تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور با هدف شتاب در توسعه

استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور با هدف شتاب در توسعه
تهران - عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کنار کسب دانش فنی و استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به حرکت رو به توسعه کشور در بخش‌های مختلف شتاب می‌بخشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در ۱۳ شهریورماه در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم خطاب به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در داخل و خارج کشور اظهار داشت: امروز می‌توان در جای‌جای ایران عزیز برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد.

رییس‌جمهوری افزود: برای همین به دنبال فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا هستیم و ایرانیان خارج کشور بدانند که زمینه برای سرمایه‌گذاری آنها به طور کامل فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری آمادگی دارند. ایرانیان در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و می‌تواند بستر خوبی برای رشد سرمایه گذاری در کشور باشد.

در این پیوند، «علیرضا حائری» عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت:‌ سرمایه‌گذاری خارجی یک نیاز اساسی برای همه کشورهاست و حتی کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته خود را از آن بی‌نیاز نمی‌دانند.

وی بیان‌داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور معمول در زیرساخت‌های اساسی به‌ویژه در حوزه‌هایی که مشکل تکنیکی داریم انجام می‌شود و در کنار آن جذب دانش فنی نیز مورد نیاز است.

حائری به‌طور نمونه به کشور قطر و جلب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی این کشور برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز با ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: مشابه این اتفاق در کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی را شاهد بودیم و ما نیز باید بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کسب دانش فنی، استفاده از دانش و تجربه دیگر کشورها و همچنین توان و ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، از قافله عقب نمانیم.

وی ادامه‌داد: هرچند مشکلات تحریم‌ها همچنان ادامه دارد، اما معتقدیم دولت می‌تواند با تمهیداتی به کاهش مشکلات بین‌المللی بپردازد و فضای امنی را برای سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان فراهم کند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران، در عین حال جلب و جذب ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری را فرآیندی زمان‌بر توصیف کرد و افزود: دولت نیز باید به قول‌ها و وعده‌های خود عمل کرده و به اعتمادسازی بیشتر اقدام کند؛ کاری که در حدود دو ماه گذشته از استقرار دولت سیزدهم از سوی آیت‌الله رییسی به‌روشنی شاهد بودیم.

سرمایه ۴ هزار میلیارد دلاری ایرانیان خارج از کشور

وی گفت: سرمایه ایرانیان خارج از کشور بیش از چهار هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که چیزی حدود ۲۰ برابر متوسط تولید ناخالص ملی کشور است و اگر بتوان حتی درصدی از این سرمایه را جذب کرد، می‌تواند در عمران و آبادانی کشور کارگر بیفتد.

استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور با هدف شتاب در توسعه کشور

لزوم تعریف سرمایه‌گذاری‌های مشترک با خارجی‌ها

این عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران در ادامه با اشاره به بخش نساجی، خاطرنشان‌کرد: این بخش نیاز زیادی به فناوری روز ندارد، در این زمینه جدیدترین تکنولوژی‌ها برای فعالان نساجی قابل دسترسی است.

وی یادآوری‌کرد:‌ در سال‌های گذشته و به‌ویژه ۱۰ سال اخیر صنعت نساجی هیچ‌وقت نیازمند سرمایه‌گذاری دولتی نبوده و عمده سرمایه‌گذاری‌ها از سوی بخش خصوصی انجام شده است.

حائری در عین حال گفت: اگر دولت تسهیلاتی از نظر قوانین و مقررات و رویکردها قائل شود که فعالان صنعت نساجی و پوشاک بتوانند با شرکت‌ها و برندهای مطرح جهانی به صورت اشتراکی کار کرده و واحدهای صنعتی جدید در کشور ایجاد کنند، علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اشتغال‌زایی و ارزآوری، به واردات دانش فنی انجامیده و حتی می‌توانیم به قطب تولید و صادرات محصولات نساجی و پوشاک به دیگر کشورها تبدیل شویم.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ نظیر چنین حرکت‌هایی در سال‌های گذشته در بنگلادش، ویتنام، اندونزی و تایلند انجام شده و روابطی برد- برد را برای شرکت‌های دوطرف به دنبال داشته است.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران تاکید کرد: ‌برای تحقق این مهم همه نوع ابزار و امکانات از جمله سرمایه‌گذاری داخلی، توان و دانش فنی، تحصیلکردگان دانشگاهی، انرژی و نیروی کار ارزان‌قیمت نیز در کشور فراهم است.

وی تصریح‌کرد: این الگویی است که در بسیاری کشورهای جهان نتیجه داده و ما نیز باید برخی تنگ‌نظری‌ها را کنار گذاشته و از حضور خارجی‌ها در داخل کشور وحشت نداشته باشیم.

حائری گفت: همین ترس‌ها و واهمه‌ها در سال‌های گذشته سبب شده تا صنعت نساجی و پوشاک کشورمان در حد یک صنعت محلی و داخلی باقی بماند، در حالی که جای زیادی برای رشد و توسعه کمی و کیفی، ارزآوری و اشتغال‌زایی دارد.

به گزارش ایرنا، پیشتر معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی حجم سرمایه‌گذاری خارجی بخش صنعت، معدن و تجارت در پنج ماه نخست امسال را ۳۸۸ میلیون دلار معادل ۸۰ درصد میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اعلام کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.