تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵

قاضی زاده هاشمی:

ایلام قابلیت تبدیل شدن به قطب سیاسی و اقتصادی دارد

ایلام قابلیت تبدیل شدن به قطب سیاسی و اقتصادی دارد
ایلام - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایلام با دارا بودن مناطق گردشگری و منابع غنی نفت و گاز و همچنین گذرگاه های مرزی، قابلیت تبدیل شدن به قطب سیاسی و اقتصادی کشور دارد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی روز جمعه در گفت و گو با شبکه استانی ایلام اظهار داشت: مردم عزیز استان ایلام با افتخار در خدمت شما هستم، همه بچه های جبهه و جنگ از استان ایلام خاطرات زیادی دارند و توفیق داشتم که در پایگاه ظفر در شهر ایلام در عملیات کربلای یک، آزادسازی مهران حضور داشته باشم و دوستان زیادی از ما و رزمندگان برای دفاع از خاک میهن جنگیده اند و خون های پاکی آنجا ریخته شده است، همه دلدادگان اباعبدالله(ع) به استان ایلام و باب الحسین در شهرستان مهران تعلق خاطر دارند و خدمات زیادی که مردم ایلام به زوار ارائه می کنند همواره در یادها مانده است.

وی افزود: استان ایلام با ۲۰ هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع مساحت، ۲.۱ درصد وسعت کشور را دارد و ۲۲ امین استان کشور از این نظر است و با ۵۹۰ هزار نفر جمعیت، کم جمعیت ترین استان کشور است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: استان ایلام استانی مرزی، تاریخی، مهدتمدن ایران زمین و مهد تمدن ایلامی ها است و مرکزیت یک تمدن بزرگ تاریخی بوده و سابقه و برجستگی آن همچنان باقی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: سلام و دورد می فرستم به مردم شریف شهرستان ایلام که دارای ظرفیت گردشگری طبیعی و ۲ منطقه بینا و بیجار است.

ایلام چشم انتظار سوت قطار است

هاشمی قاضی زاده گفت: خدمات بهداشتی در ایلام خوب است ولی باید بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی در حال ساخت آن تکمیل شود.

وی افزود: ۲۰ سال است مردم ایلام چشم انتظار سوت قطار بوده اند در طی ۱۶ سال گذشته ۲ بار کلنگ زنی شده ولی منجر به اقدام موثر نشده است.

به گفته وی، اخیرا طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، مهران به منطقه آزاد تبدیل شده است و عملیات اجرایی پل زال، آبدانان، موموری و دهلران می تواند استان را به خطوط آزادراهی متصل کند همچنین محور ترانزیتی باید تدوین کنیم که ایلام – بغداد – دمشق است و ایلام تبدیل به یک موقعیت استراتژیک می شود ولی زیرساخت های آزادراهی و بزرگراهی در ایلام ضعیف است و لازم است در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری های جدی کنیم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: سالانه پنج میلیون زائر از طریق این استان به عراق تردد می کنند اما مناطق نفت و گازخیر کشور همانند خوزستان، ایلام، فارس و کرمانشاه به طور معمول جزو محروم ترین مناطق کشور هستند، در تمام این سال ها دولت ها تلاش کردند که با منت تحت عنوان سرمایه گذاری نفت و گاز خدمات اجتماعی را در اختیار این مناطق بگذارند و اینکه به چه میزان از معادن دریافت خواهند کرد، بحث جدی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داست: خارج از این صحبت ها ما باید سهمی به استان های دارای منابع نفت و گاز را بیشتر پرداخت کنیم که کمک به توسعه زیرساخت های منطقه خواهد کرد.

ایوان دارای ظرفیت های طبیعی و فرهنگی بسیاری است

قاضی زاده هاشمی گفت: به مردم شریف ایوان سلام عرض می کنم مردم این شهرستان به لحاظ قومی و مذهبی یک دست هستند و دارای ظرفیت های طبیعی و فرهنگی است، کارخانه نورد ایوان به لحاظ اختلافات یک سال و پنج ماه فعالیت آن متوقف شده است و کارگران نتوانستند حقوق و بیمه دریافت کنند این کارخانه از سال ۹۰ فعالیت خود را شروع کرده است و بزرگترین تولید کننده انواع میلگرد عاج دار فولادی و ۲۰۰ هزار تن شمش تولید می کند که باید به سرعت تعیین تکلیف شود.

وی در خصوص تولیدات ایوان افزود: انگور تولید شده در ایوان بسیار مرغوب است که به همه نقاط صادر می شود و باید صنایع بسته بندی در این منطقه را توسعه دهیم اما ضعف زیرساخت های ارتباطی از جمله راه آهن و بزرگراه داریم، بهره وری بخش کشاورزی در این منطقه پایین است، امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی کمبود وجود دارد.

وی ادامه داد: زیرساخت مناسب هم باید در مسیر ترانزیتی کرمانشاه به ایلام ایجاد شود و مقداری روی مسائل اجتماعی فعالیت های جدی انجام شود، چند معدن بزرگ زغال سنگ در ایوان وجود دارد که باید فرآوری شود و به این صورت صادر شود که می تواند اشتغال گسترده ایجاد کند همچنین توسعه بوم گردی هم در ایوان ظرفیت خوبی دارد.

صادرات در شهرستان آبدانان بدلیل بن بست بودن شکل نمی گیرد

قاضی زاده هاشمی در خصوص شهرستان آبدانان گفت: سلام بر مردم شریف آبدانان این شهرستان در بن بستی قرار گرفته است ظرفیت تولیدی بالایی در شهرستان وجود دارد ولی امکان صادرات این محصولات را ندارد، راه های مواصلاتی جزو موارد اورژانسی است که باید سریع انجام شود معادن بسیار زیادی در این شهرستان وجود دارد اما محدودیت منابع آبی هم وجود دارد که باید تمهیداتی اندیشیده شود که محصولات کم آب بر گسترش یابد و جهت خروج از بن بست باید آزادراه را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: صادرات گوشت و صنایع بسته بندی در حوزه دامداری را باید در منطقه افزایش دهیم و بتوانیم اشتغال زیادی ایجاد کنیم، از مهمترین ظرفیت های طبیعی آبدانان نفت و گاز است که متأسفانه بهره برداری نمی شود، می توانیم از میادین مشترک درآمد برای کشور و اشتغال برای مردم منطقه ایجاد کنیم.

صنایع تکمیلی در بدره وجود ندارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص شهرستان بدره اظهار داشت: کسب و کار اصلی مردم بدره کشاورزی و دامداری است و صنایع تکمیلی نداریم و باید صنایع تبدیلی را مستقر کنیم و کشتارگاه صنعتی و صنایع مرتبط با دام را گسترش دهیم، امکانات بهداشتی و درمانی در این شهرستان کم است.

وی افزود: وجود کبیرکوه و رودخانه سیمره یک جاذبه قوی توریستی در این منطقه ایجاد کرده است که توریست های بسیاری را می تواند بخصوص در عراق جذب کند، تنگه کافری از دیگر مناطق این شهرستان است.

صنایع پایین دستی در چرداول ایجاد شود

قاضی زاده هاشمی گفت: سلام بر مردم چرداول، از این منطقه چون خط اتیلن عبور کرده است صنایع پایین دستی می تواند در این منطقه ایجاد شود، این شهرستان محل حضور ایل خزل است و بیمارستان باید تکمیل شود، شبکه ریلی باید توسعه یابد، منابع غیر فلزی هم می تواند در این شهرستان بهره برداری شود.

وی ادامه داد: در این منطقه با کشت کلزا می توانیم کشت دانه های روغنی را افزایش دهیم که ارزش افزوده بالایی هم دارد و کشت زعفران هم در این منطقه ظرفیت خوبی دارد.

زمین های کشاورزی دره شهر به مسکونی تبدیل شده اند

قاضی زاده هاشمی گفت: دره شهر مسیر ترانزیتی ایلام به پلدختر است و متأسفانه زمین های کشاورزی تبدیل به مسکونی می شود و ظرفیت کشاورزی فوق العاده ای دارد.

وی افزود: تجهیز بیمارستان ولی عصر وظیفه دولت است، طبیعت گردی جزو مزایای فوق العاده این شهر است، مزارع دره شهر توسط رودخانه سیمره و دیگر منابع آبی تأمین می شود، سردخانه های میوه در این شهرستان باید ایجاد شود و ارزش افزوده محصولات را باید تضمین کرد.

بازارچه مرزی در دهلران ایجاد شود

قاضی زاده هاشمی خطاب به مردم دهلران گفت: این شهرستان منابع عظیم نفت و گاز دارد که باید از محل درآمدهای نفت و گاز به خود مردم منطقه کمک های خوبی شود منطقه گردشگری وجود دارد، بازارچه مرزی می توان ایجاد کرد و از گردشگران عراقی می توان پذیرایی کرد، سرمایه گذاری در مرز چیلات و نداشتن راه ارتباطی مناسب با خوزستان، ارتقا بیمارستان و بهسازی راه های مواصلاتی نیز نیاز است.

سیروان به صنایع بسته بندی نیاز دارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص شهرستان سیروان نیز گفت: سلام بر مردم عزیز سیروان، این شهرستان اقتصاد وابسته به کشاورزی است و نیاز به صنایع بسته بندی دارد ، سردخانه در این شهرستان محروم وجود ندارد که اگر وجود داشته باشد یکی از پردرآمدترین محصولات همچون انار می تواند ثروت خوبی ایجاد کند.

قاضی زاده هاشمی افزود: این شهرستان بیمارستان ندارد و صنایع معدنی باید افزایش یابد.

کشت باغی در ملکشاهی فرآوری ندارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شهرستان ملکشاهی در مسیر جاده اصلی نیست، کشت باغی و معادن زیادی در آن وجود دارد که هیچ گونه فرآوری ندارد، خاک ویژه برای تولید آجر وجود دارد و یک شهرک صنعتی هم ایجاد شده که استفاده نمی شود.

راه آهن اندیمشک باید به مهران برسد

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: خاطرات بسیاری در دوران جنگ از مهران داریم و مسیر زوار در اربعین سالانه ۶ میلیون نفر از این شهر تردد می کنند ۲ هزار شغل مردم مهران از طریق توریستی ایجاد می شود و نزدیک ترین شهر به کربلاست.

وی افزود: باید راه آهن اندیمشک را به مهران برسانیم، این شهرستان منابع نفتی بالایی دارد از انرژی های نوین می توان استفاده کرد و فرآوری صنایع پتروشیمی ایجاد کنیم ، ریزگردهای بسیاری در این شهرستان وجود دارد ، نبود کنسولگری در مهران ترددهای غیر مجاز را گسترده کرده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: ظرفیت تجاری عراق از طریق اتصال به بزرگراه باید صورت گیرد.

با روی کار آمدن دولت سلام، ثبات و آرامش به کشور باز خواهد گشت

به گفته این نامزد ریاست جمهوری، با روی کار آمدن دولت سلام ثبات و آرامش به کشور باز خواهد گشت، استان ایلام یکی از محروم ترین استان های کشور است و دولت سلام یک سلام بلند به مردم ایلام خواهد گفت و خدمت و مجاهدت و رشد برای مردم ایلام اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری همزمان با سیزدهمین دوره همه‌پرسی ریاست جهموری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ دارای ۱۱ شهرستان و ۲۷ شهر است که ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارد و ۳۱ امین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

واجدان شرایط رای در استان ایلام بیش از ۴۴۰ هزار و ۵۶۵ نفر هستند./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.