تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

وزیر نیرو: سرانه آب هر ایرانی کاهش یافته است

وزیر نیرو: سرانه آب هر ایرانی کاهش یافته است
تهران- وزیر نیرو گفت: سرانه آب هر ایرانی از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به یک‌هزار و ۲۰۰ متر مکعب کاهش یافته است.

 

«علی‌اکبر محرابیان» امروز (یکشنبه) در نشست با مدیران صنعت آب و آبفای کشور در محل وزارت نیرو افزود: کاهش سرانه آب لزوم توجه جدی‌تر به سازگاری با کم‌آبی را دوچندان می‌کند.

وی ادامه‌داد: حل چالش‌های آب در این دوره از طریق ۲ راهکار، اقدام‌های نرم افزاری و اقدام‌های عملیاتی و سازه‌ای پیگیری خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: در اقدام‌های نرم افزاری که نخستین گام است، درک این موضوع که کشور درگیر شرایط کم آبی است و پنجه در پنجه کم آبی دارد بسیار مهم خواهد بود.

محرابیان اظهار داشت: کشورمان یکی از کم‌بارش‌ترین کشورهای جهان است که یک‌سوم تا یک دوم بارش‌ها در آن به وقوع می‌پیوندد و همواره شاهد کاهش بارش‌ها بوده و خواهد بود.

وی اضافه‌کرد: بر همین اساس افزایش بهره‌وری در بخش آب از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، زیرا افزایش بهره‌وری این امکان را می‌دهد تا با منابع کم بتوان مصرف بیشتر را به درستی پوشش داد.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: عمده مصارف آب کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و محیط زیست است که در بخش کشاورزی با توجه به سهم قابل توجه این بخش و میزان رشد آن، میزان اعمال بهره‌وری از ظرفیت بالاتری برخودار است.

محرابیان گفت: اگر صرفه‌جویی در بخش کشاورزی محقق شود مشکلات زیادی از کشور حل خواهد شد، بنابراین توجه به افزایش بهره‌وری در این بخش از ضروریات است که متولی آن نیز باید وزارت نیرو باشد.

وی گفت: سرانه مصرف در بخش شرب نیز بسیار بالا است و علاوه بر آن هدر رفت در این بخش هم زیاد است.

وزیر نیرو ادامه داد: البته در زمینه کاهش هدر رفت آب در شبکه ظرفیت زیادی وجود دارد زیرا ابتدا اینکه عملیات تصفیه آب شهری بسیار گران تمام می‌شود و موضوع دیگر اینکه فرهنگ سازی در این بخش نیز باید جدی گرفته شود.

رعایت عدالت در تخصیص آب

محرابیان در ادامه بر رعایت عدالت در تخصیص آب تاکید کرد و گفت: وظیفه داریم ضمن رعایت عدالت در تخصیص های آبی قانون و شفافیت را نیز رعایت کرده و از آن عدول نشود.

وی افزود: اگر در روش های مدنظر به گونه ای عمل شود که ذینفعان متوجه سهم خود شوند در انجام درست ماموریت ها موفق خواهیم بود.

وزیر نیرو موضوع باز چرخانی آب را بسیار مهم دانست و ادامه داد: باید در تخصیص آب موضوع بازچرخانی آب اولویت قرار گیرد و پساب در اولویت تخصیص ها  چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی باشد.

محرابیان گفت: موضوع استفاده از آب های ژرف مورد غفلت قرار گرفته است و این درحالی است که می توانستیم از این ظرفیت گسترده استفاده بیشتری داشته باشیم.

وی از نبود برنامه منسجم برای استفاده از آب دریا انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت: این موضوع باید در دستورکار قرار گیرد و پروژه هایی در این زمینه با کمک بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

توجه به آب های ژرف ضروری است

وزیر نیرو افزود: موضوع آب های ژرف باید موردتوجه بیشتری قرار گرفته و ملاحظات زیست محیطی آنها نیز دیده شود.

محرابیان موضوع دیپلماسی آب را نیز مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: باید میزان تعاملات مان با کشورهای همسایه را به گونه ای افزایش دهیم تا بتوان با کمک یکدیگر مدیریت آب های مشترک را انجام داد.

وی ادامه داد: باید این امر به گونه ای باشد که رعایت حقوق مردم ایران را داشته و استیفای حقوق مردم را مدنظر قرار دهد.

وزیر نیرو از تشکیل کمیته ای با حضور وزارت نیرو، وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره خبرداد.

محرابیان گفت: انتظار می رود استان های مرزی کشورمان در این بخش فعال تر عمل کنند و از ظرفیت های دیپلماسی کشور در این باره بیشتر استفاده کنند.

توجه به اقتصاد آب

وی موضوع اقتصاد آب را موضوعی مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: آن چیزی که سبب ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای آب است بحث اقتصاد است و نمی توان انتظار داشت پارامترهای اقتصادی نادیده گرفته شود و آن‌گاه تعادل در عرضه و تقاضا برقرار شود.

وزیر نیرو ادامه داد: موضوع اقتصاد آب موضوع فراموش شده ای است که باید امروز در صدر مسایل قرار گیرد و در این زمینه تنها بالا بردن قیمت مطرح نیست.

محرابیان گفت: باید با تعریف صحیح از اقتصاد آب شاهد ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای آب بود و در این زمینه باید بازار آب مورد توجه قرارگیرد.

وی ادامه داد: باید در تخصیص ها حساب و کتاب حاکم شود و در این زمینه بکارگیری تکنولوژی های جدید و استفاده از توان دانش بنیان ها ضروری است.

وزیر نیرو گفت: موضوع اندازه گیری بسیار مهم است که اکنون با مشکلات فراوان روبرو است.

محرابیان ادامه داد: در این بخش کنتورهای اشتراکی نقطه ضعف است که باید با استفاده از روش های جدید برای آن فکری کرد و از فناوری های روز استفاده کرد.

وی بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این بخش تاکید کرد.

برنامه های سخت افزاری اجرایی می شوند

وزیر نیرو گفت: در بخش سخت افزاری ۳ برنامه در دستورکار قرار دارد و بر همین اساس پروژه های اولویت دار مشخص شده و برای آنها برنامه ریزی شده است.

محرابیان ادامه داد: تلاش می شود مهمترین پروژه ها در این بخش با تزریق منابع لازم تا پایان کار دولت سیزدهم به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در بخش آبرسانی روستایی اقدام های خوبی صورت گرفته و در نخستین گام آبرسانی به ۱۰ هزار روستا انجام خواهد شد.

وزیر نیرو این مهم را در اقدامی جهادی توصیف کرد که برای اجرای فاز نخست آن قرارداد اجرای آبرسانی به هفت هزار و یکصد روستا با قرارگاه امام حسن (ع) عملیاتی خواهد شد.

محرابیان گفت: برای اجرای این قرار داد ۲۱ هزار کیلومتر خطوط انتقال اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: میثاق من با همکاران تلاش بیشتر برای اجرای این برنامه ها است و این ملاک ارزشیابی آنها خواهد بود.

وزیر نیرو گفت: اجرای این پروژه ها سبب خواهدشد تنش آبی در کشور کاهش یابد.

محرابیان افزود: بخش آب اکنون مورد توجه جدی دولت و مجلس است و باید در یک مدت معین با این حمایت ها طرح های این بخش جمع شود.

وی بر تلاش همکاران برای خدمت رسانی بیشتر به مردم تاکید کرد و مبارزه با فساد را از اولویت های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برشمرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.