تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

تساوی با طعم خودزنی فدراسیون   *سیروس کریمی

تساوی با طعم خودزنی فدراسیون   *سیروس کریمی
نگاه اقتصاد

هفته چهارم مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا، تیم های ملی ایران و کره جنوبی در. استادیوم آزادی به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار با نتیجه تساوی ۱-۱ خاتمه یافت. ایران با این نتیجه،۱۰ امتیازی شد و بالاتر از کره جنوبی ۸ امتیازی، صدرنشین گروه باقی ماند.

در حالت عادی نتیجه تساوی خانگی مقابل کره جنوبی را نمی توان بد و فاجعه بار تلقی کرد اما این نتیجه، حسرت هایی را هم برای تیم ملی دارد. تک گلی که سون هیونگ مین، ستاره تاتنهام وارد دروازه بیرانوند کرد، نوار تعداد پیروزی های متوالی تیم ملی پس از ده بازی و ده برد متوالی پاره شد، دروازه ایران پس از ۵۹۳دقیقه باز شد و البته کره جنوبی پس از ۱۳ سال و گل پارک جی سونگ، توانست در استادیوم آزادی موفق به گلزنی شود. این ها در حالی است که جلوگیری از ثبت این نکات آماری منفی، کاملا ممکن به نظر می رسید، با این حال تیم ملی همچنان حدود دوازده سال است مقابل کره جنوبی شکست نخورده و این رکورد تا بازی بعدی دو تیم، از ۴۰۰۰ روز فراتر خواهد رفت.

در بازی  مقابل کره جنوبی می توانستیم برنده باشیم چرا که کره پائولو بنتو، تیمی نفوذناپذیر نیست و در بازی های گذشته، ضعف های مهمی از خود نشان داده بود.

نکته مهم بازی کند بودن و ضعف در عمق دفاع کره بود که اگر بازیکنان ما به بازی سرعت داده یا از کارهای ترکیبی سریع پشت دفاع استفاده می کردند به راحتی می توانستیم دروازه کره را بیشتر تهدید کنیم کما اینکه چند فرصت هم به وجود آمد که با بی دقتی بازیکنان به هدر رفت.

نکته مهم بعدی فرصت سوزی های بیشمار بازیکنان تیم ملی است گویا برخی بازیکنان با اطمینان خاطر از غیر قابل تعویض بودن و جایگزین شدن از روی شکم سیری فرصت های زیادی را از دست می دهند شاید این امر در مقابل تیم های درجه دو و سه آسیا زیاد مهم نباشد اما این نکته در مقابل تیم های بزرگ مثل کره جنوبی که باید از تک موقعیت ها استفاده کنیم بسیار ناخوشایند می شود.

اما نکته مهم و اساسی خودزنی فدراسیون فوتبال است
گویا فدراسیون جدید می خواهد همه را راضی نگه دارد چه سیاسیون که مانع ورود زنان به ورزشگاه هستند چه FiFA و AFC که اسرار بر این امر دارند که حاصل این کار محروم شدن از تماشاگر در استادیوم شدیم.

مطمئنا در استادیومی خالی از تماشاگر،کره جنوبی با شرایط روانی آرام تر در مقابل ایران بازی کرد و به آن چه که می خواست، رسید.

اگر هواداران حتی به تعداد محدود در استادیوم آزادی حضور داشتند، شرایط می توانست به شکل متفاوتی برای تیم ملی ایران رقم بخورد. کره جنوبی در استادیوم آزادیِ خالی، با آرامش کامل زودتر از تیم ملی ما تمرینات گرم کردن قبل از بازی را انجام داد اما این در حالی است که در استادیوم پر از تماشاگر آزادی، آن ها برای گرم کردن دیرتر از تیم ایران به زمین می آمدند. در جریان بازی، حمایت و تشویق هواداران تیم ملی علاوه بر روحیه دادن به تیم خودی، می توانست کره ای ها را هم دست‌پاچه کند. در اواسط نیمه دوم و پس از دریافت گل از کره جنوبی، ایران بر بازی مسلط شد و غیر از زدن گل تساوی، چند موقعیت جدی از جمله دو ضربه به تیر دروازه حریف داشت. اگر هواداران در استادیوم حاضر بودند، مطمئننا کره جنوبی تحت فشار بیشتری قرار می گرفت و زدن گل برتری به کره ای ها دور از دسترس نبود؛ مقصر این ضرر قابل توجه را می توان ناهماهنگی های فدراسیون فوتبال دانست. با توجه به قوانین جدید فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در برگزاری مسابقات همراه با تماشاگران، ابتدا قرار بود بازی ایران و کره جنوبی در آزادی با حضور ده هزار تماشاگر واجد شرایط و بدون محدودیت برای زنان، برگزار شود؛اما در نهایت اهمال فدراسیون فوتبال و ارسال کردن دیرِ مدارک باعث شد نه تنها زنان نتوانند در این بازی مهم در استادیوم حاضر شوند، بلکه به طور کلی بازی بدون تماشاگر باشد. البته فدراسیون اعلام کرده بود مدارک برگزاری بازی با حضور تماشاگران را به موقع برای کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاده اما نه تنها هرگز شواهدی از این مسأله از سوی فدراسیون فوتبال منتشر نشد، بلکه حرف های اولیه مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در این خصوص هم از خروجی وب سایت فدراسیون حذف شد تا چنین صحبت هایی باعث عصبانیت کنفدراسیون فوتبال آسیا نشود. این اتفاق را نمی توان کوچک شمرد؛ الان وضعیت تیم ملی به لطف سه پیروزی قبلی و تساوی مقابل کره جنوبی خوب است و شانس اول صعود از گروه هستیم اما اگر فرض کنیم شرایط پیچیده تر بود، این خودزنی می توانست عواقب غیرقابل جبرانی برای تیم ملی ایران داشته باشد. ایران در حالی در این بازی مهم حمایت هوادارانش، به خصوص زنان در آزادی را از دست داد که در صورت حضور آن ها، می توانستیم شاهد یک پیروزی دیگر مقابل کره جنوبی و ادامه سلطه مان در بازی های رو در روی رسمی مقابل این تیم باشیم.

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.