تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

دیپلماسی تهدید آمریکایی کارآمد نیست

دیپلماسی تهدید آمریکایی کارآمد نیست
تهران- استفاده از ادبیات تهدیدآمیز در مقابل جمهوری اسلامی همانطور که تاکنون دستاورد قابل اعتنایی برای مقامات ایالات متحده آمریکا نداشته است از این به بعد هم بعید است دستاوردی برای آمریکا داشته باشد. آمریکایی‌ها اگر واقعا به دنبال احیای برجام هستند باید رویکرد احترام‌آمیزی در پیش بگیرند.

 

استفاده از ادبیات تهدید از سوی آمریکا یکی از ابزارهایی است که به دفعات مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مقاومت جمهوری اسلامی در بی‌اثر کردن این ابزار نقش تعیین کننده‌ای داشته است. مقامات آمریکایی همواره در مواجهه با کوچکترین اختلاف نظرها با کشورهای دیگر از تهدید و اتمام حجت استفاده می‌کنند.

در طول مذاکرات اخیر در وین دیپلمات‌های آمریکایی بارها تکرار کرده اند که در صورتی‌ که مذاکرات با منافع آنها همخوانی نداشته باشد میز مذاکره را ترک خواهند کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز چند روز پیش گفت که در مقابل ایران در وهله نخست دیپلماسی را آزمایش خواهد کرد، اما اگر مذاکرات شکست بخورد، او آماده بررسی گزینه‌های دیگر است. این در حالی است که جمهوری اسلامی نشان داده که در سایه زور و تهدید هرگز با آمریکا مذاکره نخواهد کرد که اگر چنین بود این رویکرد در دولت پیشین‌آمریکا جواب می داد.

رهبر انقلاب اسلامی در زمان مذاکره با ۵+۱ در مورد تهدیدها گفت: من نمی‌فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملت ایران این‌جوری نیست؛ ملت ایران مذاکره‌ زیر سایه‌ تهدید را برنمی‌تابد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد برنامه‌های وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم به استفاده آمریکا از ابزار تهدید اشاره کرد. وی در خصوص برجام و مذاکرات وین و موضع‌گیری‌های کشورهای غربی گفت: گاهی اوقات می‌بینیم که مقامات آمریکایی مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند و برخی از حرف‌های تکراری و غیرسازنده‌ای که همواره می‌زدند را تکرار می‌کنند. از جمله اینکه مثلا پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نیست.

وزیر امور خارجه افزود: من در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا گفتم که آمریکایی‌ها از ادبیات تهدید علیه ایران نتیجه‌ای نمی‌گیرند و تا زمانی که مودبانه با مردم ایران صحبت نکنند به نتیجه‌ای نخواهند رسید و آنها باید از این ادبیات دست بردارند چراکه اینگونه ادبیات پیام سازنده‌ای به دولت جدید ایران منتقل نمی‌کند. آنها باید مرور کنند که آیا تاکنون از این ادبیات دستاوردی داشته‌اند یا نه.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: ما به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم از مذاکره‌ای که در آن منافع ملت ایران محقق شود استقبال می‌کنیم. به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم اما دولت سیزدهم مذاکره‌ای را پیگیری می‌کند که در آن به دستاوردهای ملموسی در راستای تامین منافع و حقوق مردم ایران برسد و منافع مردم ایران تامین شود.

امیر عبداللهیان یادآورشد: ما به طرف مقابل گفته‌ایم که رویکردشان را در مذاکره تغییر بدهند. ما رویکرد اتلاف وقت را نمی‌پذیریم و باید مذاکرات نتایج ملموسی در راستای تامین منافع مردم ایران داشته باشد. مذاکره ابزار دیپلماسی است. ما امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد و طرف‌های مقابل نیز بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور پیدا کنند نه پیام‌ها و اظهارات غیرسازنده.

این دیپلمات عالی‌رتبه در مورد زمان مذاکرات بعدی وین تصریح کرد: طرف مقابل این درک را دارد که دو، سه ماه طول می‌کشد که دولت جدید در ایران مستقر شود و برنامه‌ریزی کند ولی حتما این موضوع یکی از موضوعات در دستور کار وزارت خارجه و دولت است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست هفتگی خود به این سیاست‌های غلط دولتمردان آمریکایی و اعمال فشار حداکثری اشاره کرد. وی با بیان اینکه موضوع برجام نیاز به میانجی ندارد، گفت: آنچه که اکنون از سوی دولت آمریکا صورت گرفته پافشاری بر سیاست های شکست خورده دولت ترامپ است، ما متأسفانه هیچ تغییری از سوی دولت واشنگتن در رفتار مشاهده نکرده‌ایم و آن‌ها با تکرار همان رفتارها و سیاست‌های دولت قبل آمریکا به دنبال رسیدن به نتایج بهتری هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن‌ها باید در رفتار خود و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران که در واقع تروریسم اقتصادی است تجدید نظر کنند و در آن صورت خواهند دید که مسیر گفت‌وگوها در وین به خوبی طی می‌شود. آنچه که در مذاکرات وین باقی مانده به خاطر لجبازی و رفتارهای غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است و اگر تغییر رفتاری صورت بگیرد برجام قابل احیا خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست. بلکه مذاکراتی برای اطمینان جهت اجرای کامل برجام توسط آمریکا است. خطیب زاده برجام را در ایران و در عرصه بین المللی سندی مذاکره شده و مهروموم شده، دانست که امکان تغییر در آن نیست، او افزود که در جریان مذاکرات یا موفق می شویم اجرای کامل آن را تضمین کنیم و یا اینکه برجام احیا نخواهد شد. او تصمیم گیری ایران در ارتباط با برجام را حاکمیتی دانست و روزهای آتی را مهم توصیف کرد.

ایران و آمریکا در چهار دهه اخیر رابطه ای نداشته اند. مناسبات دو کشور مملو از اقدامات خصمانه‌آمریکاییها علیه ملت ایران بوده و می توان ادعا کرد ‌آمریکایی‌ها از هیچ اقدامی برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی خودداری نکردند. با این حال این مناسبات خصمانه در دوره دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا به طرز بی سابقه ای افزایش یافت.

دولت پیشین‌آمریکا  بعد از خروج از برجام  شدیدترین تحریمها را علیه ملت ایران اعمال کرد و با تحریک متحدان منطقه ای خود بارها تا مرز درگیری با ایران پیش رفت با این حال آمریکاییها در مقاطع مختلف قاطعیت و جدیت تهران در دفاع از منافع خود را دیدند.

ساقط کردن پهپاد متجاوز گلوبال هاوک‌آمریکا  و موشک باران پایگاه عین الاسد در پاسخ به ترور سردار شهید سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه و همرزمانش  عملا به‌آمریکاییها کمک کرد عوامل و متغییرهای واقعی و عینی را در محاسبات خود قید کرده و رفتارهای منطقی تری در پیش بگیرند. ایران تجربه چهارسال ترامپ را پشت سرگذاشت دولتمردان  کنونی آمریکا هم بهتر است دست از ادبیات تهدیدآمیز برداشته رویکرد احترام‌آمیزی با ملت ایران داشته باشند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.