تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

یاد و خاطره شهیدان خلبان سرلشکر بابایی و لشگری گرامی داشته شد

یاد و خاطره شهیدان خلبان سرلشکر بابایی و لشگری گرامی داشته شد
قزوین - مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان خلبان سرلشکر عباس بابایی و حسین لشگری روز سه شنبه در مراسمی با حضور مسوولان در قزوین برگزار شد.

 

این مراسم در قالب گرامیداشت سالروز عروج جاودانه شهید بابایی و یادبود شهید لشگری از شهدای برجسته دوران دفاع مقدس و استان قزوین برگزار شد.

در این مراسم که در منزل شهید سرلشگر بابایی برگزار شد، استاندار قزوین و جمعی از مسوولان لشکری و کشور، خانواده معظم شهدا و ایثارگران حضور داشتند.

شهید بابایی به واسطه شایستگی های خود و خدمات ارزنده در آذرماه سال ۱۳۶۲ ضمن ترفیع به درجه سرهنگ تمامی، به عنوان معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد و به ستاد فرماندهی در تهران رفت و در هشتم اردیبهشت‌ ۱۳۶۶خورشیدی توانست درجه سرتیپی را به دست بیاورد.

این فرمانده شجاع با بیش از ‌سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده بیشتر وقت خود را در پروازهای عملیاتی یا قرارگاه‌ها و جبهه‌های جنگ در غرب و جنوب کشور سپری کرد و تنها از ‌١٣۶۴خورشیدی تاهنگام شهادت، بیش از ‌۶٠ مأموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید.

شهید بابایی در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶خورشیدی با سمت فرمانده اطلاعات عملیات در سردشت و به هنگام بازگشت از یک مأموریت برون مرزی، هدف گلوله ضد هوایی قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید لشگری نیز با آغاز تجاوز رژیم بعث عراق به میهن اسلامی به مرزهای کشور و تا چند روز قبل از آغاز رسمی جنگ تتحمیلی هشت ساله برای دفع حملات دشمن عازم پایگاه هوایی دزفول شد.
هواپیمای آن شهید پس از حضور در ۱۲ عملیات برای دفع تجاوز دشمن در یکی از عملیات ها و پس از بمباران مواضع دشمن در ۲۷ شهریور ۵۹ مورد اصابت موشک دشمنان قرار گرفت و او مجبور به ترک هواپیما و فرود در خاک عراق شد و در حین فرود به درجه جانبازی نیز نائل شد و در نهایت این اتفاق اسارت او را به دنبال داشت.

او ۱۸ سال در اسارت دشمن بود که بیشترین مدت اسارت رزمندگان ایرانی مربوط به جنگ تحمیلی بوده است.

شهید لشگری در مرداد ۱۳۸۸ به دلیل عوارض ناشی از دوران جنگ و اسارت به درجه رفیع شهادت رسید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.