تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

نمایندگان مجلس و کارشناسان درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات چه نظری دارند؟

نمایندگان مجلس و کارشناسان درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات چه نظری دارند؟
استان‌ها- «سید اسماعیل خطیب» گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای سکانداری وزارت اطلاعات است که صلاحیتش امروز –یکشنبه- در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ او مدیری با تجربه است که قرار است هدایتگر سربازان گمنام امام زمان(عج) در تامین و برقراری امنیت در کشور باشد.

 

مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی صلاحیت مدیران، خنثی‌سازی نقشه‌های تروریستی دشمنان، مقابله با نفوذ و عملیات ضد جاسوسی، اقدام برای مجازات و ریشه‌کنی تروریست‌ها، آموزش و توجیه مقامات نظام به منظور جلوگیری از موثر شدن ترفندهای دشمن از جمله ماموریت های وزارت اطلاعات است.

به گفته کارشناسان، گزینه‌ای که برای این وزارتخانه تخصصی انتخاب می‌شود باید دارای سابقه و کارنامه مناسبی باشد تا در شرایط و مواقع لازم، اقدام مناسب انجام دهد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری  دیروز در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات، او را از نظر تجربه و تخصص بسیار باسابقه دانست و ابراز امیدواری کرد که بتواند بدنه انقلابی وزارتخانه را در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام و مردم در برابر هجوم ها به طور کامل ایجاد و پیش ببرد.

گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای وزارت اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب، متولد سال ۱۳۴۰ است و حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس حراست آستان قدس رضوی از سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی می‌باشد.

مجلسی‌ها امروز در جلسه بررسی صلاحیت خطیب، ابعاد مختلف شخصیتی و حرفه ای و توانمندی های او را برای تصدی وزراتخانه حساس اطلاعات زیر دره بین قرار دادند.

یکی از نمایندگان خطیب را در همه حوادث، انقلابی‌تر و پیشروتر از سایرین دانست و نماینده دیگری رای بالا به وزیر پیشنهادی اطلاعات را به معنی یک پیام به سرویس‌های جاسوسی دنیا و کسانی خواند که امنیت جمهوری اسلامی را تهدید می‌کنند.

برخی نیز در مخالفت با خطیب به عنوان یک گزینه خوب در برابر خوب‌تر سخن راندند؛ از جمله این که وزیر پیشنهادی در دوره ریاست حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، اقدام موثری نداشته یا این که وی در سمت مدیرکلی اطلاعات قم با گروه سکولار حوزه علمیه مقابله نکرد.

در این میان، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از رای مثبت کمیسیون متبوع خود به حجت الاسلام و المسلمین خطیب خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی بیان داشت: ایشان در ۱۰  محور اولویت ها و برنامه های خود را  در کمیسیون ارائه دادند؛ کمیسیون پس از بررسی برنامه‌هایشان و طرح سوالات و گرفتن پاسخ و توضیحات ایشان با اکثریت آرا  به برنامه‌ها و توانمندی‌های ایشان برای اجرای این برنامه‌ها نظر مثبت دارد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات ‌
«روح الله نجابت» سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور امروز در جلسه مجلس با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه کمیسیون امور داخلی و ارائه برنامه پیشنهادی که البته مورد تایید این کمیسیون هم قرار گرفته است، گفت: نخست مقابله هوشمندانه با بنیان‌ها، روندها، گلوگاه ها و شریان های اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی،  فرهنگی و… از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

نماینده مردم شیراز افزود: دومین برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی و اجرایی وزارتخانه با اولویت جوانان انقلابی و حزب اللهی است و سومین برنامه او تقویت و فعال‌سازی دیپلماسی پنهان برای تبادل اطلاعاتی موثر و افزایش نفوذ بر عمق استراتژی نظام بر کشورهای هم‌پیمان منطقه و فرامنطقه و حمایت از نهضت‌های اسلامی، حزب الله و همکاری  و همراهی با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با جبهه مقاومت است.

وی در توضیح چهارمین برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مقابله، پیشگیرانه، هدفمند و هوشمندانه در برابر جریان نفوذ در ساختار حاکمیتی و اجرایی به ویژه مراکز حساس کشور از برنامه های خطیب است.

کارشناسان درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات چه نظری دارند؟
خبرنگاران ایرنا در استان‌ها اما بیکار ننشسته اند و در  گفت و گو با کارشناسان، به کنکاش در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداختند.

این کارشناسان متفق القول، سیداسماعیل خطیب را گزینه‌ای توانمند، حرفه ای، مورد تایید رهبر معظم انقلاب، مسلط و مجرب توصیف کردند که با توجه به سوابق کاری اش، می توان به تشدید مبارزه با فساد در دولت سیزدهم امید بست.

خطیب نگاه آسیب شناسانه دارد
علیرضا عسگری دبیر پیشرفت،رفاه و عدالت البرز  بر این باور است که حجت الاسلام  خطیب نگاه آسیب شناسانه و واقع بینانه مبتنی بر نقاط قوت، ضعف، آسیب‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها دارد و با توجه به نقش وی  در مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه، می توان امید به مبارزه با فساد در دولت جدید را بیش از پیش داشت .

وزیر پیشنهادی اطلاعات متفکر اطلاعاتی است
یک کارشناس نظامی در آذربایجان‌غربی با بیان این که خطیب متفکر اطلاعاتی است، گفت: وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم، توانایی‌های بی نظیری را در شرایط مختلف برای ایجاد فرصت‌ دارد و در حرفه خود سرآمد است.

امیرحسین احمدپور گفت: کسی که برای وزارت تخصصی اطلاعات، انتخاب می‌شود، باید دارای سابقه و کارنامه مناسبی باشد تا در شرایط و مواقع لازم، اقدامات مناسبی انجام دهد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی اطلاعات متخصص، توانمند و دارای سرعت عمل مناسب در مواقع ضروری است و تسلط و تجربه وی در مسائل اطلاعاتی و امنیتی موجب توانمندی بیشتر وزارت حساس اطلاعات می شود.

سیداسماعیل خطیب مغز متفکری برای ایجاد فرصت‌هاست‌
“وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم، توانایی ایجاد فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و آسیب‌ها را دارد و به نوعی مغز متفکر برای ایجاد فرصت‌هاست”، این نظر یک کارشناس امنیتی دیگر در آذربایجان‌غربی است.

سعید موسویان افزود: خطیب  با توجه به سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی و رزمندگی از توانایی خاصی برخوردار است؛ او شاگرد مکتب و مغز متفکر اطلاعات شهید حسن باقری بوده و این ویژگی خاص برای وی است که نشان از توانایی ایشان دارد.

کارشناس امنیتی در آذربایجان‌غربی یادآور شد: برای وزارت تخصصی اطلاعات، باید فرد در ابعاد علمی، تخصصی و تجربی، دارای سابقه و کارنامه مناسبی باشد تا بتواند موقعیت‌های حساس و گیج کننده را در نقطه ای از اشراف خود داشته باشد تا اقدام اطلاعاتی مناسبی صورت گیرد که در این زمینه حجت الاسلام خطیب از این شایستگی برخوردار است.

موسویان بیان کرد: این عامل باعث می‌شود تا حجت الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم سبب چیرگی و دست برتری نسبت به دشمنان نظام و انقلاب داشته باشد.

سابقه طولانی مدیریتی یک شاخصه مهم وزیر پیشنهادی اطلاعات است
همچنین رییس شورای ائتلاف نیروی انقلاب در هرمزگان  معتقد است:  حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعلی خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دارای ۲ شاخصه مهم بوده که یکی از آنها از مدیران بدنه وزارت اطلاعات با سابقه طولانی است ، از پایین تا بالا به صورت پلکانی صحنه را طی کرده و به نوعی خودش افسر هدایت ،عملیات و هم کارشناس ستادی در سطح ملی بوده است.

حسین هاشمی تختی وجه ممیزه دیگر وزیر اطلاعات را  چهره انقلابی با سابقه خوب و خانواده رزمندگی، جانبازی و از متن انقلاب معرفی کرد و اظهار داشت: با این مشخصه از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود با اقتدار به ایشان رای دهند.

استاندار اسبق هرمزگان ادامه داد: وزیر اطلاعات با توجه اینکه قدرت و امنیت ملی را برعهده می گیرد و در ارتقای امنیت داخلی وخارجی نقش بسزایی خواهد داشت، مجلس شورای اسلامی به هنگام رای اعتماد، تجربه و توانمندی او را مد نظر قرار می دهد.

خطیب می‌تواند در اداره وزارت اطلاعات موفق عمل کند
سیروس سجادیان کارشناس مسائل امنیتی و انتظامی در شیراز هم گفت: سوابق سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات بیانگر این است که وی می‌تواند در اداره وزارت اطلاعات و مدیریت ماموریت‌های ذاتی این مجموعه موفق عمل کند.

سجادیان افزود: علاوه بر این، مثبت بودن نظر کمیسیون امنیت ملی مجلس و حمایتی که شخص آیت‌الله رئیسی از حجت‌الاسلام خطیب داشت، می‌تواند به عنوان یک ملاک در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات از سوی نمایندگان مجلس مورد توجه واقع شود.

فرمانده اسبق نیروی انتظامی فارس با بیان این که ایران قوی و دولت مردمی نیاز به کابینه‌ای قوی دارد، کابینه‌ای که اعضای آن دارای ایمان، تعهد، تخصص و کارایی باشند، از نمایندگان مجلس خواست که در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نگاه سیاسی، جناحی و سهم خواهانه نداشته باشند چرا که این می‌تواند بزرگترین خطر برای مجلس باشد.

تجربه خطیب سبب توانمندی بیشتر وزارت اطلاعات می‌شود
اما نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که تسلط و تجربه حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب در بخش آموزه های اطلاعاتی و امنیتی موجب توانمندی بیشتر وزارت حساس اطلاعات می شود.

عبدالجلال ایری اظهار داشت: بررسی رزومه و سابقه وزیر پیشنهادی  اطلاعات بیانگر سال‌ها فعالیت ثمر بخش  و احاطه کامل ایشان به مبانی اطلاعاتی و امنیتی کشور است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که ایشان در برنامه های خود مطرح کرده اند، تقویت معاونت اقتصادی در وزارتخانه اطلاعات است که با توجه به شرایط خاص اقتصادی و نظام مالی کشور بحثی مهم و ثمر بخش است.

ایری اضافه کرد: باید بپذیریم رابطه معناداری بین امنیت ملی و مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد و مساله فساد به شدت امنیت ملی را تهدید می­ کند لذا تقویت معاونت اقتصادی این وزارتخانه در شناسایی گذرگاه های فسادزا و برخورد قاطع با عاملان دست اندازی به بیت المال نقش بسزایی در امنیت کلان کشور برجای می گذارد.

نماینده مردم شهرستان های گمیشان ، بندرگز، کردکوی و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی گفت: حجت الاسلام خطیب نه تنها به امور تخصصی حوزه اطلاعات و امنیت کشور مسلط است بلکه با مسائل و توانمندی‌های وزارت کلیدی اطلاعات آشنایی کامل دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.