تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

ششمین دوره شوراهای اسلامی و گام‌های برداشته شده برای انتخاب شهرداران

ششمین دوره شوراهای اسلامی و گام‌های برداشته شده برای انتخاب شهرداران
استان‌ها- اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور هفته گذشته پس از برگزاری آیین تحلیف و انتخاب هیات رییسه، به وظیفه تعیین شهردار به عنوان نخستین اولویت برنامه کاری خود برای مدیریت هر چه کارآمدتر شهرها پرداختند.

 

تلاش‌های اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در برخی از شهرها منجر به انتخاب شهردار جدید شده است، در برخی شهرها نیز برای مدیریت شهری سرپرست انتخاب کرده‌اند تا در زمان مناسب گزینه اصلح برگزیده شود.

در تهران هنوز به صورت رسمی، شهردار جدید انتخاب نشده است هرچند که خبرهایی از جلسات غیررسمی منتشر شد و حکایت از انتخاب علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان شهردار پایتخت دارد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه گفته است پیروز حناچی تا زمانی که شهردار جدید پایتخت به طور رسمی انتخاب و انتصاب شود، مسئولیت اداره این کلانشهر را بر عهده دارد.

اجرای تصمیمات شورای اسلامی شهر به عهده اداره شهرداری است که در راس آن شهردار قرار دارد. شهردار برای چهار سال مسوولیت به‌ وسیله شورای شهر انتخاب می‌شود و  معرفی او به وزیر کشور و استاندار برای صدور حکم و همچنین عزل شهردار از اختیارات شورای شهر است.

قانون وظایف و اختیارات متعددی را برای شهردار تعیین کرده است. طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اهم وظایف اداره شهرداری شامل احداث خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع شده، تنظیف، نگاهداری معابر و انهار (نهرها) عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنایی، برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر، ایجاد غسال­خانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها، احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران، صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شود، پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر و ساختمان و آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر عمومی است.

وظایف دیگری قانون برای شهرداری مقرر است: شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات اداره شهرداری می‌باشد و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را برکنار می‌کند، در واقع این شورای شهر است که نبض کارهای شهر را در دست دارد و به دخل و خرج و امور شهر نظارت کامل دارد.

هفته گذشته شوراهای اسلامی شهر در بسیاری از استان‌ ها به انتخاب شهردار مبادرت کردند.

اما مسوولان جدید در راس شهرداری‌های مراکز استانی چه افرادی هستند:

در اردبیل، اعضای ششمین دوره شورای شهر اردبیل روز پنجشنبه در نخستین جلسه خود خلیل احمدیان را بعنوان سرپرست شهرداری مرکز استان انتخاب و از خدمات حمید لطف‌اللهیان شهردار سابق قدردانی کردند.

به گفته جواد انصاری رئیس شورای شهر اردبیل ، احمدیان با رای مثبت تمام ۱۱ عضو شورا بعنوان سرپرست شهرداری کلانشهر اردبیل انتخاب شد.

وی بیان کرد: شورا تا دوشنبه آینده برنامه‌های افراد و گزینه‌های شهرداری را اخذ و  مورد بررسی قرار خواهد داد و در نهایت روز چهارشنبه  بیستم مرداد ماه در دومین نشست خود نسبت به انتخاب و معرفی شهردار اردبیل اقدام خواهد کرد.

در آذربایجان غربی هم نمایندگان مردم ارومیه در شورای اسلامی این شهر  غلامرضا عدل‌دوست را  به عنوان سرپرست جدید شهرداری انتخاب کردند.

همچنین در یزد، سیدعلی مشتاقیون معاون مالی و اقتصادی شهرداری نظر مساعد اعضای ششمین دوره شورای اسلامی مرکز استان را برای سرپرستی شهرداری تا انتخاب نهایی شهردار جلب کرد.

در همدان هم مجید شاکری از سوی اعضای شورای اسلامی شهر همدان به عنوان سرپرست شهرداری معرفی شد.

اعضای شورای اسلامی شهر همدان با قدردانی از عباس صوفی در دوره حضورش به عنوان شهردار، شاکری را سرپرست شهرداری همدان معرفی کردند.

وی دارای کارشناسی ارشد است و سابقه مدیریت بازرسی شهرداری و سرپرستی مدیریت شهرداری منطقه ۴ را در کارنامه خود دارد.

“سعید فتوحی” نیز در نخستین جلسه شورای اسلامی شهر خرم آباد، بعنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب شد.

معاون اداری و مالی شهرداری خرم آباد، معاونت فنی و عمرانی شهرداری خرم آباد ، شهردار منطقه سه خرم آباد و شهردار بیرانشهر از جمله مسوولیت های  قبلی فتوحی است.

همچنین در آذربایجان شرقی، در اولین جلسه رسمی شورای شهر تبریز در دوره ششم، مظفر سلیمانی به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

نخستین دستور جلسه شورای شهر تبریز پس از مراسم تحلیف به انتخاب سرپرست شهرداری اختصاص داشت که تراب محمدی، مظفر سلیمانی و داود طالب‌نژاد کاندیدای سرپرستی شهرداری بودند.

در این جلسه مظفر سلیمانی با کسب ۷ رای از ۱۳ رای ماخوذه، به عنوان سرپرست شهرداری تبریز انتخاب و مقرر شد تا زمان انتخاب شهردار وظیفه انجام کارهای مربوط به شهرداری را بر عهده بگیرد.

اما در زنجان و در اولین جلسه علنی شورای شهر زنجان، منصور سلطان‌محمدی به‌ عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

در آن جلسه، با رای اعضای شورای شهر زنجان از بین منصور سلطان‌محمدی،  مصطفی رضایی و حبیب‌الله ملایی‌یگانه، منصور سلطان‌محمدی با ۶ رای از ۹ رای اعضای شورا به‌ عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

منصور سلطان‌محمدی پیش از این شهردار منطقه ۴ شهر زنجان بود.

در قزوین هم مهدی کاظمی با ۹ رای به عنوان سرپرست شهرداری قزوین انتخاب شد.

در نخستین جلسه رسمی ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین، برای انتخاب سرپرست شهرداری گزینه‌های مختلفی مطرح بودند و با توجه به اینکه سرپرست الزاما باید کارمند شهرداری باشد، هر ۹ عضو شورا نسبت به یکی از معاونان شهردار نظر مساعد داشتند و براین اساس سید مهدی کاظمی معاون سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

اعضای شورای اسلامی شهر کرمان هم روز پنجشنبه ساعتی پس از مراسم تحلیف و تعیین ترکیب هیات رئیسه خود، محسن پوراسماعیلی را به عنوان سرپرست شهرداری این کلانشهر انتخاب کردند.

پوراسماعیلی که با رای همه یازده عضو شورای اسلامی شهر کرمان به عنوان سرپرست شهرداری این شهر برگزیده شد سابقه فعالیت به عنوان معاون شهرداری کرمان در سال های گذشته و نیز شهرداری شهر سرچشمه شهرستان رفسنجان استان کرمان را دارد.

در مازندران، اعضای شورای ششم شورای اسلامی شهر ساری در نخستین جلسه رسمی ” محمد حسین قبادی ” را به سمت سرپرست شهرداری مرکز استان انتخاب و معرفی کردند.

قبادی  معاونت شهر سازی منطقه یک ، شهردار منطقه ۲ و معاونت شهرسازی شهرداری ساری را در کارنامه مدیریت خود دارد.

اما در پایتخت که از مدت ها قبل انتخاب شهردار آن با حرف و حدیث و گمانه زنی همراه است، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که یکشنبه (فردا) در نخستین جلسه علنی شورای شهر با برگزاری انتخابات، شهردار پایتخت انتخاب و معرفی می‌شود.

مهدی چمران روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تحلیف شورای ششم گفت: هفته آینده کار خود را برای انتخاب شهردار علنی و رسمی اعلام خواهیم کرد و هیچ کدام از اعضای شورا انتخاب شهردار را  اعلام نکرده اند و خبرهای منتشر شده درست نیست.

در استان مجاور تهران، اعضای شورای اسلامی شهر کرج روز پنجشنبه در نخستین نشست رسمی خود مصطفی سعیدی سیرایی را به عنوان سرپرست شهرداری این کلانشهر انتخاب کردند.

سعیدی سیرایی که مسوولیت شهرداری فردیس استان البرز را در کارنامه کاری خود دارد، توانست با کسب ۱۲ رای از مجموع ۱۳ رای شورای اسلامی شهر ، عهده دار سرپرستی شهرداری کرج شود.

همچنین در استان فارس،نمایندگان مردم شیراز در شورای شهر با اکثریت آرا  محمد علی راضی معاون برنامه ریزی و مالی شهرداری را به مدت سه ماه بعنوان سرپرست شهرداری شیراز انتخاب کردند.

“علیرضا کاظمی” نیز با رای اعضای شورای اسلامی شهر سنندج به عنوان سرپرست شهرداری این شهر منصوب شد.

براساس گزارش های دریافتی، پس از ابقا نشدن مهندس صیدی شهردار سابق سنندج، علی رضا کاظمی مدیر شهرداری منطقه یک به عنوان سرپرست شهرداری سنندج انتخاب شد.

در استان مرکزی هم محمد جعفرپور با ۹ رای از ۱۱ رای ماخوذه ، نظر نهایی شورای اسلامی شهر  را برای تصدی ان سرپرستی شهرداری اراک جلب کرد.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در آیین تحلیف، پس از قرائت سوگندنامه در صحن شورای اسلامی شهر گرگان رسما کار خود را آغاز کردند و در اقدام بعدی،  مجید سعیدی را به عنوان سرپرست شهرداری گرگان انتخاب کردند که بر این اساس پایان چهار سال مدیریت عبدالرضا دادبود در شهرداری گرگان به پایان رسید.

سعیدی سابقه مدیریت در لایه‌های مختلف شهرداری گرگان را دارد.

همچنین منتخبان شورای اسلامی دوره ششم مرکز خراسان شمالی ، علی گودرزی را با پنج رای موافق به عنوان سرپرست شهرداری بجنورد انتخاب کردند.

در هرمزگان هم عبدالحسین ارجمند شهردار پیشین منطقه یک بندرعباس با ۷ رای ۱۱ عضو شورای شهر، به عنوان سرپرست شهرداری بندرعباس انتخاب شد.

اعضای شورا در روزهای آتی اقدام به برگزاری جلساتی با گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی کرسی شهرداری خواهند کرد تا شهردار بندرعباس را انتخاب کنند.

همچنین در قم، سید مرتضی سقائیان نژاد برای سومین بار از شورای اسلامی شهر قم برای شهرداری این شهر رای گرفت.

در سیستان و بلوچستان هم در اولین نشست اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر زاهدان، محمد امیر براهویی بعنوان سرپرست شهرداری زاهدان انتخاب شد.

وی پیش از این معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان، رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان در دوره چهارم، رئیس هئیت بازی‌های ورزش های روستایی استان سیستان و بلوچستان، نماینده سازمانهای مردم نهاد استان، قائم مقام شهردار زاهدان بوده و چندین مسئولیت دیگر را در کارنامه‌ی کاری خود دارد.

در خوزستان، علیرضا عالی‌پور به عنوان سرپرست شهرداری اهواز انتخاب شد.

در دومین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۱۶ مردادماه) برگزار شد، علیرضا عالی‌پور با کسب ۱۳ رای از ۱۳ عضو شورا، به عنوان سرپرست شهرداری اهواز انتخاب شد.

عالی‌پور پیش از این معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز بود. وی همچنین در دوره‌های مختلف معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بوده است.

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان هم در شروع فعالیت خود علیرضا بوژمهرانی را تا زمان تأیید نهایی شهردار آینده، به عنوان سرپرست شهرداری اصفهان   انتخاب کردند.

دومین جلسه علنی شورای ششم شهر اصفهان  (پنج‌شنبه_ ۱۴ مردادماه) با دستور انتخاب سرپرست شهرداری و تعیین حوزه اختیارات وی برگزار شد  و اعضای منتخب شورا  با ۱۱ رأی از ۱۲ رأی پوژمهرانی را به عنوان سرپرست شهرداری تا زمان تأیید نهایی شهردار آینده اصفهان انتخاب کردند.

فرآیند انتخاب شهرداران در سایر نقاط کشور و در شهرهای کوچک و بزرگ هم از سوی اعضای شورای اسلامی شهر ادامه دارد و افراد در حال ارایه برنامه و رایزنی جهت کسب مدیریت ارشد شهری هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.