تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲

مسیر برای صعود هموار است؟   * مجید روان‌ستان

مسیر برای صعود هموار است؟   * مجید روان‌ستان
تهران- قرعه‌کشی دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره کهن برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران باید از ۱۱ شهریورماه امسال به ترتیب با تیم‌های سوریه، عراق، امارات، کره‌جنوبی و لبنان دیدار کند. با توجه به تیم‌های حاضر در گروه دیگر، تیم ملی در یک گروه خوب قرار گرفته که در صورت بازی‌های تدارکاتی مناسب می‌تواند برای سومین دوره متوالی به جام جهانی راه یابد.

 

به گزارش ایرناپلاس، اهالی فوتبالی معتقدند تیم ملی ایران در یک گروه بسیار خوب قرار گرفته و شانس بسیار بالایی برای صعود به مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارند.

منصور رشیدی دروازه‌بان اسبق تیم ملی کشورمان معتقد است که ایران در گروه خوبی افتاده فقط کره جنوبی بهتر از بقیه است. «تیم‌های دیگر در حد تیم ملی ما نیستند. البته نباید فراموش کنیم کره‌ای‌ها هم هیچ‌وقت برای تیم ملی ما مشکل‌ساز نبودند.»

الله‌وردی: برای صعود هیچ مشکلی نداریم
جواد الله‌وردی بازیکن اسبق تیم ملی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «تاریخ نشان داده ما با کارلوس کی‌روش ۲ بار کره‌جنوبی را راحت بردیم و به جام جهانی رفتیم. بدون تردید فوتبال ما از عراق، سوریه، لبنان و امارات سرتر است و اگر واقعیت را در نظر بگیریم ما برای صعود به جام جهانی هیچ مشکلی نداریم. البته این در صورتی است که تیم ملی حمایت شود، سنگ‌اندازی نشود و از طرفی بازیکنان یکدل باشند، بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دهیم تا بدون دردسر صعود کنیم.

هرچند فوتبال یک بازی غیرقابل پیشبینی است و احتمال دارد شرایط به گونه‌ای پیش برود، هر اتفاقی رخ بدهد اما روی کاغذ ما باید از این گروه صعود کنیم. تیم ملی ما اگر با برنامه، با حساب و کتاب و آنالیز درست حسابی روی حریفان خود داشته باشد، راحت از این گروه بالا می‌رود.»

مدافع اسبق تیم‌های استقلال و پرسپولیس ادامه داد: «کی‌روش در این کار استاد بود. اسکوچیچ هم نشان داد که بحرین را می‌توانیم راحت ببریم. ما مقابل بحرین با برنامه بودیم و توانستیم در یک بازی برتر حریف را برای اولین‌بار در خاکش شکست دهیم. اسکوچیچ در چند بازی نشان داده حرف برای گفتن دارد. فوتبال یک بازی گروهی است؛ اگر بازیکنان یک قلب و یک مغز داشته باشند، آن تیم می‌تواند برای همه تیم‌ها دردسر درست کند.

اسکوچیچ نشان داد کار بلد است، تیم خود را خوب می‌شناسد، با تیمش همراه است و بازیکنان هم با او هم‌فکر هستند. این خیلی مهم است یک مربی در قلب و مغز بازیکن جا بگیرد چون آن تیم، تیم می‌شود و هیچ تیمی حریفش نمی‌شود. اما اگر بازیکن مربی را قبول نداشته باشد و با عشق بازی نکند تکلیف مشخص است. با یک چنین تیمی نباید نگران صعود باشیم.»

حقیقیان: به لحاظ روحی و روانی روی کره تسلط داریم
سیدمحمود حقیقیان بازیکن اسبق تیم ملی با تاکید بر اینکه تیم ملی در گروه خوبی قرار گرفته، به ایرناپلاس گفت: «البته معتقدم گروه سختی است اما شرایط را بهتر می‌بینیم از این نظر که سه تیم آخر گروه ایران یعنی امارات، سوریه و لبنان نسبت به گروه دیگر که چین، عمان و ویتنام هستند تیم‌های قوی‌تری محسوب می‌شوند. اگر قرار بود من گروه ایران را انتخاب کنم، بدون تردید همین گروه را انتخاب می‌کردم به‌ جهت این‌که امارات، سوریه و لبنان، عرب زبان هستند و از نظر سیاسی و اجتماعی مسائلی با هم دارند، به همین دلیل در بازی‌های رو در رو از یکدیگر امتیاز می‌گیرند.

در مجموع معتقدم این سه تیم (امارات، سوریه و لبنان) از تیم‌های چین، عمان و ویتنام قوی‌تر هستند و امتیازها تقسیم می‌شود. در یک تورنمنت که ۶ تیم در یک گروه حضور دارند، اگر تیم‌ها قوی‌تر باشند بهتر است چون اگر خدای ناکرده مشکلی پیش بیاید و یا یک شگفتی رقم بخورد و اگر در دیداری نتوانیم نتیجه بگیریم و امتیاز از دست بدهیم این امیدواری وجود دارد سایر تیم‌ها از یکدیگر امتیاز بگیرند اما اگر تیم‌های خیلی ضعیف باشند، تیم‌های مدعی نتایج رو در رو را می‌گیرند و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. یعنی سه تیم آخر مشکل‌ساز نخواهند بود.»

کاپیتان اسبق تیم ملی افزود: «با کره‌جنوبی چند بار بازی کرده‌ایم و به لحاظ روحی و روانی روی آن‌ها تسلط داریم. با عراق مشکل نداریم و به‌تازگی آن‌ها را یک بر صفر شکست دادیم و حتی می‌توانستیم با گل‌های بیشتری آن‌ها را مغلوب کنیم. سوریه، امارات و لبنان در حد تیم ملی ما نیستند ما اگر شرایط، اردوهای و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشیم که بتوانیم آن‌ها را جمع و جور کنیم، می‌توانیم به‌راحتی نتیجه بگیریم؛ تیم‌هایی همچون امارات و لبنان می‌توانند در کشور خود به‌عنوان میزبان از کره‌جنوبی و عراق امتیاز بگیرند. این شانس وجود دارد با توجه به سه تیم انتهای جدول، آن‌ها می‌توانند نتیجه بگیرند و این خود یک امتیاز محسوب می‌شود.»

تقوی: در ساختار دفاعی و ضربه‌های ایستگاهی مشکل داریم
مجتبی تقوی پیشکسوت فوتبال نیز با تاکید قرار گرفتن تیم ملی در یک گروه مناسب به ایرناپلاس گفت: «هرچند بحث جام جهانی پیش می‌آید تیم‌های ضعیف و قوی ندارد همه به عشق حضور در جام جهانی حداکثر تلاش خود را خواهند کرد به‌خصوص مقابل تیم ملی ایران. چیزی که مشخص است در این گروه به‌جز کره‌جنوبی بقیه تقریباً از تیم‌های درجه ۲ آسیا هستند اما این دلیل نمی‌شود که ما نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم و تیم‌های امارات، لبنان، سوریه و عراق را مانند کره‌جنوبی مدعی ندانیم و از روی منطق به آن‌ها نپردازیم.»

وی افزود: «باید روی نقاط ضعف و قوت خود کار کنیم. در مرحله قبلی، به لحاظ ساختار دفاعی واقعاً مشکل داشتیم. در چیدمان نفرات در کنار هم به‌دلیل داشتن مهره‌های ارزشمند مشکل داریم. باید در انتخاب نفرات و استفاده در کنار یکدیگر توجه خاصی داشته باشیم. در ساختار دفاعی و ضربه‌های ایستگاهی مشکل داریم و کادر فنی باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشد. از طرفی باید انتقال دفاع به حمله را سریع‌تر کنیم. باید روی این ویژگی خیلی کار کنیم تا بتوانیم از سرعت خود مقابل حریفان بهره ببریم.

بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دهیم تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت خود را ترمیم کنیم. باید همه اهالی فوتبال از تیم ملی حمایت کنند. بپذیریم در مرحله قبلی معایبی داشتیم که خوشبختانه تیم‌های حاضر در آن مرحله نتوانستند از آن استفاده کنند. باید مراقب باشیم اسیر برنامه‌ریزی رقبای خود نشویم. بدون تردید آن‌ها بازی‌های ما را در مرحله قبلی آنالیز می‌کنند. حالا که یک قرعه مناسب داریم بیاییم با توجه به نکاتی که اشاره کردم تیم را تجهیز کنیم تا به سلامت به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه پیدا کنیم.»

ایران _ کره جنوبی
تیم ملی ایران تاکنون ۳۱ بار با کره‌جنوبی بازی کرده که حاصل آن ۱۳ برد، ۹ تساوی و ۹ شکست بوده که از این تعداد بازی‌ها ۹ دیدار آن در مقدماتی جام جهانی است که به لحاظ آماری ۳ برد برای تیم ملی رقم خورده و تنها یک بار مغلوب شده‌ایم و ۵ جدال به تساوی رسیده است.
نکته مهم این‌که، کره‌جنوبی بیش از ۱۰ سال است نتوانسته تیم ملی ما را شکست دهد. آخرین بار این تیم در ۲ بهمن ۱۳۸۹ در ورزشگاه سحیم بن‌حمد قطر و در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ با تک گل «یون بیت گرام» تیم ملی ایران را شکست داده است.

ایران _ عراق
تاکنون ۲۹ بار با تیم ملی عراق بازی کرده‌ایم که حاصل آن ۱۶ برد، ۷ تساوی و ۶ شکست بوده که از این بازی‌ها، ۶ دیدار در مقدماتی جام جهانی بوده که به لحاظ آماری ۴ برد برای ما رقم خورده و ۲ بار مغلوب عراق شده‌ایم. چندی پیش، پس از نزدیک ۷ سال، عراق را با تک گل «سردار آزمون» مغلوب کردیم.

ایران _ سوریه
تیم ملی کشورمان تا کنون ۲۸ بار با سوریه بازی کرده که حاصل آن ۱۶ برد، ۱۱ تساوی و تنها یک شکست بوده که از این تعداد بازی‌، ۱۲ دیدار آن در مقدماتی جام جهانی بوده که به لحاظ آماری ۵ برد برای تیم ملی رقم خورده و تنها شکست ما به سوریه در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ در ورزشگاه شهید شیرودی بود و ۵ جدال دو تیم به تساوی انجامیده است. نکته مهم این‌که سوریه بیش از ۴۸ سال است نتوانسته تیم ملی ما شکست دهد.

ایران _ امارات
تقابل تیم ملی ایران با امارات تاکنون ۱۶ بار بوده که نتیجه آن ۱۲ برد، ۳ تساوی و تنها یک شکست بوده که از این تعداد بازی‌، ۶ دیدار آن در مقدماتی جام جهانی بوده که ۴ برد برای ما رقم خورده و ۲ دیدار دو تیم به تساوی رسیده است. امارات تنها برد خود را در یک بازی دوستانه با نتیجه ۳ بر یک در ۱۱ شهریور ۱۳۷۶ کسب کرده و نزدیک ۲۴ سال است که نتوانسته تیم ملی ما را مغلوب کند.

ایران _ لبنان
تعداد بازی‌های تیم ملی کشورمان با لبنان تا کنون به ۱۰ بازی رسیده که حاصل آن ۸ برد، یک تساوی و تنها یک شکست بوده است. ۴ دیدار این بازی‌ها در مقدماتی جام جهانی بوده که ۲ برد برای تیم ملی رقم خورده و یک دیدار دو تیم به تساوی انجامیده و تنها برد لبنان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ با نتیجه یک بر صفر در بیروت بوده است.

برنامه بازی‌های تیم ملی

پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ایران – سوریه

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، عراق – ایران

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰، امارات – ایران

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰، ایران – کره‌جنوبی

پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰، لبنان – ایران

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰، سوریه – ایران

پنج‌شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، ایران – عراق

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ایران – امارات

پنج‌شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱، کره‌جنوبی – ایران

سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱، ایران – لبنان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.