تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

استاندار:

زیرساخت مرزهای ایلام برای فعالیت تجاری با عراق آماده است

زیرساخت مرزهای ایلام برای فعالیت تجاری با عراق آماده است
ایلام -  استاندار ایلام گفت: زیرساخت های سه گذرگاه مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی آماده شده است و انتظار می رود این گذرگاه ها برای انجام فعالیت تجاری با موافقت عراق گشایش یابند.

محمد نوذری روز چهارشنبه در نشست هیات های ایرانی و عراقی در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی با حضور هیات عراقی، افزود: باید مواردی چون مراودات تجاری، صادرات و بهداشت و درمان نیز مد نظر طرفین باشد و عراق بسترهای لازم در این زمینه ها را فراهم کند.

وی اظهار داشت: گذرگاه چنگوله از طرف ایران به تصویب رسیده و زیر ساخت های آن از جمله آب، برق، فیبر نوری و جاده فراهم شده است و باید زیرساخت های مرز شهابی نیز به موازات چنگوله از سوی دولت عراق فراهم شود چرا که این گذرگاه نقشی مهم و حیاتی در اقتصاد مسائل راهبردی دارد.

استاندار ایلام با بیان اینکه در ایام اربعین نمی توان از مرز مهران برای فعالیت های تجاری استفاده کرد، ادامه داد: بنابراین گشایش مرز چنگوله یک ضرورت است تا در ایام اربعین مراودات تجاری و بازرگانی  تعطیل نشود و همچنین وجود این گذرگاه فرصتی ارزنده برای طرف عراقی به منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت‌های تجاری و بازرگانی است.

نوذری به طرف عراقی پیشنهاد داد: یک هیات مشترک از  سوی عراق و ایران با هدف بررسی مشکلات و نیازهای این گذرگاه تشکیل شود و همچتین یک هیات از استان ایلام برای بازدید از زیرساخت‌های گذرگاه شهابی حضور یابند تا اقدامات زیرساختی گذرگاه شهابی مجازات مرز چنگوله پیش برود.

وی گفت: همچنین از طرف ایرانی گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی نیز به تصویب به رسیده اند و زیرساخت‌های این دو گذرگاه از جمله راه دسترسی، برق، آب و جاده فراهم شده است و در صورت گشایش مرز چیلات علاوه بر مراودات تجاری، زائران اربعین از این مرز نیز می‌توانند عبور کنند.

استاندار ایلام از هیات عراقی خواست: موضوع گشایش گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی را از سوی دولت مرکزی عراق به طور جدی پیگیری کنند، چرا که فعالیت این گذرگاه ها نقشی موثر در مراودات تجاری و بازرگانی دو طرف خواهد داشت.

نوذری افزود: درخواست دیگر از طرف عراقی حذف روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی با اولویت تجار استان ایلام است تا بستری برای تردد کامیون داران ایرانی به داخل عراق فراهم شود.

وی پیشنهاد کرد: یک کارگروه مشترک مرزی برای پیگیری مصوبات و نکات مطرح شده در جلسات تشکیل شود که از طرف ایران معاونت های عمرانی و اقتصادی پیگیر مسائل مربوط به گذرگاه های مشترک مرزی هستند.

استاندار ایلام یادآور شد: پیگیری مسائل و موضوعات مربوط به گذرگاه های مرزی و همچنین موارد مرتبط با تجار و بازرگانان به علت شیوع ویروس کرونا در یک سال و نیم گذشته دچار اختلال و وقفه شد اما آن مصوبات همچنان پیگیری می شوند و از هیات عراقی تقاضا داریم بازگشایی مرزهای چنگوله و چیلات را به صورت ویژه در دولت مرکزی عراق پیگیری و مطرح کند و همچنین آنها  نمایندگان خود را برای شرکت در کمیته ها و کارگروه‌های مشترک معرفی کنند.

نوذری گفت: طرف عراقی پذیرفت که زیرساخت های مرز شهابی همجوار با چنگوله را فراهم کند چرا که در طرف ایران زیرساخت ها فراهم شده است اما هنوز از سوی دولت عراق زیرساخت‌های مرز شهابی مهیا نیست.

وی تاکید کرد: استان های میسان، واسط و دیالی به لحاظ فرهنگ و مذهب و حتی زبان اشتراکات زیادی دارد که باید با استفاده از این نقاط مشترک، روابط بین استان ایلام و عراق بیشتر شود.

به گزارش ایرنا، این نشست با حضور هیاتی از سوی دولت مرکزی عراق به ریاست عمر عدنان الوائلی رییس هیات گذرگاه های مرزی عراق و جمعی از مسوولان استان ایلام برگزار شد.

بازدید از مرزهای مهران و چنگوله از دیگر برنامه های هیات عراقی است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.