تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛

رییسی: نمی توانید در این انتخابات دو قطبی ایجاد کنید

رییسی: نمی توانید در این انتخابات دو قطبی ایجاد کنید
تهران- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ فیلتری در قوه قضاییه در زمان من انجام نشده است،گفت: من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه حتی فقرا آزاد بشود چرا فضاسازی می‌کنید اگر تصمیم گرفتید دو قطبی ایجاد کنید که با شماها این قضیه راه نمی‌افتد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردم» ضمن گرامیداشت میلاد حضرت معصومه (س) و دهه کرامت افزود: دغدغه های مردم بسیار است و ما در نشست‌های کارشناسی و نشست‌هایی که با مردم داشتیم به ویژه در دستگاه قضا و دورانی که در آستان مقدس رضوی بودم، از نزدیک در جریان خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار دارم.

وی ادامه داد:‌ به دلیل ارتباط با مردم برای مهمترین دغدغه‌ها، راهکار داریم و اگر رأی مردم به بنده تعلق بگیرد، برنامه اقتصادی را در سه بخش در نظر گرفته‌ایم.

رئیسی توضیح داد: اصلاح دولت، مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم، جهش تولید و تقویت کسب و کارسه بخش اصلی است که به آنها پرداخته خواهد شد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یکی از مشکلات مردم، مساله فساد است. ما در دستگاه قضایی با مفسدان برخورد کردیم اما برخورد با فساد و بسترهای فسادزا در دولت باید باشد.

وی اضافه کرد:‌ حتما افرادی که آلوده باشند یا کسانی که زمینه رانت و فساد داشته باشند، جایی در دولت ندارند و حتما باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد که همه داده‌های اقتصادی را بتواند رصد کند.

اصلاح در نظام بانکی یکی از ضرورت های کشور است

رئیسی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر، سامانه شفافیت است که همه قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی را در سامانه ای‌ پشت ویترین قرار دهد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در آستان قدس رضوی، ۳۵ تا۴۰ شرکت را پشت ویترین قرار دادیم؛ این موضوع باعث جلب اعتماد مردم می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه شفافیت باعث افزایش اعتماد عمومی می شود، افزود:‌در ابتدای ورود به قوه قضاییه یکی از مسائلی که مردم و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح کردند، موضوع حساب در اختیار رئیس قوه قضاییه بود.

رئیسی گفت: تمام تلاشمان را کردیم تا به مردم گزارش بدهیم تا مردم بدانند منبع درآمد و هزینه این حساب کجاست؟ ما به مردم گزارش دادیم و این مساله باعث شد تا بگو مگوها تمام شود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر موضوع شفافیت افزود: اگر شفافیت اجرا شود، یقین داشته باشید که زمین خواری، قاچاق کالا و مساله فرارهای مالیاتی و بسیاری از این فسادها کنترل می‌شود.

وی اظهارداشت: موضوع دیگر تحول ساختاری و در تحول در نظام بانکی است. متاسفانه امروز بانک‌ها یکی از موانع تولید هستند و این موضوع باید با قدرت حل شود.
رئیسی اضافه کرد: معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و بخش مهمی از معوقات بانکی را دنبال کردیم ولی اصلاح در نظام بانکی یکی از ضرورت‌های کشور است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ اصلاح نظام مالیاتی باید اصلاح شود. بروکراسی زاید و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود.

وی با تاکید بر واقعی شدن مالیات افزود: واحدهای تولیدی باید کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد داشته باشند البته این میزان کاهش باید با شیب ملایم انجام شود.
رئیسی اظهارداشت: فساد اداری قابل قبول نیست؛ بسیاری از ادارات ما در تراز نظام اسلامی نیستند و باید بسترهای فساد حل و فسادزدایی شود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به همه کارکنان دولت در همه بخش‌ها احترام می گذارم اما نظام اداری باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: ضابطه‌های دست و پا گیر باید حذف شود همچنین بسیاری از نظارت‌های پیشینی باید به نظارت‌های پسینی تبدیل شود.بسیاری از مجوزها کار تولید را با مشکل مواجه می کند؛ مجوز لازم است اما در یک حدی باید باشد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره حمایت از خانواده ها و اقشار محروم گفت: اولین موضوع، کنترل گرانی و گران‌سازی است.

رئیسی گفت:‌ تورم قابل قبول نیست؛ قیمت گوشت پنج برابر، قیمت خودرو هشت برابر، مسکن هفت برابر است؛ این وضعیت را مردم چطور تحمل کنند؟ حتما باید اقدامات دولت منجر به تورم نیم و تک رقمی حرکت کند.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که باید انجام شود، مدیریت بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی است. واقعا رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز ضروری است و در واقع باید نوعی خودکفایی در سفره مردم انجام شود و این موضوع کاملا قابل انجام است و امکانات و زمینه‌های آن نیز موجود است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار باید انجام شود البته این به معنای دخالت در بازار نیست ولی نظارت‌ها باید افزایش یابد.
رئیسی با تاکید بر تامین حداقل معاش مردم به ویژه اقشار ضعیف اظهارداشت: ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین جامعه اقدامی است که می تواند صورت گیرد.

وی اقدام دیگر جهش تولید و تقویت کسب و کار اعلام کرد و افزود: اکنون بیش از پنج میلیون بیکار و شبه بیکار داریم یعنی کسانی که از کار ناامید شده‌اند و ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال، دست یافتنی است و در این راه باید برای فعالیت‌های غیرمولد جذابیت‌زدایی و برای فعالیت‌های مولد و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید جذابیت ایجاد کرد.

برای سفر به خوزستان اجازه ستاد مبارزه با کرونا را داشتیم

رییسی اظهار داشت: در مورد سفر به خوزستان اشاراتی شد، مرجع قانونی در ارتباط با سفر ستاد ملی مبارزه با کروناست از این ستاد اجازه گرفته شد تا وقتی اجازه ندادند انجام نشد، از ستاد مبارزه با کرونا استان هم اجازه گرفته شد، دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم پروتکلی برای این اجتماع نوشت و همه مقدمات لازم انجام شد.

وی گفت: ما که به حرف کارشناسی گوش کردیم من چند ماه که می خواستم به اهواز برم، اهواز از استان هایی بود که من به این استان بدهکار بودم من استان های کشور را در دوره قوه قضاییه رفتم این استان را نرفتم ما که به حرف گوش کردیم شما چرا اینقدر ناراحت هستید ،آن کسانی که به حرف کارشناسی وزارت بهداشت گوش ندادند حساس نشدید در عید ۹۹ در جلسات کارشناسی آقایان مسوول بهداشت و درمان گفتند باید محدودیت اجرا شود آقای روحانی توجه نکرد و باعث خسارت به کشور شد، این کار در عید ۱۴۰۰ هم انجام شد صدای کارشناسان بلند شد، باعث خسارت به کشور شد و کار به رسانه ها کشید.

وی تاکید کرد: من هر استانی خواستم برم به نظرات وزارت بهداشت توجه کردم می توانید از وزارت بهداشت بپرسید بخشی که بیشترین همکاری را داشت با آنان ما هستیم در مجموعه خودمان.

رییسی در مورد اسامی که همتی در این مناظره در اختیارش گذاشت گفت: بروید و بررسی کنید ما نسبت به این اسامی که ایشان اسم بردند نسبت به متهم ما رسیدگی کردیم یا خیر، این اسم هایی که ایشان گفتند یک به یک در رسانه ها نیست به ایشان بگویید رسانه ها را نگاه کنند.

وی در مورد مساله اف ای تی اف اظهار داشت: این ذهن خوانی را از کجا کردند که نظر من در این مورد چیست؟ اف ای تی اف قرارداد یا موضوعی است که در موارد عدیده اجرا شده است، اگر منافع ملت در این قرارداد یا هر قراردادی تامین شد ما نظرمان موافق است اگر تامین نشد ما نمی توانیم از منافع ملت بگذریم، نسبت به رفع تحریم ها چرا تبلیغ می کنید قرار بود این قضایا مشکلات مردم را حل کند حداقل به حرف های رییس قبل خود در بانک نگاه کنید که نتیجه این قضیه چه شد گفت هیچ.

وی افزود: ما به برجام به عنوان یک قراردادی که با ۹ بند رهبری تایید کردند مثل همه پایبندیم اما شما نمی توانید برجام را اجرا کنید برجام را یک دولت مقتدر می خواهد اجرا کند اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است، شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده است.

کرونا در کشور معضل ایجاد کرده است

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود برای دوران پسا کرونا گفت: علی رغم اینکه زحمات بسیاری در نظام سلامت کشده شده است، دو مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ البته ابتدا باید خدمات ارزشمند پزشکان، پرستاران و کادر درمانی همچنین وزارتخانه را به عنوان خط مقدم ارج نهاد ولی مردم بسیاری در دوران کرونا دچار آسیب شده اند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ‌کسب و کارهای بسیاری در دوران کرونا آسیب شده و مشکلات جدی اقتصادی در این رابطه پیش آمده است.

رئیسی با بیان اینکه تعارض منافع را باید به حداقل برسانیم یا منتفی کنیم، گفت: در نظام سلامت دچار تعارض منافع هستیم البته تعارض منافع فقط در این زمینه نیست و در بسیاری سطوح وجود دارد؛ مثلا فردی مسئول مسکن می شود و خودش هم جزو پیمانکاران است بنابرایین نمی تواند تصمیم درستی برای مردم بگیرد یا فردی در مورد مدارس می خواهدد تصمیم بگیرد و خود او صاحب مدرسه یا موسسه غیرانتفاعی است.

وی با اشاره به موضوع رفع مساله انحصار و دسترسی به متخصصان افزود: برخی مردم برای دسترسی به متخصصان از شهرستان‌ها به تهران می آیند، باید دسترسی به پزشکان متخصص را آسان کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ۱۶ ماه درگیری کشور با کرونا گفت: کسب و کارهای بسیاری در قضیه کرونا آسیب دیده‌اند؛ حوزه گردشگری آسیب است همچنین مستاجران و کاسبان دچار خسارت و آسیب شده‌اند.

رئیسی اظهارداشت: ‌کرونا در کشور معضل ایجاد کرده و مردم را نگران کرده است. مردم باید احساس کنند که فکر اساسی از جانب دولت برای حل این معضلات وجود دارد که این اقدامات مقطعی نیست.

وی با اشاره اقدامات سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در حوزه جلوگیری از خسارت و زیان مردم همچنین در زمینه اقدامات درمان درمانی سازمان بازرسی بررسی‌های جدی انجام داده است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌بررسی‌ها حاکی است در برخی موارد با بی‌تدبیری‌ها مواجه هستیم که اگر این بی‌تدبیری‌ها نبود خسارات مردم هم در حوزه درمان و هم در زمینه کسب و کار کمتر می‌شد.

رئیسی با اشاره به لیست بدهکاران بانکی که همتی در بخش قبلی در اختیار وی قرار داد، گفت:‌ مردمی که اکنون این برنامه را می بینند سوال نمیکنند که اگر ایشان مسئولیت داشت این لیست را ارائه بدهد چرا قبل از این نداده و الان در این مناظره این لیست را می‌دهد و اگر نباید ارائه می داد چرا اینجا این کار را انجام می دهد؟

وی ادامه داد:‌مانند لیستی که در رابطه با ارزهای ناشی از صادرات بود و گفتند مقدار آن ۲۷ میلیارد دلار است. هفت میلیارد دلار را اعلام کردند و بقیه را اعلام نمی‌کردند؛ در مصاحبه ای گفتیم چرا بقیه را اعلام نمی‌کنید که در یک جلسه مجمع، بقیه را اعلام کردند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ‌این لیست جالب است؛ از بدهی‌های ۱۰۰دلار و ۵۰۰ دلاری تا بقیه را در لیستی ارائه دادند در حالی که قرار بود کسانی که بیشترین سهم از صادرات را داشته‌اند معرفی شوند.

رئیسی گفت:‌بسیاری از این موارد را نباید قضایی کرد بلکه دولت باید با تهاتر مسائل را حل کند که اینها نوعی بی تدبیری و اذیت کردن مردم و مساله را قضایی کردن است. اینها اقدامات نادرستی است و آقایان هم رأی از مردم می‌خواهند و هم می‌خواهند مردم به آنها اعتماد کنند؛ چطور مردم می‌توانند اعتماد کنند؟

در زمان من در قوه قضاییه هیچ فیلتری انجام نشده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: خوب شد که من اینجا هستم که انتقاد کنید. آقایان چیزی در این جلسه نگفتند کلا من را خطاب قرار دادند که البته برای من چیز بدی نشد ، در جلسه مناظره باید بیایید و برنامه بگویید از اول تا آخر این حرف‌ها را می زنید، مردم من و شما را می شناسند، مردم به شما اقبال ندارند چه کار می کنید به عملکردتان نگاه کنید به داخل مردم بروید و ببینید مردم از عملکرد چه کسانی ناراضی هستند مساله پیچیده ای نیست، همان عده ای که می‌گویند پای صندوق نمیایند از آنان هم سوال کردم آنان از دولت ناراحت هستند، این دولت با مردم، جوانان و تولیدکنندگان چه کرده است؟

رییسی افزود: در ارتباط با فضای مجازی مردم می‌دانند من قول صادق دارم نگاهشان به من این است که صادقانه حرف می‌زنم، هیچ فیلتری در قوه قضاییه در زمان من انجام نشده است من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه حتی فقرا آزاد بشود چرا فضاسازی می‌کنید اگر تصمیم گرفتید دو قطبی ایجاد کنید که با شماها این قضیه راه نمی‌افتد. این یک مقداری دور از انصاف است.

وی تاکید کرد: هیچ روزنامه ای در زمان من بسته نشد و هیچ رسانه ای زمان من محدود نشد.

رئیسی در بخش پایانی مناظره امروز درباره قیمت بنزین گفت:‌ در اجرای افزایش قیمت بنزین بسیار بی‌تدبیری شد؛ در مورد اینکه مقصر و مسئول کیست، گزارش دبیرخانه شورا و گزارش عالی رتبه قضایی در این خصوص وجود دارد و در نهایت اولین پاسخگو در این قضیه باید آقای روحانی باشد.

مدت ها قبل عفو متهمان آبان ماه را دادیم

وی درباره عفو متهمان آبان ماه گفت:‌ ما مدت‌ها قبل عفو دادیم و همه کسانی که در این رابطه بودند خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد و غیر از کسانی که موضوع خاص داشتند یا با خارج در ارتباط بودند، ایشان عفو فرمودند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت:‌ اولین نکته درباره موفقیت ریاست جمهوری موضوع جهت گیری است و باید دید دولت جدید چه جهت‌گیری دارد.
رئیسی تصریح کرد:‌جهت گیری ما عدالت است و دولت باید بتواند از همه ظرفیت های کشور و نیروهای انسانی کارآمد در کشور استفاده کند و قدرت اجماع‌سازی داشته باشد همچنین یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ برنامه‌های توسعه بسیار است اما دولت به این برنامه‌ها عمل نکرده است؛ برنامه برای دولت و رئیس جمهور بسیار مهم است همچنین کارنامه هم موید برنامه است والا برنامه بدون کارنامه امری شعاری است.

وی با تاکید بر داشتن سابقه و کارنامه اضافه کرد:‌ وقتی گفته می‌شود کاری باید انجام شود باید نشانه‌هایی داشته باشد که قبلا کارهایی انجام شده است.

رئیسی افزود: مردم بدانند رئیس جمهور، رئیس همه مردم است و نگاه یکسان دارد. هر ایرانی حقوق تضمین شده دارد؛ اهل سنت، شیعه، معلم، بازنشسته، کارگر، کشاورز، زن، مرد در هر اقلیم ها با هر گویش فرقی ندارند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ دولت وظیفه دارد در مقابل مردم مکلف است و مردم حق به گردن دولت دارند در واقع ما خود را نسبت به مردم مکلف می‌دانیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.