تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۰۸

مقام آلمانی روند مذاکرات وین را با اهمیت توصیف کرد

مقام آلمانی روند مذاکرات وین را با اهمیت توصیف کرد
تهران- یک مقام ارشد آلمانی حاضر در مذاکرات وین روند صورت گرفته در سه دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران را کاملا با اهمیت خواند.

 

این مقام آلمانی روز سه شنبه در گفتگو با شبکه سی ان بی سی روند سه دور اخیر مذاکرات را کاملا با اهمیت توصیف کرد و گفت که مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای ایران بعد از روند با اهمیت خود متوقف شده است.

به گفته وی، مذاکرات شکننده بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دو هفته تا رسیدن به نتیجه در ماه ژوئن فاصله داشت اما چندین مورد پیچیده همچنان حل نشده باقی ماند.

در ماه مارس عزم ما و دوستان آمریکایی ما این بود که این کار را سریع انجام دهیم. بیشتر از آنچه فکر می کردیم طول کشید. اما من فکر می کنم ، در ماه ژوئن و دو هفته مذاکره جدی دیگر و همچنین با اراده سیاسی می توانستیم به آن دست یابیم.
این مقام گفت که تا آن زمان پیشرفت مذاکرات “بسیار اساسی” بود.

وی تشریح کرد: طبق روال همیشه در این نوع مذاکرات، پیچیده ترین نکات برای آخر سر باقی ماند و حل نشد، اما من می گویم ما با یک کاغذ خالی شروع کردیم و تا ماه ژوئن چهار متن مختلف و چیزی شبیه به هزار و ۵۲۰ صفحه توافق به وجود آمد.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: در مواقعی، اگر ایران به فعالیت هایش در رابطه با برنامه هسته ای ادامه دهد دستاوردهای حاصل از برجام با بازگشت به برجام به طور کامل بازیابی نمی شود. در این صورت توپ در زمین ایران باقی می‌ماند.

این مقام آلمانی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بعدی ایران با تیم های مذاکره کننده صحبت کرده است یا خیر، گفت که هنوز هیچ گونه ارتباطی در این زمینه وجود ندارد.

این مقام آلمانی در مورد آینده مذاکرات گفت: من فکر می کنم نشانه های کافی وجود دارد که در مورد پیشبرد مذاکره در داخل ایران یک گفتمان واقعی وجود دارد.

وی با تاکید بر گام‌های بعدی اضافه کرد: آنچه ما فکر می کنیم این است که آنها (ایرانی‌ها) پس از تشکیل دولت به وین باز خواهند گشت.

همزمان با احتمال برگزاری دور بعدی مذکرات، این مقام آلمانی گفت که مذاکرات تا کنون بسیار صریح و بی پرده بوده است.

وی افزود: ما با ایرانی‌ها تفاهم خوبی نسبت به چگونگی بازگشت به برجام داشتیم. من نمی خواهم آنچه مورد اختلاف است را کم اهمیت جلوه دهم اما این مساله قابل توجه بود.

این مقام حاضر در مذاکرات در مورد مسائل مهم پیش روی مذاکرات که پیشتر توسط مقامات جمهوری اسلامی بر آنها تاکید شده بود، گفت ایرانی ها اغلب ابراز نگرانی می‌کنند که آمریکا با شروع دولت جدید از برجام خارج خواهد شد.

این مقام آلمانی می گوید: آنها می خواهند مطمئن شوند تا زمانی که پایبند به توافق هستند یک ترامپ دیگر بر سر کار نیاید و آمریکایی‌ها راحت از توافق خارج نشوند.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف محدوده رفع تحریم ها علیه تهران است که مذاکره کنندگان ایران خواستار لغو بیشتر تحریم‌ها بودند.

از زمان تصمیم ترامپ برای خروج از توافق ، تهران غنی سازی اورانیوم و ذخایر خود را بسیار فراتر از محدودیت های توافق افزایش داده است. علاوه بر این ، قدرت های غربی نگران پیشرفت های بلند پروازانه ایران در زمینه تحقیق و توسعه در زمینه هسته ای هستند.

این شخص هشدار داد: زمانی فرا می رسد که با فعالیت‌های ایران در زمینه غنی سازی و تحقیق و توسعه هیچ توافق هسته ای برای بازگشت باقی نمی‌ماند. هنوز به آنجا نرسیده ایم اما این چشم اندازی است که همه باید از آن آگاه باشند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.