تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

وزنه‌برداران المپیکی؛

هاشمی و مدالی که باید از دهان شیر بیرون بکشد

هاشمی و مدالی که باید از دهان شیر بیرون بکشد
تهران- حضور عنوان‌داران جهان و المپیک در دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک توکیو موجب شده تا نماینده ایران رقابت سختی با پولادمردان داشته باشد.

 

انتخاب ۲ وزنه‌برداری ایران برای حضور در المپیک توکیو به یکی از کلاف‌های سردرگم ورزش کشور تبدیل شده بود و کسی تصور نمی‌کرد که جای «کیانوش رستمی» و «سهراب مرادی» در این دوره از المپیک خالی باشد اما آنان با از دست دادن امتیازات گزینشی المپیک از قطار توکیو پیاده شدند. در این دسته سهراب مرادی ۳۰۸۹ امتیاز کسب کرد و کیانوش رستمی نیز با ۳۰۱۴ امتیاز نتوانست راهی سرزمین آفتاب شود.

با حذف این ۲ قهرمان از جدول اصلی رقابت‌های دسته ۹۶ کیلوگرم قرعه شانس به نام «علی هاشمی» افتاد تا دومین المپیک متوالی خود را تجربه کند. وی که از استان ایلام به تیم ملی وزنه‌برداری گام گذاشته است اکنون باید در آوردگاه توکیو مصاف سختی با بزرگان داشته باشد. او تجربه مقام هفتم بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد اما این مقام برای ورزشکاری که به نمایندگی از وزنه‌برداری ایران راهی توکیو می‌شود نمی‌تواند یک دستاورد چشمگیر باشد.

علی هاشمی، وزنه‌بردار المپیکی ایران در دسته ۹۴ کیلوگرم در المپیک ۲۰۱۶ ریو با رکورد ۱۷۳ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۱۰ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۳۸۳ کیلوگرم با کسب عنوان هفتم به کار خود پایان داد.

شاید زمانی که وی پس از پایان مسابقات اعلام کرد به دنبال کسب مدال در المپیک توکیو است کسی تصور نمی‌کرد ورزشکار ایلامی بتواند در بین مدعیان راهی سرزمین آفتاب شود زیرا سهمیه ایران در این رشته به عدد ۲ کاهش پیدا کرد و مدعیانی مانند سعیدعلی حسینی، علی داودی، سهراب مرادی و کیانوش رستمی حضور داشتند.

اما تقدیر هاشمی به گونه دیگر نوشته شد؛ او اکنون در دسته ۱۰۹ کیلوگرم باید با بزرگانی مانند سیمون ماتروسیان ارمنی، اکبر ژورایف ازبک و تیمور نانی‌اف روس رقابت کند، رقابتی که شاید برروی کاغذ سخت و دشوار به نظر آید اما او به پشتوانه ۲ عنوان قهرمانی جهان، به عنوان یک مدعی جدی در این دسته خواهد بود.

هاشمی چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از رقابت هراسی ندارد اظهار داشت: اگر سه وزنه‌بردار مطرح این دسته (۱۰۹ کیلوگرم) خود را مدعی معرفی کردند من نیز در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ عنوان قهرمانی جهان را کسب کرده و در دنیای وزنه‌برداری ناشناخته نیستم.

بررسی عملکرد حریفان هاشمی از سال ۲۰۱۸ نشان از آن دارد که در سه ساله گذشته سیمون ماتروسیان عملکرد مناسبی در گزینشی‌ها داشته و توانسته با کسب ۴ هزار ۳۷۸ امتیاز بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. عملکردی که وی را در جایگاه نخست قرار داده است.

دیگر مدعی این دسته اکبر ژورایف ازبک است که در مسابقات قهرمانی آسیا توانست در غیاب هاشمی قدرت‌نمایی کند. او در یک‌ضرب ۱۹۴ کیلوگرم را مهار کرد و در مهار ۲۳۴ کیلوگرم دوضرب نیز موفق بود. ژورایف با مهار مجموع ۴۲۸ کیلوگرم توانست مدال نقره آسیا را از آن خود کند. در این دسته روسلان نورالدین‌اف وزنه‌بردار کهنه‌کار ازبکی و دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن به مدال طلا رسید. نورالدین‌اف به دلیل شرکت نداشتن در مسابقات گزینشی در المپیک حضور ندارد.

دیگر مدعی این دسته تیمور نانی‌اف است که می‌تواند خود را در اندازه یک مدعی در توکیو معرفی کند. بهترین رکورد ثبت شده توسط این وزنه‌بردار روس ۴۰۹ کیلوگرم مجموع است که در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ و تایلند ثبت شد.

بعد از این سه ورزشکار علی هاشمی نفر چهارم دسته ۱۰۹ کیلوگرم است. او که توانسته ۲ عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند باید مصاف سختی با حریفان داشته باشد. بهترین رکورد فردی هاشمی در گزینشی‌های المپیک ثبت رکورد مجموع ۴۰۴ کیلوگرم بود که در مسابقات جام فجر تهران بود. هاشمی در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۷ آناهیم آمریکا هم این رکورد را ثبت کرد و به مدال طلا رسید.

البته ماتروسیان، ژورایف و نانی‌اف تنها رقیبان هاشمی نیستند بلکه وزنه‌بردار کره‌ای در این دسته هم مدعی رسیدن به سکو است. «یونسنگ چن» در مسابقات قهرمانی آسیا که در تاشکند برگزار شد توانست ۱۸۰کیلوگرم را در یک‌ضرب، ۲۲۰ کیلوگرم را در دوضرب و ۴۰۰ کیلوگرم را در مجموع به نام خود ثبت کند.

هر چند که حضور در جدول گزینشی المپیک دسته ۱۰۹ ملاکی برای رسیدن به سکوی المپیک نیست اما بررسی رکورد حریفان هاشمی این واقعیت را در ذهن متبادر می‌کند که وی کار راحتی پیش رو نخواهد داشت بلکه او باید تلاش بیشتری برای رسیدن به سکو داشته باشد، زیرا ۱۰۹ کیلوگرم یکی از سنگین‌ترین و مشکل‌ترین دسته‌های المپیکی در توکیو به شمار می‌رود و شاید بهترین تعبیر درباره آن مربوط به ملی‌پوش ایرانی این دسته باشد.

«کیا قدمی» بعد از کسب مدال برنز این دسته در قهرمانی آسیا به خبرنگار ایرنا گفت: من مدال را از دهان شیران آسیایی بیرون کشیدم.

هاشمی که اکنون یکی از باتجربه‌ترین وزنه‌برداران ملی‌پوش ایران به شمار می‌رود که این توانایی را دارد با انتخاب صحیح وزنه‌ها و با کمک کادر فنی به مدال المپیک برسد سکویی که جای آن در کارنامه ورزشی هاشمی خالی است. هاشمی ۲ مدال طلا قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.

وی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۱۷ آناهیم آمریکا در دسته ۱۰۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد و سال بعد نیز این مدال را در دسته ۱۰۲ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۸ جهان در عشق‌آباد تکرار کرد.

ملی‌پوش ایلامی وزنه‌برداری مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۵ پوکت تایلند را نیز کسب کرده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.