تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳

زاکانی:

امکان حل مشکلات کشور با مدیرت فکورانه وجود دارد

امکان حل مشکلات کشور با مدیرت فکورانه وجود دارد
اردبیل - نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور با مشکلات عدیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است، گفت: باور دارم این مشکلات با مدیریت فکورانه و استقرار دولتی مقتدر قابل حل است.

علیرضا زاکانی در ویژه برنامه تبلیغاتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که عصر چهارشنبه از شبکه سبلان اردبیل پخش شد، اظهار کرد: ما برخوردار از یک تمدن با پیشینه چند هزار ساله هستیم، برخوردار از اقوام که گل‌های سرسبد ایران اسلامی هستند، برخوردار از اقلیت‌ها و مذاهب که همه اینها را یک فرصت بزرگ می‌دانم و متعجبم که چگونه می‌شود چنین ظرفیت‌های عظیمی را داشته باشیم اما به آن بی‌دقتی کنیم.

وی افزود: محصول این بی‌دقتی شرایط امروز فقر، فساد، تبعیض، بی‌مسکنی و مشکلات متعددی است که از قِبَل تورم و امثال اینها بر گرده و معیشت مردم سنگینی ایجاد می‌کند و باید این تعارض را حل کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امکان حل آن حضور در پای صندوق‌های رای است و اولین نکته این که مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند و با رای خودشان سرنوشت این ملت را رقم بزنند.

وی اضافه کرد: راهی طی کردیم که خیلی اشتباه کردیم؛ البته دولت موجود فکر کرد که می‌تواند از طریق خارج مشکل ما را حل کند و این یک استراتژی دقیق از سوی آمریکا برای برخورد با ملت رشید ایران است.

زاکانی با اشاره به اینکه نباید از دشمن انتظار خوبی داشت، گفت: دشمن دشمنی می‌کند، ما باید عقل داشته باشیم و راه درست را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: نخستین اقدام بنده این خواهد بود که این راه را تغییر می‌دهم، به این صورت که در کشور ظرفیت‌های بی‌شماری داریم که باید به آنها تکیه کرد و یک پلی برای رشد، پیروزی و پیشرفت و رفع مشکلات مردم قرار داد.

این نامزد انتخابات افزود: با تورم موجود که دارد کمر ملت را می‌شکند، نباید انتظار داشت که حال و رقمی برای ملت بماند.

وی اظهار کرد: باید این رویکرد را تغییر داد و طرحی نو درافکند، که این طرح نو شامل این باشد توانمندی‌های داخلی را اصل قرار دهیم و از همه پتانسیل‌های منطقه و جهان در جهت سرآمدی ایران عزیز استفاده کنیم.

دولت من دولت اقدام و اصلاح است

زاکانی با بیان اینکه دولت من دولت اقدام و اصلاح است، نه دولت حرف و شعار اضافه کرد: با اقدام فکورانه، دقیق و اصلاح امور مسیری را انتخاب و اختیار می‌کنیم که ظرفیت‌های داخلی به ظهور و بروز برسد.

وی تشریح کرد: در داخل کشور به دنبال این هستیم که با عقلانیت، معنویت، عدالت و خلاقیت زمینه تحقق افتخارات و کسب حداکثر استقلال برای کشور و آزادی برای مردم را به ارمغان بیاوریم؛ به هر حال جمهوری اسلامی باید متضمن آزادی، استقلال، عدالت و معنویت باشد تا بتواند ایران پیشرفته را در منطقه و جهان سرآمد کند.

این نامزد انتخابات تاکید کرد: ما اقتضاء‌اش را داریم و ظلم به جوانان، زنان، مردان، دانشگاهیان و آحاد ملت ایران اعم از اقوام، مذاهب، اقلیت‌ها، همه صنوف و اقشار است؛ برای اینکه کشور در مدار عقلانیت از سوی دولت اداره نمی‌شود، پس شما می‌توانید تغییر دهید.

وی با بیان اینکه تغییر تنها با رویکرد نیست و این سنگ بنای اولیه است، ادامه داد: نکته دوم اینکه در این مسیر باید همه ابعاد را ببینیم، کشور را نمی‌شود تک بعدی ساخت؛ کشور نباید قیافه کارتونی به خود بگیرد، با سر بزرگ و دست کوچک.

زاکانی گفت: برای متناسب‌سازی کشور چهار رویکرد تحولی را انتخاب کردیم که رویکرد اول اقتصاد و مدیریت است؛ بخاطر اینکه امروز جان همه به لبشان رسیده و فشار اینقدر بر گرده مردم بالاست که کمرشان دارد می‌شکند اما کو گوش شنوا و چشم بینا.

وی افزود: دولت محترم بارها بیان کرده که همه چیز خوب است، یا نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: فوریت ما اقتصاد و مدیریت است که اساس را بر جهش تولید گذاشتیم؛ جهش تولید برای اولویت و از یک فوریت بالا برخوردار است و در کنار آن دنبال این هستیم کشور را بر مدار شفافیت اداره کنیم که توجه به فضای مجازی و دولت الکترونیک و در کنار آن به تمرکز زدایی دقت داریم.

وی تصریح کرد: یک عده‌ای داخل تهران می‌نشینند و فکر می‌کنند برای همه کشور می‌توانند تصمیم بگیرند و جای همه می‌توانند فکر کنند که این فکر غلطی است.

زاکانی با بیان اینکه ۱۳ سال تجربه در زمینه بودجه دارد، گفت: الان اعتباراتی که به استان‌ها در نظر می‌گیریم چهار دسته است ( اعتبارات ملی، اعتبارت ملی- استانی، اعتبارات وزارتخانه‌ها و اعتباراتی که به استانها داده می‌شود) و سهم استان‌ها از پول مستقیمی که داده می‌شود و در شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان برایش تصمیم‌ می‌گیرند، ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد خارج از استان تصمیم گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: ۱۲ درصد ماده ۷۵ قانون محاسبات عمومی است که به وزارتخانه‌ها می‌دهیم و آنها به استان‌ها می‌دهند؛ در استان‌ها به عنوان یک نماینده بعدش متوجه می‌شویم که دستگاه کجا هزینه کرده است و بعد هم ۷۸ درصد اعتبارات ملی و ملی- استانی است که از قبل برایش تعیین تکلیف شده است.

در پی بازآمایش مجدد در استان‌ها هستیم

این نامزد انتخابات تاکید کرد: این باید بشکند و به دنبال این هستیم در استان‌ها بازآمایش مجدد داشته باشیم و این بازآمایش مجدد در استان‌ها بتواند توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در هر نقطه معلوم کند و مبتنی بر آن بتوانیم ۴۵۱ شهرستان را محور حرکت کشور قرار دهیم و اختیارات ویژه برای هر شهرستان در هزینه‌کرد و انتقال اعتبارات جهت بهره‌مندی از نخبگان شهرستان‌ها و میدان آوردن آنها فراهم کنیم.

به گفته وی، اگر این تمرکز زدایی صورت بگیرد در عمل امکانی فراهم می‌شود که بیش از ۴۵۰ نقطه کشور باهم مسابقه بدهند؛ البته اگر در هر نقطه‌ای امکانی وجود داشته باشد، اولویت این است که در همان نقطه مورد نظر قرار بگیرد و حق و حقوق مردم پرداخت شود، سپس به سایر نقاط کشور بیاید.

زاکانی یادآور شد: چه بسیار نقاطی که در کنار معادن هستند و خاک آنها را می‌خورند اما از آن معادن بی‌بهره‌اند، چه کسانی که بر نفت نشسته‌اند اما نفت را می‌کشیم، صادر می‌کنیم و در عمل آن نقطه از حداقل‌ها محروم است.

وی با تاکید بر اینکه این ظلم‌ها باید پایان داده شود، اظهار کرد: ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم امکانی را ایجاد کند که مالیات در همان محل گرفته شود و هر شرکتی در محل خودش مالیاتی را پرداخت می‌کند، خود مردم از همان مالیات بخشی را سهم ببرند و بخشی از آن مالیات سهم مردم باشد، نرود در کوچه پس کوچه‌های دولت و در تهران برایش معامله شود و شرکت‌ها اینجا مفسده انگیزی کنند.

این نامزد انتخابات تشریح کرد: این تمرکز زدایی امکانی را فراهم می‌کند که بتوانیم از قاعده هرم اجتماعی تحولی بزرگ را رقم بزنیم و نکته بعد اینکه در همین بخش اقتصاد و مدیریت گام سلبی در جهت مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری است.

وی افزود: دولت الکترونیک جنبه‌های بروکراسی اداری را مهیا خواهد کرد، تمرکز زدایی امکان دادن اختیارات را فراهم می‌کند و مبارزه با مفاسد اقتصادی هم که توسط دولت الکترونیک و شفافیت پیشگیری میشود، در اینجا با مفسدان اقتصادی برخورد می‌شود.

موضوع مبارزه با مفاسد جدی است

زاکانی با بیان اینکه ۲ دهه تجربه مبارزه با مفسدین را دارد، گفت: با معاون رئیس جمهوری، دادستان تهران، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، برادر رئیس جمهوری و افراد متخلفی برخورد کردم چون می‌فهمیدم نباید ضعیف‌کشی کرد، ضعیف‌کش بودن حاصلی نخواهد داشت و باید به تنه‌های فساد پرداخت و ریشه‌های آن را از خاک بیرون کشید.

وی ادامه داد: به لطف خدا بارها از من شکایت کردند در دادگاه برای اینکه نگذارم حق ملت خورده شود، با افتخار و سربلند در برابر خدا و مردم از این مسیر بیرون آمدم.

این نامزد انتخابات بیان کرد: الان موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، لختی‌ها و سستی‌ها در بدنه اجرایی دولت امری جدی است و بنده اولین اقدامم اصلاح خود دولت است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم خود دولت را اصلاح، چالاک، سبک و پاسخگو کنیم و عناصر خدوم در داخل دولت، کارمندان عزیز و مسئولان و محترمین دست به دست هم دهیم و انقلابی در درون دولت آغاز کنیم، امکانی ایجاد می‌کنیم که از جلوی تولید کنار برویم و در خدمت مردم و بخش خصوصی قرار بگیریم و بتوانیم با شفافیت این مسیر را دنبال کنیم، دست به دست هم دهیم و تجربه نوینی را در گام دوم انقلاب آغاز کنیم.

زاکانی گفت: ما یاد گرفتیم جوانمرد باشیم و به مردم نامردی نکنیم، آنهایی که می‌آیند و نگاه ابزاری به اقوام، بانوان، جوانان، هنرمندان و ورزشکاران دارند کاری بسیار زشت است و بنده پرهیز خواهم کرد اما تکیه دولت به ملت است و با مشارکت و انسجام شما با یک نهادسازی نوین امکانی را فراهم می‌کنم که اول کسی که نیازمند شما باشد، دولت باشد و با شبکه‌سازی و بهره‌گیری از نخبگان ملی، محلی و بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی نظارت بر رئیس جمهور را امری عادی می‌کنم.

وی اضافه کرد: امروز رئیس جمهور اصلا نظارت‌پذیر نیست و حرف از نمایندگان مجلس هم نمی‌پذیرد؛ بنده مجلس را در راس امور می‌دانم و به طور حتم با تعامل خوبی که با مسئولان دستگاه قضایی و مجلس خواهیم داشت، انسجام و رشد جدی را در جامعه رقم می‌زنیم اما در بعد مردمی، مردم را آقا و سالار می‌دانم.

قانون اساسی اجرا نمی‌شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این برنامه تلویزیونی گفت: با نهادسازی‌های نوین امکانی را فراهم می‌کنیم که از شنبه تا چهارشنبه مسئولان بیایند و پاسخگوی معترضین باشند؛ امر به معروف و نهی از منکر مسئولان مهمترین جز اصل هشت قانون اساسی است و بنابر اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراضات نسبت به امورات اجتماعی امری پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: ما این را نهادینه و عادی می‌کنیم، مشکل این است که قانون اساسی اجرا نمی‌شود.

زاکانی افزود: موضوع مسکن و اشتغال از جمله اموری است که به فضل الهی در قالب جهش تولید حل خواهد شد؛ سال اول یک تغییر ملموسی را به لطف خدا احساس خواهید کرد و چهار سال بعد یک صورت جدیدی را در کشور مشاهده خواهید کرد.

وی یادآور شد: امیرکبیر سه سال و ۲ ماه در کشور کار کرد اما افتخار بزرگی برای جامعه خلق کرد و این ما هستیم که باید این مسیر را برویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده در این ۲ دهه و پیش از آن در جریان جنبش دانشجویی بارها کشور را رفتم و در این مسیر چهار بار به مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها رفتم و از نزدیک با مشکلات و معضلات مردم آشنا هستم.

۱۰ مشکل اساسی استان اردبیل از دید زاکانی

وی در ادامه اظهار کرد: اردبیل استانی است که بارها توفیق داشتم به آن سفر کنم و شهرستان‌های آن خطه طلاخیز اما به فراموشی سپرده شده را از نزدیک ببینم.

زاکانی با اشاره به علما، مشاهیر و شهدای استان اردبیل افزود: این نقطه بزرگ و درخشان ایران اسلامی که دارالارشاد نام گرفت، دارالملک و دارالعرفان لقب داشت و از آن به عنوان دارالامان یاد می‌کردند، امید می‌رود همیشه خوش بدرخشد و ویژگی‌ها و نقش اساسی را که در کشور برعهده می‌گیرد به احسن وجه انجام دهد.

وی بیان کرد: خطه سرسبز اردبیل امکانی را برای کشور فراهم کرده که یک پتانسیل بزرگ گردشگری، اقلیمی، کشاورزی برای صنایع تبدیلی و صادراتی است اما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

این نامزد انتخابات اضافه کرد: در نتیجه تحقیقات مفصای در قالب درگاه اینترنتی مشکلات شهرستان‌ها احصا شد که مردم و نخبگان می‌توانند آن را ببینند و اگر مشکل دیگری داشتند، جایگزین کنند؛ زمینه تغییر و تحول آماده است و این ما هستیم که باید دست به دست هم دهیم.

وی تشریح کرد: نامناسب بودن زیرساخت‌های عمومی که شهرستان‌های مشگین‌شهر، گرمی، پارس‌آباد و بیله‌سوار از آن رنج می‌برند و سایر نقاط نیز به طور معمول این مشکل را دارند.

زاکانی افزود: در کنار آن با توجه به اقلیم استان، موضوع بحران آب و کشاورزی سنتی در کنار مشکل آب آشامیدنی از مشکلات جدی است که در مشگین‌شهر، گرمی، کوثر و نمین از این مشکلات رنج می‌برند.

به گفته وی، سنتی بودن کشاورزی یک شرایطی را ایجاد کرده است که در مشگین‌شهر، کوثر، اردبیل و نمین نیاز به یک نگاه جدید و کارکردهای ویژه‌ای است.

این نامزد انتخابات بیان کرد: این استان زرخیز از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد و در کنار آن کمبود امکانات گردشگری برای ما یک فرصتی را در کشور از دست می‌دهد و کشور را از این پتانسیل‌های بالایی که در استان وجود دارد، محروم می‌کند.

وی افزود: این پتانسیل‌ها یک حداقل‌ها و اهتمامی لازم دارد تا گردشگری را در این استان زرخیز رونق ببخشد و بتواند شرایط را به سمتی ببرد که مردم ایران و اقصی نقاط جهان از این پتانسیل‌ها بهره بگیرند.

زاکانی گفت: توزیع نامناسب امکانات و حاشیه‌نشینی معضل دیگری است و از طرفی توزیع نامناسب جمعیت در خلخال و اردبیل یکی از مشکلاتی است؛ نبود امکان دفع زباله و فاضلاب مشکل مضاعفی را ایجاد می‌کند که نیاز به یک اقدام جدی است و همین باعث شده که در کنار کشاورزی سنتی، دامداری سنتی داشته باشیم و همین باعث شده که نرخ جمعیت پایینی داشته باشیم و این زنگ خطری برای ماست.

وی اضافه کرد: علاوه بر توسعه زیرساخت‌های عمومی ما به یک مدلی از نمره‌دهی رسیدیم که مشگین‌شهر ۱۲ مشکل، خلخال ۱۱ مشکل و کوثر هشت مشکل را به عنوان بیشترین مشکلات داشتند و سایر نقاط هم از مشکلات بی‌بهره نبودند؛ تلاش بر این است که در دولت اقدام و اصلاح برای هر شهرستان سه مشکل کلیدی را استخراج کنیم.

این نامزد انتخابات تشریح کرد: این مشکلات در سطح استان و سپس در سطح کشور با هم ترکیب می‌شود هر سه مشکلی که برای شهرستان است در سطح کشور بین وزارتخانه‌های مختلف تقسیم می‌شود و مستقیم در بودجه ۱۴۰۱ مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

وی گفت: مسیری را دنبال می‌کنیم که خروجی آن رفع سه مشکل از هر شهرستان در سال اول و دوم دولت اقدام و اصلاح باشد تا آنچه به مشکلات محلی ملموس است، مرتفع شود و در کنار آن در موضوع جهش تولید کمر تورم را بشکنیم، مشکل مسکن را حل کنیم، بیکاری را به عنوان یک دیو مشکلات در کشور زمین‌گیر کنیم و دست به دست هم دهیم تا آینده درخشانی را رقم بزنیم.

زاکانی با بیان اینکه افتخار می‌کنم پدر، مادر و همسرم آذری زبان هستند، اظهار کرد: موضوع قومیت‌ها برای ما یک فرصت طلایی است، نه تنها برای آذری زبان‌ها بلکه برای همه قومیت‌ها.

وی افزود: یک رسالت ویژه‌ای برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی در نظر گرفتیم؛ چند صباحی است که در دانشگاه‌ها مشکل حل شد و در مدارس هم باید این شرایط آموزش زبان فراهم شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ارتباط با کشورهای همسایه خاصه آذربایجان یک فرصت بزرگی برای استان‌های آذری زبان به ویژه اردبیل فراهم کرده است و ۱۰ میلیون شیعه در آذربایجان یک نقطه اتصال فعالیتی این استان می‌تواند قرار بگیرد و ما باید از آن به عنوان یک نگاه فرصتی استفاده کنیم.

وی تلاش برای سرمایه‌گذاری ویژه در استان اردبیل را از اولویت‌های جدی دولت اقدام و اصلاح برشمرد و ابراز امیدواری کرد، در کنار مردم چهره استان تغییر کند.

ویژه برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روزانه از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از شبکه استانی سبلان اردبیل پخش خواهد شد و در روزهای آتی به ترتیب آقایان محسن رضایی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی تا ۲۵ خردادماه به روی آنتن خواهد رفت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.