تاریخ انتشار : جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵

مروری بر معضل تکدی‌گری در جامعه/

پشت چراغ قرمز

پشت چراغ قرمز
نگاه اقتصاد - ✍ شهریار غلامپور -

 

تکدی گری به عنوان یک پدیده ی مذموم و مخرب با انواع مِتُدها و روش ها درجوامع مختلف وجود داشته و اکثرآبه صورت یک فرهنگ درآمده است، امروزه تکدی گری و به زبان ساده تر گدایی یکی از معضلات اساسی جوامع بشری به شمار می رود.

در زیر ذکر نکاتی درخصوص روند تکدی‌گری در سطح جامعه درقالب چند بخش از نظر خوانندگان عزیز خواهد گذشت

بخش اول:

☆ خسته از یک روزکاری با مشکلات و دغدغه های فراوان در مسیر بازگشت به خانه با خرید مقداری میوه و خوراکی که کلی هم هزینه  آنان شده راهی منزل می شوی، در طول راه فکر و ذهنت مشغول مشکلات، گرفتاری ها، اقساط معوقه، هزینه های متفرقه زندگی و راهکارهای تأمین‌کردن آنان است.

خسته از یک روز تلاش و کوشش مستمر و بی پایان به منزل می رسی پس از خوش و بش با عیال و بچه ها، و صرف غذا، با گشت و گذاری در میان خبرها و رویدادهای روز در فضای مجازی غوطه ور می شوی، هنوز زمان اندکی از این گشت و گذار نگذشته که رییس خانه (مادر بچه ها) برنامه خاموشی لامپ ها را مانند پادگان نظامی به دلیل اینکه بچه ها باید صبح زود برای رفتن به مدرسه از خواب بیدار شوند اجرا می کند. به ناچار سر بربالین گذاشته و در رختخواب باز هم افکار آزار دهنده مشکلات و اقساط معوقه و… شبیه به یک فیلم سینمایی سراغت می آیند با افکاری مشغول و درگیر، به ناگاه خواب بر چشمانت غلبه می کند و به خواب فرو می روی. درحالی که ساعت ۷ صبح نشده صدای زنگ درب خواب را از چشمانت می رباید هنوز دو زنگ نخورده و رخوت و سستی خواب از چشمانت نرفته، صدای ضربه های مشت و کف دست برتن سرد و بی جان درب آهنی خانه آنچنان بیدارت می کند که انگار در پادگان نظامی آماده باش (خشم شب) خوردی، با عجله از رختخواب به سوی آیفن تصویری دویده تا ببینی چه اتفاقی افتاده، انگار این اول صبحی خبرناگواری را می خواهند به آدمی بدهند، غافل از اینکه این زنگ و ضربات کوبنده بر درب؛ کار خانم جوان متکدی که بچه ای در بغل دارد و برای طلب مبلغی ناچیز دلهره ای شدید بر پیکر خواب آلودت وارد می کند.

بخش دوم:

☆پس از صرف صبحانه و آماده شدن بچه ها، خودرو را از پارکینگ خارج کرده و در کوچه منتظر آمدن آنها برای رفتن به مدرسه و دانشگاه می شوی، بچه ها از مادر خداحافظی می کنند و سوار بر خودرو شده، مسیر مدرسه را در پیش می گیری سر چهار راه، پشت چراغ قرمز غرق در افکار صبحگاهی و برنامه ریزی برای شروع روزکاری  منتظر سبز شدن چراغ راهنمایی هستی  که ناگهان صدای ضربه های پی درپی بر شیشه خودرو تو را از فکر بیرون می آورد، توجه ات به سمت صدا جلب می شود دختر بچه نوجوانی به همراه خواهر کوچکش درخواست کمک دارد و  طلب مساعدت مالی می کند.

بخش سوم:

☆در محیط کار مشغول انجام امور اداری خود هستی و ارباب رجوع ها یکی پس از دیگری هر یک برای انجام و پیگیری امور خود به شما مراجعه می کنند و شما نیز باید باگشاده رویی پذیرای آنان باشی و در خواست های  آنان را رسیدگی کنی. این درحالی است که با تعمق در حال نگارش مکاتبات اداری و انجام امور مربوطه هستی که صدای ضربه های آهسته بر درب اتاق، توجه ات را به سمت درب جلب می کند. زنی میانسال با جثه ای نحیف و لاغر و چهره ای سوخته و رنجور، خسته از جور زمانه ماسک بر چهره به بیان مختصر چکیده ای از مشکلات و گرفتاری های خود می پردازد و طلب کمک می کند.¡¡؟؟

☆امروزه بر سر هر چهار راه، در خیابان ها، در کوچه ها، در اماکن عمومی، در بازار، در ادارات و… شاهد متکدیان زیادی هستیم که در این هوای سرد با لباس هایی مندرس و نازک از بزرگ و کوچک حتی با بچه های قنداق پیج در بغل، کمک مالی طلب می کنند. اگر نگاهی دقیق به چهره و توجه ویژه ای به لهجه و گویش آنان داشته باشیم متوجه غیربومی بودن این متکدیان می شویم که اکثرا از استان های همجوار ایلام، بخاطرحفظ آبرو؛ خطرات متعدد عزیمت به ایلام  را با شرایط سخت این روزهای کرونا، ناپایداری های جوی از لحاظ نزول باران و برف و سردی هوا، هزینه های اسکان و خورد و خوراک و سایر مشکلات را  بر جان خریده و دسته جمعی در شهر مستقر می شوند و در خیابان ها و معابر، چهار راه ها، ادارات و مغازه های سطح شهر تقسیم شده تا برای گذران زندگی پولی بدست آورده و زندگی را  سَرکنند. البته باید توجه داشت که این نوع مهاجرت های موقت برای تکدی گری در سطح کشور عمومیت دارد و تنها مختص به استان ایلام  نیست.

براستی دلیل تکدی گری چیست؟

ابتدا به مختصر تعریفی در خصوص تکدی گری و تقسیم بندی متکدیان، سپس علل تکدی گری و در نهایت راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع تکدی گری می پردازیم:

تکدی یا گدایی به معنای درخواست کمک مالی از دیگران برای گذران زندگی است که از زمان های بسیار دور در جوامع مختلف وجود داشته و همچنان جریان دارد.

متأسفانه تکدی گری به عنوان یک پدیده ی مذموم و مخرب با انواع مِتُدها و روش ها  به صورت یک فرهنگ درآمده است. امروزه تکدی گری یکی از معضلات اساسی جوامع بشری به شمار می رود و این امر زمینه های بزهکاری گسترده ای را فراهم آورده است، در بسیاری از موارد افراد شیاد در قالب گروه های سازمان یافته، کودکان و نوجوانان را به این معضل  تشویق و یا از سر اجبار مجبور می کنند که متعاقب این عمل مذموم و نکوهیده، زمینه های بروز جرائم دیگری از جمله اعتیاد، سرقت، فساد و فحشا، آزار و اذیت های جنسی و… را نیز فراهم می سازد.

متکدیان را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

گروه اول: افرادی هستد که در حقیقت تنگدست و ندار بوده و تحت فشار معیشتی و نیاز واقعی قرار داشته که معمولا  از نظر جسمانی و یا ذهنی معلولیت دارند و بعضا تعداد زیادی از آنان ممکن است طبع تکدی گری نداشته باشند را تشکیل می دهند و گروه دوم: در اصل تنگ دست نبوده بلکه با افکار تکدی گری پرورش یافته اند که آن ها را مافیای تکدی گری می نامند.

این دسته افراد در گروه های کاری  سازماندهی شده  دارای ساعت کار معین، محل و موقعیت استقرار از پیش تعیین شده  به صورت دسته جمعی و سازمان یافته زیر نظر مدیریت افراد یا فردی سودجو تکدی گری می کنند و این افراد سودجو؛  زنان، جوانان و کودکان را پس از آموزش به استخدام خویش درآورده و آنان را در خیابان ها، اماکن و نقاط تعیین شده مستقر می نمایند، متکدیان آموزش دیده نیز از طریق روش هایی مانند چاپلوسی، دروغگویی با ایجاد ترحم در راستای جلب توجه عابرین به تکدی گری می پردازند.

علل عمده  تکدی گری:

۱- فقر
۲- بیکاری
۳- مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک
۴- پایین بودن درآمد از شغل اصلی و جبران آن با تکدی گری
۵- داشتن بیماری و تهیه هزینه های درمان خود یا خانواده
۶- فرار از منزل و کسب درآمد به وسیله تکدی گری
۷- مشکلات جسمی و روحی و روانی
۸- کهولت سن و از کارافتادگی و تهیه هزینه زندگی
۹- اعتیاد و تهیه هزینه مواد مخدر مصرفی
۱۰- جدایی  والدین (طلاق)
۱۱- راحتی و سوددهی بدون زحمت و سرمایه
۱۲- پنهان سازی کارهای خلاف (خرید و فروش مواد مخدر و …)
۱۳-  عدم انسجام و همبستگی خانواده و وجود خانواده های ناقص و بی سرپرست و بدسرپرست
۱۴- نقش و عملکرد ضعیف رسانه های جمعی در زمینه عدم ارایه آموزش های فرهنگی مناسب. که متاسفانه در برخی موارد از جمله سریال های تلویزیونی با نمایش راه های مختلف تکدی گری ، افرادی سودجو؛ از این فیلم ها و سریال ها سوء استفاده کرده و به همان روش ها تکدی گری خود را ادامه می دهند
۱۵- عدم مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص
۱۶- مهاجرت و نقل مکان افراد از روستاها به شهر ها، بسیاری از افراد به امید زندگی بهتر و مدرن تر از روستای محل زندگی خود به سمت شهر مهاجرت می کنند و وقتی مدینه فاضله ای راکه تصور می کردند نمی یابند به صورت عمد یا غیرعمد به تکدی گری روی می آورند
۱۷- نقص عضو و معلولیت یکی دیگر از دلایلی است که متأسفانه در بسیاری از موارد فرد معلول را به سمت گدایی کردن سوق می دهد

از راه های مقابله با تکدی گری و جلوگیری از شیوع آن در جامعه می توان به مواردزیراشاره کرد:

☆تامین حداقل معیشت
☆ ایجاد اشتغال و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی
☆جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ و ایجاد جاذبه در شهرستان ها
☆ ریشه کن نمودن بیسوادی و برخورد مستمر با پدیده تکدی گری
☆نگهداری سالمندان و معلولین به طور شبانه روزی
☆ برخورد قاطع با متکدیان حرفه ای و شیادانی که به این نوع زندگی انگلی خو گرفته اند ،که با قاطعیت می‌توان گفت این امرمیتواندبصورت معجزه آسایی تکدی گری را درسطح جامعه کاهش دهد.
☆ارتقاء دانش دینی و فرهنگی مردم جامعه
☆اجرای قوانین مربوطه‌ توسط ادارات و سازمان های مسئول .
☆تصویب قوانین جدید مقابله و مبارزه با گدایی توسط مجلس شورای اسلامی و تعریف قضایی و حقوقی رفتار تکدی گری به عنوان عملی که قانون را نقض می کند
☆ مبارزه با رشد مشاغل کاذب از جمله دستفروشانی که دراین قالب تکدی‌گری می‌کنند.
☆همکاری و هماهنگی سازمان ها با یکدیگر جهت جلوگیری و رفع مشکل
☆بهره گیری ازابزارهای حمایتی برای  همه افراد معلول و بی سرپرست و….

در پایان؛ امیداست این پدیده مذموم و ناپسند با تامین نیازهای معیشتی نیازمندان واقعی و برخورد قانونی با افراد، گروه ها و باندهای سودجو توسط مسوولان و متولیان مربوطه، شاهد جامعه ای سالم و عاری از هرگونه  تکدی گری باشیم.

 

 

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.