تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

پیام دکتر صادقی فر  در هفته ملی سلامت  بانوان

پیام دکتر صادقی فر  در هفته ملی سلامت  بانوان
نگاه اقتصاد - دکتر جمیل صادقی فر، معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان ایلام به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی سلامت بانوان  بیانیه ای صادر کرد.

 

متن بیانیه به شرح زیر است:

شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری  کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامت و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر  طولانی مدت این همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده ها و جامعه وارد نماید.

از گذشته تا به امروز، زنان به واسطه فرهنگ‌سازی، ایجاد پاره ای از باورها و اعتقادات در سایر اعضاء خانواده و همچنین آموزش های خود مراقبتی، نقش بسزایی در مواجهه با بحران ها داشته و در صورت داشتن اطلاعات صحیح و کافی، این نقش را به خوبی ایفا خواهند کرد. در عصر حاضر، این گروه علیرغم تصدی نقش های متعدد در خانواده و متعاقباً مسئولیت های چندگانه از جمله؛ مراقبت از اعضاء خانواده، تربیت فرزندان و…، با چالش های بیشتری روبرو بوده و تامین، حفظ و ارتقاء سلامت آنان نیازمند توجه و برنامه ریزی دقیق تر می باشد. بحران کووید- ۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نقش زنان در مدیریت آن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و در صورت عدم حمایت همه جانبه این قشر حساس جامعه از سوی نظام سلامت و دستگاه ها و نهادهای اجرایی، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و متعاقباً آسیبهای اجتماعی و فشارهای اقتصادی ناشی از آن، آسیب های جدی به سلامت زنان وارد خواهد آورد. همچنین گرچه اقدامات نظام سلامت برای حفظ سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان قابل توجه بوده است، اما تاثیر استرس های دوره همه گیری کووید ۱۹ بر سلامت روانی زنان باردار و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در آنان را نباید نادیده گرفت.

بر این اساس برآنیم که ضمن ارائه خدمات سلامت از طریق ۱۹۱ واحد ارائه دهنده خدمات سلامت اعم از؛ خانه های بهداشت در سطح روستاها و پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق شهری استان (شامل خدماتی چون؛ خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی، اندازه گیری فشار خون، اصلاح الگوی تغذیه، مشاوره و خدمات سلامت روان، غربالگری سرطان های شایع در زنان و خدمات ویژه سنین باروری و یائسگی) به بانوان که حدود نیمی از جمعیت کل استان را به خود اختصاص داده اند، با حساس سازی عموم جامعه نسبت به اهمیت تامین، حفظ و ارتقای ابعاد پنجگانه بویژه دو بعد روانی و اجتماعی سلامت زنان، همچنین ارتقای سطح سواد سلامت این گروه و از سوی دیگر پوشش همگانی واکسیناسیون کووید-۱۹ با هدف کنترل همه گیری این بیماری و کاهش ابتلا و میرایی ناشی از آن، گامی موثر در جهت ارتقای سلامت جامعه برداریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.