تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴

از انگور  تا انسان  

از انگور  تا انسان  
نگاه اقتصاد - مهــدی محمــدی

 

ما جملگی انسان ها در وعده هایی از زندگی روزمره خود میوه را مورد مصرف قرار می دهیم،وقتی وارد تره بار فروشی ها می شویم بو های مختلفی به مشاممان می رسد،عمیق نفس می کشیم و بعضی بوها را قورت می دهیم.

 

در بین زیادی میوه ها، رنگ و لعاب های  متفاوت ، مزه های ترش و شیرین و قیمت های مختلف، یک نوع میوه وجود دارد که کابوس فروشنده و خریدار است . چنانچه هم اگر از بقیه میوه ها سوال کنید درباره فلان میوه نظری ندارید؟ بی پروا، تند و آتشی مَجاز می گویند که کمر ارزش خانواده میوه جات را ترکونده.این انگور اَبلَق است.

 

با رنگ مشترک سبز و قرمز برای خودش اعلام موجودیت می کند.و اینکه هوادارانی خاص ندارد و شدیداً در انزوا‌ء می ماند تا دیر زمان که نوبت توجه ها برسد.

 

فروشنده ها لقب انگور:ابله برچسبش کردند.یعنی نادان.  مسیری برای خودش انتخاب نکرده.در دو راهی دو راهی قرار دارد نه می شود آن را سبز دانست نه قرمز خواند! به به و چه چه زدن هم به حالش مساعدتی نمی کند.

 

چه وقت چیدنش برسد چه چند صباحی بیشتر زمان در اختیارش بگذاری این همان است که بود!..اگر درمیان خلق خدا نگاهی بیندازیم هستند افرادی شبیه این انگور ابله که سنشان بالاگرفته اما رشد فکری برایشان تعطیل است.

 

حتی نشست و برخواستی متناسب با سن و اندام و قیافه شان  ندارند.و گفتمان کردن با اینچنین آدم هایی طرف را مغموم می کند.بخصوص زمانی که قصد کنید که بهشان توجه کنید-سخت تو را ناامید و دلشکسته می کنند با بیانشان در جمع با اندیشه های کودکانه شان و هزارو یک رفتار که شأن سن را زیر رادیکال می برد.معتقدم عاری از لطف نیست اگر به علی رغم میل باطنیشان توجه کنیم.

 

شاید اینان هم از عملکرد اخلاقی و رفتاری خودشان رنج ببرند و این ماها  هستیم که باید برایشان چاره اندیشی کنیم.هرگونه یاری رساندن و هرگونه هرس کاری تا برچیدن علف های هرز باغ ذهنشان یک سکوی پرتاب به سوی کامل شدن تکاملشان است حتی معرفی کتاب برایشان روشن شدن یک چراغ سبز به دنبال دارد! گاهی یک موضوع یا یک مشکل فقط دامنگیر گروه خاصی نمی شود،مشترکن زبان دار و بی زبان را در هم می پیچد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.