تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

مشاور وزیر نیرو: 

۳۱ سد مرزی کشور در هشت سال به بهره‌برداری رسیده است

۳۱ سد مرزی کشور در هشت سال به بهره‌برداری رسیده است
ایلام - مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۶ سد مرزی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد ۳۱ سد در هشت سال گذشته افتتاح شده است.

محمد حاج رسولی ها روز پنجشنبه در آیین افتتاح آبگیری سد کنجانچم و تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست این سد که با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: از مجموع ۵۶ سد مخزنی افتتاحی تا کنون ۳۱ سد در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید ایجاد و احداث شده است.

وی افزود: در استان ایلام و قبل از سال ۹۲ تنها سد چم‌گردلان وجود داشت که سال گذشته و با حضور رییس جمهوری سد گلال در شهرستان چوار نیز به بهره برداری رسید و تعداد سدهای مخزنی استان در دولت تدبیر و امید به چهار مورد افزایش یافت.

مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: سد کنجانچم‌ مهران در ۲۲ کیلومتری شهر مرزی مهران در واقع حلقه تکمیلی دیگری از طرح سامانه گرمسیری است که علاوه بر تامین آب کشاورزی در مصارف آب شرب و صنعت نیز تخصیص داده شده است.

حاج رسولی ها با اشاره به مشخصات سد کنجانچم مهران گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲ هزار و ۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.

وی اضافه کرد: این سد با حجم مخزن ۸۵ میلیون متر مکعب بخشی از طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که تنظیم کننده آب نابهنگام انتقالی از سامانه خواهد بود.

مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: برای آبگیری سد کنجانچم ۴۰۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری سرمایه گذاری شده است.

وی بیان کرد: سد کنجانچم در ۳۰ کیلومتری شهر مهران و بر روی رودخانه فرعی گلال ملک احداث شده است .

تکمیل و بهره برداری از شبکه آبیاری زیر دست سد کنجانچم مهران

مشاور وزیر نیرو و معاون مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین در این آیین از تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد کنجانچم خبر داد و گفت: این پروژه به میزان‌ چهار هزار و ۲۵۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی امروز تکمیل و به بهره برادری رسید.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از این‌ میزان امسال و مابقی نیز سال گذشته تکمیل شده است که امروز به طور کامل وارد مدار بهره برداری قرار گرفت.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای پروره آبیاری و زهکشی پایین دست سد کنجانچم را سه هزار میلیارد ریال بیان کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.