تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۵:۲۰

سخنگوی وزارت امور خارجه به پرس تی وی اعلام کرد:

پیشرفت در مذاکرات آژانس اتمی و ایران؛ اختلافات کاهش یافت

پیشرفت در مذاکرات آژانس اتمی و ایران؛ اختلافات کاهش یافت
وین- سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به پرس تی وی گفت که مذاکرات رئیس سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به پیشرفت و کاهش اختلاف نظرها در مورد چند موضوع منجر شده است.

 

خطیب زاده بیان داشت: قصد ندارم وارد جزئیات شوم اما می‌توانم پیش‌بینی کنم که دو طرف به زودی به تفاهم برسند.

ساعاتی پیش، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس مدعی شد محدودیت‌هایی که بازرسانش در ایران با آن مواجه هستند، تنها تصویر بسیار مبهمی از برنامه تهران به دنیا ارائه می‌دهد.

گروسی گفت: واقعیت این است که ما با ایران بسیار متفاوتی روبرو هستیم، سال ۲۰۲۲ با سال ۲۰۱۵ به قدری متفاوت است که باید اصلاحاتی انجام شود که این واقعیت‌های جدید را در نظر بگیرد تا بازرسان ما بتوانند هر آنچه را که کشورها بر سر میز سیاسی توافق می‌کنند بازرسی کنند.

به گزارش ایرنا، یکی از موارد اختلاف نظر آژانس انرژی اتمی و ایران تعویض دوربین‌های نظارتی این سازمان در مجتمع تسای کرج است که بعد از اقدامات خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران آسیب دیده است. دو طرف ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره سرویس دوربین‌ها و جایگزینی کارت های حافظه “تجهیزات مشخص شده” توافق کردند.

اما آژانس فراتر از توافق صورت گرفته خواستار نصب مجدد دوربین های نظارتی شد که با مخالفت جمهوری اسلامی ایران مواجه و ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) در گزارشی مدعی شد که ایران چنین اجازه‌ای را از کارشناسان این سازمان سلب کرده است.

کاظم غریب آبادی سفیر سابق ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین همان زمان تصریح کرد: از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی گیرند. به همین خاطر بود که از عبارت “تجهیزات مشخص شده” در بیانیه مشترک  استفاده شد.

پیشرفت در مذاکرات آژانس و ایران در حالی صورت می‌گیرد که گفت‌ وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان دارد و اعضای گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران سرگرم گفت‌ وگو درباره نحوه احیای مفاد برجام هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد که راستی آزمایی اجرای برجام را به اعضای شورای حکام گزارش کند./ایرنا

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.