تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

توافق نامه ساخت پل جاده ای در مرز ایران و جمهوری آذربایجان  امضا شد

توافق نامه ساخت پل جاده ای در مرز ایران و جمهوری آذربایجان  امضا شد
باکو – در دومین روز سفر "رستم قاسمی " وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به جمهوری آذربایجان توافق نامه ساخت پل جاده ای بر روی رودخانه "آستاراچای" در مرز دو کشور امروز ( سه شنبه ) در باکو به امضا رسید .

 

این سند را ” رحمان همت اف ” و ” خیرالله خادمی ” معاونین وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان و وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران امضا کردند .

مراسم کلنگ زنی این پل جاده ای بر روی رود آستاراچای امروز با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شاهین مصطفی اف معاون  نخست وزیر جمهوری آذربایجان برگزار می شود .

شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در مراسم امضای این سند اعلام کرد ، ساخت این پل جاده ای تا اواخر سال جاری به پایان می رسد .

وی سفر وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به جمهوری آذربایجان را برای بررسی ظرفیت های همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف فرصت خوبی عنوان کرد و  با اشاره به بازدید روز گذشته وزیر راه و شهر سازی ایران از سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان ، گفت ، آزادی سرزمینهای اشغالی در قره‌باغ ، شرایط جدیدی برای توسعه روابط و همکاری در منطقه فراهم کرده است.

مصطفی اف در ادامه سخنان خود افزود:   رییس‌جمهور و دولت جمهوری آذربایجان برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای قابل است . روسای جمهوری آذربایجان و ایران در دیدار صمیمانه در عشق آباد علاقمندی برای توسعه هر چه بیشتر روابط فیمابین را ابراز داشتند .

وی با اشاره به این که جمهوری آذربایجان و ایران روابط عمیقی در حوزه های تجاری ، اقتصادی ، انرژی ، گمرک و سرمایه گذاری دارند ، گفت : میان دو کشور فرصت های خوبی برای اجرای کردن پروژه های مشترک در این حوزه ها وجود دارد.

معاون نخست وزیر و رییس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد، غلی رغم ادامه همه گیری کرونا در دو سال اخیر ، گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی نسبت به یک سال قبل ۳۰ درصد و میزان حمل و نقل جاده ای نیز ۶۲.۵ درصد افزایش یافته است . در این مدت حمل و نقل و ترانزیت کالا میان دو کشور یک روز هم متوقف نشده است .

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز جمهوری آذربایجان را  نزدیک ترین کشور همسایه برای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت : امیدوار هستیم پس از دیدار روسای جمهوری دو کشور روابط فیمابین هر چه بیشتر توسعه یابد .

وی توسعه روابط با همسایگان را از اولویت های دولت ایران عنوان کرد و با اشاره به مشارکت ایران در اجرای پروژه هایی در سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان گفت ، همکاری دو کشور در این حزوه می تواند به امر بازسازی این مناطق سرعت بخشد . حضور شرکت های ایرانی در بازسازی سرزمینهای آزاد شده می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد .

وی دیدار امروز با رییس جمهوری آذربایجان را بسیار صمیمانه و مهم خواند و گفت ، در این دیدار همه مسایل مربوط به توسعه همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی بررسی شد .

قاسمی توسعه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه را به نفع هر دو کشور خواند و اظهار داشت که  فعالیت کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی می تواند به تعمیق روابط اقتصادی دو کشور کمک کند و نیز تسهلات لازم برای فعالیت های اقتصادی و کارآفرینان فراهم کند .

رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به این که ظرفیت های خوبی برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور وجود دارد ، راه اندازی مسیر حمل و نقل خلیج فارس و دریای سیاه را نمونه ای از همکاری های و کشور در این حوزه عنوان کرد.

وی افزود : همه ما وظیفه داریم برای توسعه روابط در حوزه حمل و نقل میان دو کشور ، طرح های نیمه تمام را اجرا کنیم و برای پیش بردن کارها در این زمینه بایستی تکمیل زیر ساختهای حمل و نقل بین ایران و جمهوری آذربایجان تسریع شود .

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به همراه هیاتی برای سفر دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.