تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

به مناسبت روز دانشجو

مطالبات تشکل‌های دانشجویی از مجلس شورای اسلامی در آستانه روز دانشجو

مطالبات تشکل‌های دانشجویی از مجلس شورای اسلامی در آستانه روز دانشجو
تهران- تشکل‌های دانشجویی امروز دوشنبه در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو با حضور رییس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به بیان مطالبات و سوالات خود پرداختند.

 

این مراسم برای بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو و با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، سعدالله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی در سالن ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم پس از استماع سخنان رییس مجلس شورای اسلامی و رییس دانشگاه شهید بهشتی، نمایندگان تشکل ها به ایراد سخنانی پرداخته و سوالاتی را مطرح کردند.

در ابتدا نماینده تشکل دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی خطاب به قالیباف گفت: مجلس باید هرچه زودتر به این بازی نامنصفانه رد اعتماد عمومی پایان دهد و بیش از این سرمایه اجتماعی نظام را تحت تاثیر خود قرار ندهد. باید پرسید چرا طرح هایی نظیر ارتقای شفافیت مجلس شورای اسلامی که به حضور و غیاب و هدایای دریافتی نمایندگان مجلس می پردازد، پشت در مجلس معطل نگه داشته اند و تسهیل نمی شود.

وی افزود: واضح است اگر شفافیت در این مجلس تصویب نشود، باقی افعال مثبت شما مبنا قرار نمی گیرد اما اگر شفافیت تصویب شود، باقی افعال مثبت شما نیز دیده خواهد شد.

به گفته وی، طرح نظارت غیرمتمرکز یا نظارت مردمی، ماه‌ها است پشت درهای بسته مجلس خاک می خورد و هنوز هیچ طرحی در جهت حمایت از گزارشگران فساد تبدیل به قانون نشده است. این درحالی است که برای مبارزه با فساد فعال کردن ظرفیت مردمی از نان شب واجب تر است. تا جایی که در برخی از کشورها تا شش برابر کشف فساد از طریق نهادهای نظارتی مردمی و قوانین شبیه به این صورت می گیرد.

نماینده تشکل دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی خطاب به قالیباف افزود: آقای قالیباف متاسفانه جایگاه نمایندگی مردم که بسیار مهم است دستکم گرفته شده است. برخی نمایندگان به این جایگاه مهم یعنی به نمایندگی این ملت رنج دیده قانع نیستند و به دنبال جایگاه های دیگر می گردند. مگر نه این است که نماینده مجلس از وقتی وارد مجلس می شود نقشه رسیدن به فلان پست مثلا اجرایی را در سر می پروراند.

وی ادامه داد:‌ آقای قالیباف اینکه مجلسی که اسم انقلابی را از آن خود کرده است از جایگاه رفیع نمایندگی ملت به سطح فعالیت های ستادی و انتخاباتی و اجرایی تنزل یابد صادقانه نیست و باید تجدیدنظر در صداقت سیاسی خود داشته باشید. بیان این نکات بر مبنای نبودن اقدامات امیدوارکننده مجلس نظیر وضع قانون مالیات بر خانه های خالی و طرح کمک معیشتی و قانون جهش مسکن است. عدم پایبندی به وعده هایی نظیر شفافیت و عدم صداقت سیاسی نه تنها به کلیت مجلس بلکه بیش از همه به اعتبار سیاسی شخص شما به عنوان رییس مجلس لطمه می زند و اعتماد عمومی را خدشه دار خواهد کرد.

به گفته این نماینده تشکل دانشجویی، اصل ۲۷ قانون اساسی به صراحت تجمعات مسالمت آمیز را مجاز شمرده است درحالی که قانون محبوب احزاب یک تجمع مسالمت آمیز قانونی را غیرقانونی کرده است. این فرایند را تهدید قانون اساسی می دانیم در حالی که هیچ قانونی نمی تواند قانون اساسی را محدود کند. در این موارد لازم است اصلاحات جدی صورت بگیرد.

وی افزود: در حوزه سیاست خارجی به نظر می رسد ریاست مجلس استراتژی معینی برای دیپلماسی پارلمانی به ویژه در حوزه اقتصاد و رساندن صدای جبهه مقاومت به نمایندگان دیگر ملت ها ندارد. سفر شما به سوریه موجب تقویت ایران در بازارهای منطقه و تقویت مناسبات کشورهای محور مقاومت می شود ولی سفر به دلیل نداشتن استراتژی مشخص و پیوست رسانه ای هوشمند به عکس هدف خود این در بین مردم احساس می شود آنطور که شایسته جایگاه ایران اسلامی است با رییس مجلس برخورد نشده است. از این رو، در کنار اجرایی شدن طرح ارتقای شفافیت نمایندگان مجلس، لزوم تدوین استراتژی مشخص برای دیپلماسی پارلمانی از سوی هیات های رئیسه مساله ای است که هر روز بیش از پیش احساس می شود.

امیررضا بخشی پور عضو دفتر تحکیم وحدت

عضو دفتر تحکیم وحدت نیز در این مراسم به بیان مسائلی پرداخت و گفت: دانشجویان امروز نه امیدی به آینده دارند و نه قوه ای برای اثرگذاری. نه پای ادامه دادن برای آنها گذاشته و نه وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مطلوبی برای تغییر. دانشجویی که می توانست مهمترین عنصر تحول و پیشروی در جامعه باشد، به قدری ضعیف شده که خود نیز نقش آفرینی اش را انکار می کند.

بخشی پور افزود: با وجود این شرایط مجلس شورای اسلامی به جای پیگیری مطالبات مردم نمک بر زخم مردم می پاشد. مبنای واژه صیانت را تغییر داده و هر بار که مردم ایران این واژه را می شنوند تن و بدنشان می لرزد. به جای تلاش برای حل معضلات مردم و دانشجویان با محدود کردن آزادی های فردی بر مشکلات می افزاید.

وی ادامه داد: قانون که باید تجلی خواست مردم باشد، قانونگذارش به تنها چیزی که نمی اندیشد، همان خواست مردم است. مجلسی که باید گوش شنوای حل مشکلات اکثریت باشد، باتومی شده در دست اقلیت. با وجود بحران های عظیم زیست محیطی، کمبود منابع از جمله آب نرخ رشد منفی اقتصادی، افزایش حاشیه نشینی، خط فقر ۱۰ میلیونی و هزار بحران دیگر این مجلس طرح ودیعه مسکن برای نمایندگان و طرح خودرو برای نمایندگان را تصویب می کند، طرح جمع آوری سگ و گربه تصویب می کند، دست آخر متوجه نشدیم این مجلس  نماینده اکثریت است یا رفیق گرمابه و گلستان اقلیت.

بخشی پور گفت: خدمت سربازی اجباری که مسئله ای منسوخ شده در تمام جهان است، همچنان بر آن پافشاری می شود و بار گران بر دوش جوانان می گذارد. این اولین بار و آخرین باری نیست که این جلسات برگزار می شود و اولین بار نیست که مطالبات دانشجویان مطرح می شود و آخرین بار هم نیست.

وی خطاب به قالیباف اظهار داشت: جناب آقای قالیباف، نه ما نه هیچ دانشجویی در هیچ دانشگاهی حرف تازه با شما نداریم و با رکودی که بر فضای دانشگاه ها برقرار است، جای هیچ حرف تازه ای را هم باقی نمانده است. پرسش این است زمانی که شما این مطالبات را می دانید و به آن آگاه هستید اصلا چه نیاز به حضور یافتن در فضای دانشگاه است. در کدام یک از این جلسات یک قدم برای دانشجویان برداشته شده است که این بار برداشته شود. اگر مساله فهمیدن مطالبات دانشجویان است، مسیرهای دیگر وجود دارد. اگر حل آن منظور است، کدام رویکرد شما در گذشته ثمره ای برای دانشجویان داشته که الان داشته باشد. حال که در دانشگاه به جای یک نظامی در قامت ریاست مجلس تشریف آورده اید، امیدواریم بدانید این جلسات اگر آورده ای به همراه نداشته باشد، خودش بخشی از یک مساله است.

سیامک اتفاق دبیر انجمن دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی

دبیر انجمن دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم به طرح موضوعاتی پرداخت و گفت: با پیام امام راحل درباره مجلس آغاز کنم که فرمودند این مجلس ماحصل خون جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند. این مجلس عصاره زحمت های طاقت فرسای این ملت مسلمان است.

سیامک اتفاق با تاکید بر اینکه دانشجویان مسلمان از ابتدای انقلاب اسلامی همواره در جهت رسیدن به آرمان های متعالی و انسانی انقلاب در صف اول مبارزه و جهاد بوده اند، گفت: به نظر می آید مجلس انقلابی کمترین توجهی به مشکلات عدیده که دانشجویان و جوانان با آنها دست و پنجه نرم می کنند، ندارد. آیا مجلس فکری برای رفع مشکلات سربازی، بیکاری و بازارکار به ویژه در رشته های علوم انسانی کرده است؟

وی اظهار داشت: مجلسی که عناوینی مانند انقلابی بودن را یدک می کشد، مجلسی که باید در راس امور باشد، در هنگام بروز موارد حساس، حرکتی منفعل داشته است. همچنین برای ما دانشجویان بسیجی که همواره به رای دادن لیستی معترض بوده ایم، قابل قبول نیست به اسم انقلابی گری برای حضور در لیست و سهم خواهی این چنین صف بکشند و افرادی به صحن مجلس ورود کنند که بعضا در کمتر از ۳۰ درصد رای گیری ها حضور داشته اند. تشویق مردم به رای دادن لیستی و بدون تفکر و دلیل تراشی های واهی خیانتی است که شهید مطهری از آن به عنوان کوتاه کردن تفکر مردم یاد می کند.

این فعال دانشجویی گفت: به‌رغم تمام اتفاقات قبل از انتخابات، این مجلس با شعارهایی روی کارآمد که تحقق آن انتظار مردم از آن است. شعار این مجلس تحقق شفافیت بود که نه تنها در بار اول رای نیاورد، بلکه مدت ها است در انتظار آمدن به صحن مجلس است. امیدواریم با پیگیری مداوم این طرح به تصویب برسد.

اتفاق ادامه داد: یکی دیگر از وعده های شما اصلاح ساختار بودجه‌ریزی بود که منشا بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم همین بودجه بندی های تخیلی و دروغین دولت و مجلس های گذشته است. اما با گذشت دو سال همچنان شاهد بودجه بندی های سابق هستیم. به نظر می رسد مجلس توانایی مقابله و نظارت بر دولت های سابق و فعلی را نداشته است و مشکلات اساسی کشور مانند نظام بروکراتیک، آموزش و پرورش، محیط زیست و… عملا جایگاهی برای مجلس ندارد.

این فعال بسیج دانشجویی از آنچه سبقت گرفتن نمایندگان مجلس برای گرفتن پست های دولتی نامید، انتقاد کرد و افزود: در مجلس فعلی موضع گیری های غیرتخصصی و هیجانی برخی نمایندگان و کمیسیون ها و همچنین نگاه سیاسی و جناحی در تعیین روسا و اعضای کمیسیون ها به وضوح به چشم می خورد. گاه تصمیمی در فراکسیون اکثریت گرفته می شود و دقایقی بعد در صحن خلاف آن تصویب می شود.

دبیر انجمن دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: لازم است به رییس مجلس اعلام کنیم نمایندگان وکیل ملت هستند نه وکیل الدوله. از مجلس توقع می رود بررسی مسائل اصلی کشور را در اولویت خود قرار دهد. همچنین هشدار می دهیم مبادا از هول رسیدن به توافقی زودهنگام مجددا ننگنامه ای مانند برجام را تصویب و اجرا کنید.

علی یزدی مسوول بسیج دانشگاه شهید بهشتی

علی یزدی مسوول بسیج دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی خطاب به قالیباف گفت: در دوران ریاست علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی حتی یکبار این امکان فراهم نشد که بتوانیم رودرو با ایشان سخن بگوییم و بپرسیم مجلس خانه ملت است یا جایی برای سیاسی کاری ها! با توجه به چالش های فعلی کشور دیگر جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد. اکنون باید از خود بپرسیم که سهم مجلس در موفقیت ها و شکست های کشور چقدر بوده است و تا چه میزان مجلس شورای اسلامی امروز نقش پیش بینی شده خود در قانون اساسی کشور را به خوبی ایفا می کند. مردم سوال دارند. سهم مجلس از تورم غریب به ۵۰ درصدی، دلار ۳۰ هزار تومانی، قطعی برق در اوج گرمای خوزستان، خشکی زاینده رود و از دست رفتن سرمایه مردم در بورس چقدر است؟

وی خطاب به قالیباف عنوان کرد: گاهی اوقات شأن مجلس به تامین منابع نمایندگان تنزل یافته و به همین دلیل نه تنها قدرت ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور را ندارد، بلکه خود به بخشی از مشکل تبدیل شده است. می دانیم بسیاری از نمایندگان کارکرد اصلی خود را کارچاق‌کنی یا تعیین فرماندار و رییس اداره آب و فاضلاب حوزه انتخابی خود می دانند. از نماینده ای که برای رای آوردن دوباره منافع منطقه ای خود را به منافع ملی ترجیح می دهد و در مقابل ساده ترین اولویت های کشور مقاومت می کند، نمی توانیم انتظار تصمیم گیری و راهبردی ملی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر مجلس در جایگاه نظارتی خود استوار بود، امروز به دلیل سال ها مدیریت غلط منابع آب دستگاه های اجرایی در اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری کارد به استخوان مردم نرسیده بود و اعتراض آنها شکل و شمایل امنیتی به خود نمی گرفت. اگر مجلس و نمایندگان مردم اولویت های کشور را به درستی تشخیص می دادند و از حق مردم کوتاه نمی آمدند، دولت ها نمی توانستند با بودجه ریزی تورم‌زا و غیرواقعی معیشت مردم را گروگان بگیرند. آیا نظارت مناسب بر دستگاه دولتی وظیفه مجلس نیست؟ چرا حقوق های نجومی در دولت قبل از طریق درج اطلاعات محرمانه و فیش های حقوقی مدیران در فضای مجازی افشا می شود؟ ظرفیت نظارتی مجلس کارکرد کافی ندارد و اگر شبکه های اجتماعی نبود ما تا همین امروز نیز خبر نداشیم که در یک شرکت دولتی حقوق ۲۰ میلیون تومانی هم داریم. اگر شبکه های اجتماعی نبود، نمی دانستیم نماینده فلان شهرستان برای گرفتن پست برای دختر، پسر و دامادش با وزرای دولتی مکاتبه می کند. واقعا می شود امیدوار بود چنین کسی حقوق مردم را از دولت مطالبه کند. آیا ما حق نداریم سوال کنیم از شما که هیات نظارت بر نمایندگان مجلس و حتی شخص جنابعلی (قالیباف) در اینگونه موارد چرا دستکم یک موضع خشک و خالی روشن نشان نمی دهید که خطای یک نفر به پای کل مجلس نوشته نشود؟ چرا نباید از تریبون مجلس به این افراد که آبروی نظام را درک نمی کنند، یک تذکر اخلاقی داده شود؟

مسوول بسیج دانشگاه شهید بهشتی افزود: در بسیاری از موارد همکاران شما در مجلس ضمن توجیه اشتباهات خودشان از پاسخگویی فرار می کنند. این مساله را در طرح هایی مثل طرح صیانت (صیانت از کابران فضای مجازی) هم شاهد هستیم. اگر می خواهید مجلس به ریل بازگردد باید ساختارها و سازوکارهای آن را متناسب با چالش ها پیچیده کنونی به روزرسانی کنید.

یزدی خطاب به رییس مجلس اضافه کرد: به همکاران خود بگویید شفافیت زیربنای برون رفت از بسیاری از چالش های کشور است. چرا برای بررسی طرح رویکرد شفافیت امروز و فردا می کنید؟ اما اگر مجلس در این زمینه کوتاهی کند، یا آن را به ماه های آخر موکول کند، به این معنا است که لایحه جدی برای تحول در بهارستان وجود ندارد.

وی از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از ضرورت های تحول در بهارستان یاد کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر مکانیزم های سیاسی که به انتخاب نمایندگان مجلس منتهی می شود، فاقد کارایی لازم بوده و در نتیجه ساختارهای اصلی همچون احزاب و تشکل های سیاسی کارکردی ندارند و بیشتر عوامل پشت پرده و لابی گری های سیاسی موثرند. در این شرایط عملا پاسخگویی وجود ندارد. قبل از انتخابات افراد با شاخص های مبهم و غیرشفاف و با اعمال نفوذ پدرخوانده ها وارد لیست می شوند و پس از انتخابات نیز هیچ کسی مسوولیت عملکرد آنها را نمی پذیرد.

این فعال بسیج دانشجویی در پایان تصریح کرد: برای مثال شما (رییس مجلس) که از طریق یک لیست وارد مجلس شده اید، با برخی از افراد همان لیست اختلاف نظرهای جدی سیاسی دارید و فکر نمی کنم یک نفر را بتوانید معرفی کنید که مسوولیت مواضع کلان شهر تهران را بپذیرد. می دانیم نخبگان و چهره های سیاسی که به منابع سیاسی وصل نبودند، در روزهای پرالتهاب انتخابات با نفوذ پدرخوانده ها از لیست کنار گذاشته شدند.

معین رضیئی عضو اتحادیه انجمن مستقل دانشگاه شهید بهشتی

عضو اتحادیه انجمن مستقل دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم به بیان برخی مشکلات دانشجویان پرداخت و گفت: امروز جوان نخبه ما در مسیر دانشجو شدن باید فوجی از موانع را پشت سر بگذارد. اگر فرض کنیم کنکور که تبدیل شده به دلالی یک عده خاص که نان در آرامش و خون دانشجو می زنند، عبور کنیم، به یکسری سهمیه ها می رسیم که تاثیر مستقیمی بر ظرفیت آزاد دانشجویی دارد. فرض کنیم از این مشکلات هم عبور کرده ایم، دانشجو تازه وارد برهه ای از زندگی اش می شود که باید یک روند فرسایشی را طی کند، روند فرسایشی که مشکلات اقتصادی فرد را نشانه رفته، اگر این مشکلات دانشجو را ملزم به انصراف نکند، بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان دختر مشکلات اقتصادی را پیش رو دارند و باید وارد فرایند استخدامی شوند. این فرایند مشکلات جنسیتی را پیش روی خود دارد.

معین رضیئی افزود: نخبه ها را با اصلاح شرایط کشور نگه دارید نه با حصاری از قوانین و فشار. قانون سهمیه ها را اصلاح کنید. سهمیه ها را بردارید، اگر نمی توانید لااقل از سهمیه آزاد دانشجویان بردارید. قانون استخدامی را اصلاح کنید، الان به هنگام استخدام دانش عقیدتی از دانش فنی ارجح هست. محدودیت های زنان را برای بخش استخدام رفع کنید. دانشجویی پروژه ای برمی دارد تا خدمت خود را کم کند اما نهاد مسوول شانه خالی می کند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اساتید تحصیلات تکمیلی تا پاسی از شب سرکار می مانند و برای پیشبرد پروژه های دانشگاهی که پروژه های همین ممکلت است، تلاش می کنند اما شما مجلسی ها چه حمایتی از دانشجویان می کنید؟ بهتر است به جای بومی سازی تمامی علوم، از نمونه های موفق خارجی استفاده کنیم. دستیار پژوهشی و دستیار آموزشی اضافه کنیم تا دانشجو مشکلات اقتصادی نداشته باشد و مهاجرت نکند. دانشجو را به زور نمی توان نگه داشت اما به جای حل این مشکلات، مجلس شورای اسلامی به طرف طرحی به اسم صیانت (صیانت کاربران فضای مجازی) می رود. نمایندگان مجلس انگار در دنیای دیگری سیر می کنند. به واسطه همین طرح، من استارتاپ های زیادی را می شناسم که مجبور به مهاجرت شده اند.

رضیئی اظهار داشت: برای همکاری با مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون های مجلس، دانشجوها را به کار بگیرید آنها می توانند مشکلات را حل کنند. کشور ما ادعا می کند که دارو و واکسن می توانیم تولید کنیم اما در تهران فقط یک یا ۲ دستگاه برای آنالیز داروها یا واکسن ها داریم. حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت سال ها است که شعار می دهد. خواهش می کنیم به جای اینکه دانشجو را به سمت سربازی پیش ببرید، با کمک قوانین صنایعی را که از دانشجویان استفاده می کنند، از مالیات معاف کنید. علت عدم مشارکت مطلوب مردم در انتخابات را فقط مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نبینید.

مهدی حسین خانی نماینده انجمن های علمی دانشجویی

مهدی حسین خانی نماینده انجمن های علمی دانشجویی دیگر سخنران این برنامه خطاب به قالیباف گفت: در روزهای منتهی به انتخابات خیلی از نخبه ها با نفوذ پدرخوانده ها کنار گذاشته و به جای آنها برخی از نمایندگان ناکارآمد که اتفاقا تعدادی از آنها جزو اطرافیان شما هم هستند، جانشین شدند. این نمایندگان با حمایت شما به سمت هیات رئیسه مجلس هم رسیده اند. آقای قالیباف آیا وقتش نرسیده به این دور باطل و سیاسی کاری آشکار که به نام انقلاب و توسط طیفی از اصولگرایی انجام می شود، پایان داده شود؟ خروجی این تصمیمات، مجلسی شده است که به دلیل تعدد فراکسیون های باربط و بی ربط هر روز شاهد ارائه یک طرح و لایحه عجیب و غریب با پیشوند صیانت هستیم.

وی افزود: عمیقا معتقدیم اولویت مجلس و دیگر قوا رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم باشد. این مسیر از هر صیانت غیرمعقولی که بر اساس انگیزه های گروهی، کشور را دچار حاشیه می کند و خلاف عقلانیت انقلابی است، بهتر است. امروز ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند صیانت از اعتماد عمومی است./ایرنا

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.