تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

در راستای اتصال همه شهرهای استان ایلام به شبکه شبکه شتابنگاری زلزله آنلاین صورت گرفت

در راستای اتصال همه شهرهای استان ایلام به شبکه شبکه شتابنگاری زلزله آنلاین صورت گرفت
نگاه اقتصاد  - مهندس عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از اتصال شهرستانهای چرداول، سیروان، دهلران و شهر صالح آباد به شبکه شتاب نگاری زلزله آنلاین خبر داد.

 

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان ایلام مدیرکل این دستگاه اجرایی در این خصوص گفت: با پی گیری این اداره کل و تلاش وهمکاری شبکه شتابنگاری کشوروهمراهی سایر دستگاههای اجرایی از هفته گذشته تا کنون دستگاه شتابنگار آنلاین زلزله در شهرستانهای چرداول، سیروان، دهلران، آبدانان، ایوان، مهران، بدره و دره شهر نصب شدو نصب دستگاه شتابنگار درسایر نقاط استان نیز درحال انجام است.

مدیرکل اداره راه وشهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه کشور ایران به علت موقعیت لرزه خیزی و قرارگیری بر روی کمربند زلزله در برابراین پدیده آسیب پذیرمی باشد و بسیاری از شهرهای مهم استان از درجنوب غربی فلات ایران بر روی گسل های فعال قرار گرفته است این مهم می طلبد با برنامه ریزی صحیح بتوانیم در صورت بروزهرگونه زلزله احتمالی تا حد ممکن آسیبهای جانی و مالی این پدیده طبیعی را کاهش دهیم.

وی افزود نصب دستگاههای شتابنگار آنلاین زلزله می تواند اطلاعات جامعی را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای همه برنامه ریزیهای شهرسازی، صنعتی و … در اختیار کارشناسان قرار داده تا پیش بینیهای لازم در این خصوص داشته باشند.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با اشاره به اینکه ایران، سرزمینی لرزه‌خیز است، بر اهمیت توسعه ونصب دستگاه‌های شتاب‌نگار و همچنین راه‌اندازی ایستگاه‌های آن در مناطق مختلف کشور تاکید کرد و گفت: جمع‌آوری داده‌های زمین‌لرزه‌ها و سنجش و ارزیابی رفتارهای آنها  با دستگاه‌های شتاب‌نگار و لرزه‌نگارمیسراست.

محمدرضا ابراهیم پور با اشاره به اینکه دستگاه‌های لرزه‌نگار، جابه‌جایی و سرعت و دستگاه‌های شتاب‌نگار، شتاب زلزله‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند، افزود: اندازه‌گیری شتاب زلزله به ویژه در ارزیابی‌ها مورد نیاز مهندسان است. در زلزله نیرویی که به ساختمان وارد می‌شود متناسب با جرم آن ساختمان و شتاب حرکت زمین است. بنابراین هرچه ساختمان سنگین‌تر باشد شتابی که به آن وارد می‌شود بیشتر است. به همین دلیل است تصریح می شود که در مناطق لرزه خیز ساختمان‌ها سبک ساخته شوند. که در برابر شتاب زمین لرزه ، مقاومت لازم را داشته باشد.

وی در بیان تفاوت‌های دستگاه‌های شتاب‌نگار با لرزه‌نگار، یادآور شد: یکی از تفاوت‌های دستگاه‌های لرزه‌نگار و شبکه‌های شتاب‌نگار در داده‌های آنهاست. داده‌های شتاب‌نگار بیشتر جنبه مهندسی دارد.  در حالیکه داده‌های لرزه نگار در موضوع زلزله‌شناسی و علم، کاربرد دارد. به واقع، شناخت پوسته‌های زمین با داده‌های لرزه‌نگاری ممکن شده است.

مهندس ابراهیم پور با اشاره به اینکه ، نیاز نیست در هر شهر و روستایی  دستگاه لرزه نگار نصب شود زیرا دستگاه‌های لرزه نگار قادر است حتی زمین لرزه هایی را که بشر قادر به درک آن نیز نیست را ثبت کند و از نظر دینامیکی مورد بررسی قرار دهد اما تعداد ایستگاههای لرزه نگاری در کشور باید توسعه و به حد مطلوب برسد.

لذا داشتن شبکه ای متراکم از دستگاههای شتابنگار و لرزه نگاری باعث ثبت ومطالعه دقیقتر زمین لرزه ها میگردد.

وی با اشاره به اینکه هیچ سازه مهم و استراتژیک بدون در نظرگرفتن پارامترهای زلزله نمی تواند ساخته شود افزود مهمترین پارامترها که در طراحی مقاومت سازه در برابر زلزله استفاده می گردد داده ای است که از دستگاه های شتابنگاری استخراج می گردد که راه اندازی سامانه آنلاین شتابنگاری در استان مهمترین واکنش مسئولین در زمینه بحران است.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری با توجه به آماده سازی زیر ساخت ۱۲ایستگاه شتابنگار برخط توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام، و همکاری مدیریت بحران استانداری ایلام و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زیر ساخت ۱۲ ایستگاه شتابنگار را در استان عملیاتی شد.

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.