی در رسانه های خود از اقدامات رژیم صهیونیستی نیز حمایت کرده و خواهان برخورد یکسان با قربانی و جلاد هستند.

شکست نهاد های بین المللی و جهان عرب در آزمون جنگ غزه

این نخستین بار و طبیعتا آخرین بار نیست که رژیم صهیونیستی به طور وحشیانه باریکه غزه را هدف قرار داد و شهروندان بیگناه فلسطینی را بدون هیچ گونه توجیهی به خاک و خون کشید. «مصطفی قطبی» تحلیلگر مغربی در تارنمای شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق نوشت: این موج جدید حمله وحشیانه، فصل جدیدی را در فضای حساس داخلی و منطقه ای و بین المللی می گشاید که در دورن خود نشانه های نقشه سیاسی آینده منطقه را به دنبال خواهد داشت. هر کسی که اخیرا اظهارات و تهدیدهای اسراییلی ها علیه فلسطینی ها را دنبال کرده باشد پیش بینی می کرد که رژیم اسراییل علیه باریکه غزه به جنگ روی آورد. تنش آفرینی خصمانه رژیم اسراییل علیه غزه پس از چند ماه از اوضاع سیاسی ملتهب کابینه «نتانیاهو» و ژنرال های جنگ سالار این رژیم و در راس آنها «بنی گانتس» وزیر جنگ آن آغاز شده است. آن ها با هدف آزمودن موضع کشورهای عربی و واکنش های احتمالی آنها و هدف قرار دادن مقاومت، آزمایش گنبد آهنین که با هدف رهگیری موشک های مقاومت طراحی شده و همچنین بر هم زدن برگه های سیاسی فلسطینی ها به غزه حمله کردند. همچنین نتانیاهو با این اقدامات خواسته است نگاه ها را از گرفتاری های خود و پرونده های مربوط به فساد و رشوه منحرف و خود را از محاکمه رها سازد. او خواسته است در برابر آشتی ملی فلسطین سنگ اندازی کند.

به نوشته تارنمای شبکه اطلاعاتی النباء، موضع واشنگتن در حمایت از رژیم اسراییل حیرت آور نیست. آمریکا هوادار رژیم اسراییل است و همواره پوشش سیاسی گسترده ای را برای سیاست های این رژیم فراهم کرده است. «بایدن» رییس جمهوری آمریکا جنایت های رژیم اسراییل را محکوم نکرده است وحمایت آشکار آمریکا از رژیم اسراییل در مخالفت با منطق اخلاقی، انسانی، سیاسی و حقوقی است. در شرایطی که غزه در آتش می سوخت و افکار عمومی در کشورهای عربی از این اقدامات عصبانی و خواستار پایان دادن به این جنگ بودند؛ غرب امپریالیسم از حمله های رژیم اسراییل حمایت کرد. شورای امنیت هم از تنها در برابر جنگ افروزی های اسراییل علیه غزه و قدس اشغالی و هتک حرمت این رژیم به مسجد الاقصی اعلام نگرانی کرد و خواستار خویشتن داری شد. اتحادیه عرب هم در چنین مواردی به طور شفاهی موضع گیری کرده و فرار روبه جلو داشته است. در حالی که انتظار می رود اتحادیه عرب اقداماتی فراتر از محکوم کردن اقدامات رژیم اسراییل و صدور بیانیه انجام دهد. بلکه این اتحادیه باید در محافل جامعه بین المللی برای اتخاذ اقدامات ملموس علیه رژیم اسراییل که بدون هیچگونه نظارتی مردم فلسطین را به خاک و خون می کشد، تحرکاتی را انجام دهد. در شرایطی که جامعه بین الملل در برابر جنایت های رژیم اسراییل سکوت اختیار کرده است موضع سنتی عربی دیگر قابل پذیریش نیست. خون هایی که دهه ها است بر روی زمین می ریزد و زخم های کهنه تنها با بیانیه و محکوم کردن التیام نخواهد یافت.

«طاریق لیساوی» تحلیلگر مسایل سیاسی در روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت: موضع رهبران کشورهای عربی درباره حمله رژیم صهیویستی به غزه و هتک حرمت مسجد الاقصی و حمله های مداوم آن به مردم بی دفاع فلسطین آشکار است. آن ها در بیانیه هایی که صادر کردند، با دقت کلماتی را انتخاب کردند تا مبادا صهیونیست ها و آمریکا عصبانی شوند. بیانیه کشورهای عربی بی روح و سرد و بی معنی بود. نظام های عربی در استفاده از فرصت ها برای تحقق منافع مردم خود با شکست روبرو شده اند. رهبران عرب هیچ تحرک جدی را در دفاع از مردم فلسطین انجام نداده اند و بیشتر آنان فقط شعار می دهند. آنها در تحلیل تحولات منطقه ای و بین المللی ناتوان هستند و تنها به فکر منافع شخصی خود هستند. در حالی که مردم کشورهای عربی به جوش و خروش آمده اند و فلسطین را امانت و عادی سازی را خیانت به شمار می آوردند نظام های عربی این واقعیت را درک نمی کنند که همه مردم کشورهای منطقه با مردم فلسطین متحد هستند و نمی توان درباره مساله فلسطین، قدس و مسجد الاقصی تجارت کرد. قدرت رژیم صهیونیستی از ضعف نظام های عربی و ناتوانی آنها در همراهی با آرمان مردم خود ناشی شده است.

همسویی برخی رسانه های عربی با رژیم صهیونیستی

در حالی که نهادهای جامعه بین المللی از جنایت صهیونیست ها چشم پوشیده اند. سلاح رسانه ها هم در جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین نقش مهمی را بازی کردند. در شرایطی که مردم کشورهای عربی از تسلط رویکرد صهیونیست ها بر روی رسانه های جهانی و نفوذ آن در رسانه های عربی رنج می برند برخی رسانه های عربی به ویژه رسانه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم در این زمینه با جنایت های اشغالگران علیه مردم فلسطین همسو شدند. سال های طولانی است که مقامات این رژیم تلاش کرده اند با کمک رسانه های عربی و از طریق انتشار اطلاعات گمراه کننده مساله فلسطین را به فراموشی سپارند. در این زمینه روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در همراهی با صهیونیست ها در گزارشی با عنوان «غزه و کوتاهی عربی» به قلم «طارق الحمید» میان جلاد و قربانی یکسان برخورد کرد و نوشت عرب ها نباید به محکوم کردن حمله های اسراییل بسنده کنند، بلکه آنها باید حماس را هم محکوم کنند. روزنامه های اماراتی هم از اقدام امارات در امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی دفاع و ادعا کردند که برقراری صلح واقعی برای همگان سودبخش خواهد بود. «منی بوسمره» سردبیر روزنامه «البیان» امارات از موضع امارات در امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی دفاع کرد.

این همراهی رسانه ای عربستان و امارات با رژیم صهیونیستی در حالی است روزنامه «الشروق» الجزایر در گزارشی به قلم «محمد سلیم قلاله» از کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند، انتقاد کرد و نوشت: رویدادهای اخیر فلسطین نشان داد که عادی سازان روابط با غصب کنندگان زمین و آبرو در توهم به سر می برند و بسیار حقیر هستند. آنها در گفتن یک کلمه در یاری قدس و مقدسات مردم ناتوان هستند. اکنون زمان پیروزی مردم فلسطین در برابر دشمن ظالم است و هرگز زمان سستی و شکست نیست. این بار قدرت موضع منطق بر موضع قلدرمابی در قدس شریف چیره شده و مشخص شده است که قدرت عادی سازان روابط با رژیم اسراییل ناچیز و توهمی بیش نیست./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.