تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۱۸

 نمایندگی ایران در سازمان ملل: غارت نفت و ثروت سوریه باید متوقف شود

 نمایندگی ایران در سازمان ملل: غارت نفت و ثروت سوریه باید متوقف شود
نیویورک – سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر لغو فوری و کامل تحریم ها علیه سوریه اظهار داشت: غارت نفت و ثروت سوریه باید متوقف و آب نباید به عنودان سلاح استفاده شود.

 

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نشست عصر چهارشنبه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل افزود: بیش از ۱۰ سال است که مردم سوریه از یکی از بزرگترین مشکلات بشردوستانه در جهان رنج می‌برند. اما آنگونه که سوری ها و فعالان بشردوستانه در سفر اخیر گریفیتس معاون امور بشردوستانه دبیرکل به سوریه به وی گفته اند، متاسفانه «مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری رنج می برند».

وی تصریح کرد: برای رسیدگی به این وضعیت وخیم، جامعه بین المللی دارای مسوولیت جدی سیاسی و اخلاقی است.

ارشادی افزود: سفر معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل برای کسب اطلاعات دست اول و ارزیابی واقعی از وضعیت بشردوستانه در سوریه، یک اقدام مثبت بود و رضایت وی از گفتگوهایش با مقامات سوریه و اقدامات متعاقب آن، از جمله انجام اولین عملیات بشردوستانه به شمال غرب سوریه از سال ۲۰۱۷ تاکنون، مایه امیدواری است.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ما تمام تلاشها در این زمینه، از جمله اقدامات دولت سوریه و همکاری نهادهای بشردوستانه، و همچنین فداکاری یک سرباز سوری را که هنگام پاکسازی جاده برای کاروان بشردوستانه جان خود را بر اثر انفجار مین از دست داد، ارج می نهیم.

وی با بیان اینکه انتقال کمک های بشردوستانه به درعا با همکاری دولت سوریه نیز رخداد مهمی است، گفت: همانطور که نهادهای بشردوستانه به معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل گفته اند، وضعیت بشردوستانه و اقتصادی اجتماعی رو به وخامت بوده و «ارائه کمک برای بهبود خدمات اساسی» یک نیاز فوری است.

دیپلمات ایران در سازمان ملل ادامه داد: این امر بر اهمیت اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۲۵۸۵ که طبق آن شورای امنیت از  همه کشورها خواسته است «گامهای عملی برای رسیدگی به نیازهای فوری مردم سوریه بردارند»، تاکید می کند.

وی افزود: شورای امنیت همچنین طی آن قطعنامه تاکید کرده است که اینگونه اقدامات باید شامل حمایت از «ترمیم سریع تأسیسات آب، بهداشت، درمان، آموزش و سرپناه» نیز باشد.

ارشادی اضافه کرد: در این زمینه، ما از اظهارات معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل مبنی بر لزوم افزایش چشمگیر در تأمین مالی اینگونه طرحها استقبال می کنیم.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: با این حال، این اظهارات وی که «نیازها در سوریه همچنان در حال رشد است در حالی که بودجه همچنان کاهش می یابد»، مایه ناامیدی است. این بدان معناست که کمک های مالی برای فعالیت های بشردوستانه در سوریه باید افزایش یابد. اما این به تنهایی کافی نیست.

وی تاکید کرد: باید تلاشها درباره طرح های ترمیم سریع و بازسازی افزایش یافته و تسریع شود؛ تحریم های یک جانبه که نقش ویرانگری در تشدید وضعیت بشردوستانه دارند، باید فورا و کاملا لغو شوند؛ غارت نفت و ثروت سوریه باید متوقف گردد؛ آب نباید به عنوان سلاح استفاده شود؛ و بازگشت پناهندگان و آوارگان باید تسهیل شود.

ارشادی ادامه داد: تلاشهای بیشتری نیز باید صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که سوری ها دیگر به کمک های بشردوستانه نیازی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: راه حل نهایی البته پایان دادن به درگیری، خروج کامل تمام نیروهای خارجی ناخوانده، شکست دادن تروریستها و تضمین تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه است.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد تحولات مثبت اخیر در نتیجه هماهنگی و همکاری دولت سوریه و نهادهای بشردوستانه نتایج بیشتری در پی داشته و رویکردهای مبتنی بر رویارویی را به همکاری مبدل سازد.

وی اظهار داشت داستان تکان دهنده ای که نماینده سازمان ملل  از یک پسر چهار ساله سوری دارای سرطان خون و تحت درمان در درمانگاهی روستائی در حلب که فاقد برق، آب لوله کشی و دارو است، نقل کرده، تنها یک نمونه از مشکلات روزانه بسیاری از سوری ها است. ما نباید این ملت پرافتخار را تنها رها کنیم؛ ما نباید آنها را ناامید سازیم.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد ایران همانند گذشته به کمک به مردم و دولت سوریه برای غلبه بر چالش هایی که با آن مواجه هستند، ادامه خواهد داد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.