تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶

مدیرعامل برق حرارتی مطرح کرد؛

روند مطلوب تامین سوخت زمستان نیروگاه‌های برق

روند مطلوب تامین سوخت زمستان نیروگاه‌های برق
تهران - مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: گرچه روند تامین سوخت نیروگاه‌ها مطلوب است اما همچنان نگرانی در باره تامین آن در فصل زمستان وجود دارد.

 

«محسن طرزطلب » امروز (یکشنبه) در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه صنعت برق و در نشستی خبری افزود: اکنون روند سوخت رسانی به نیروگاه‌ها خوب بوده و مخازن سوخت نیروگاه‌ها درحال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: اما نگرانی در بازه زمانی دی، بهمن و اسفند که احتمال افزایش مصرف گاز به دلیل برودت هوا وجود دارد، همچنان وجود دارد.

طرزطلب درباره اینکه به این ترتیب احتمال خاموشی وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که بروز خاموشی ناشی از کسری توان تولیدی نیروگاه‌ها نخواهد بود بلکه ناشی از کمبود سوختی خواهد بود که به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، سوخت رسانی به نیروگاه‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: بیشتر مشکلی که ایجاد خواهد شد در مناطق شمالی و شمال شرقی خواهد بود که شاید به دلیل برودت هوا نتوانیم سوخت پشتیبان را به موقع تامین کرده و نیروگاه ها مشکل دار شوند.

وی ادامه داد: اکنون اوج مصرف برق کشور حدود ۴۰ هزار مگاوات و توان تولید نیروگاه‌ها ۵۳ هزار مگاوات است؛ از این روی مشکلی به لحاظ ظرفیت تولید برق وجود ندارد.

طرز طلب گفت: همزمان با کاهش شدید دما در کشور و به تبع آن افزایش مصرف گاز  در بخش خانگی، ناچار به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی خاطرنشان کرد: در نقطه بحرانی شمال و شمال‌شرق کشور ۱۶ نیروگاه قرار گرفته که در فصل سرد سال به دلیل افزایش مصرف، دچار افت فشار گاز می‌شوند و ناچار به استفاده از سوخت مایع در این واحدها هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ مصرف برق کشور در این ناحیه قرار گرفته در تلاشیم تا اواخر آذرماه وضعیت مخازن سوخت این نیروگاه‌ها به شرایط مطلوبی برسد.

طرزطلب افزود: نیروگاه‌های شیروان، طوس، فردوسی، مشهد، شریعتی، نیشابور، کاوه، شاهرود، سمنان، شهدای پاکدشت و پرند در نقطه بحرانی شمال و شمال‌شرق کشور برای تامین گاز در فصول سرد قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: برای کاهش میزان مصرف سوخت این نیروگاه‌ها در تلاشیم تا واحدهای گازی نیروگاه‌های فردوسی، کاوه، شاهرود و سمنان را تبدیل به سیکل‌ترکیبی و در نیروگاه قدیمی مشهد واحدهای راندمان بالا احداث کنیم.

نیاز روزانه به ۲۲۵ میلیون لیتر سوخت در فصل سرد

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شده بود، گفت: نیاز اعلامی ما برای سوخت نیروگاه‌ها در فصل سرد سال روزانه حدود ۲۲۵ میلیون لیتر سوخت معادل است که در صورت تامین این میزان سوخت مشکلی برای تامین برق همه مشترکان صنعت برق ایجاد نخواهد شد و طبیعتا شاهد بروز خاموشی در کشور هم نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره اینکه مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها حدود هفت درصد بیشتر از سال گذشته پر شده است، گفت: برای جبران کمبود تامین گاز نیروگاه‌ها در فصل سرد سال درصددیم تا آخر آبان‌ماه همه مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها را پر کرده و تبادل انرژی از جنوب به سمت شمال را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: همچنین تعمیرات واحدهای سیکل‌ترکیبی را هر چه زودتر به اتمام برسانیم تا از ابتدای آذرماه با استفاده از این واحدها بتوانیم با مصرف سوخت کمتر توان تولیدی بیشتری داشته باشیم.

طرزطلب خاطرنشان کرد: به طورمعمول خاموشی مطرح شده در فصول سرد برای صنایع بزرگ است؛ بدین منظور امیدواریم با مقداری کنترل مصرف بخش خانگی بتوانیم زمستان امسال را به راحتی سپری کنیم و مجبور به اعمال محدودیت گاز و برق برای صنایع بزرگ هم نشویم.

وی در خصوص استفاده از میعانات گازی برای سوخت نیروگاه‌ها، گفت: اجرای این طرح به طور حتم به امسال نخواهد رسید؛ سال گذشته تست و آزمایش مربوطه برای انجام این طرح انجام شده و امکان انجام آن با لحاظ برخی ترتیبات و ملاحظات در واحدهای نیروگاهی به اثبات رسیده است ولی اجرای این طرح در هر نیروگاه حداقل به ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ادامه داد: این مساله به اطلاع مسوولان مربوطه رسیده و در صورت موافقت آن‌ها برای صرف این هزینه امکان اجرای آن وجود دارد.

طرزطلب گفت: اما در شرایط موجود و این سطح امکانات، قابلیت استفاده از میعانات گازی به صورت عمده در نیروگاه‌ها وجود ندارد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران هم اکنون در محل دائمی نمایشگاه های تهران در حال برگزاری است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.