تاریخ انتشار : شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

رییس اتاق ایلام:

مرز پشتیبان مهران باید بین استان‌های ایلام و واسط عراق ایجاد شود

مرز پشتیبان مهران باید بین استان‌های ایلام و واسط عراق ایجاد شود
ایلام - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام بر ضرورت ایجاد مرز پشتیبان مهران بین استان های ایلام و واسط تاکید کرد و گفت: تحقق این امر موجب گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری با کشور عراق خواهد شد.

 

شعبان فروتن روز شنبه در گفت و گو با ما اظهار داشت: با توجه به تعطیلی ۴۰ روزه مرز بین المللی مهران در ایام محرم و صفر انتظار می رود مرزهای پشتیبان برای جلوگیری از صادرات بین ۲ استان ایلام و واسط فعال شود.

وی به مشکلات فراروی تجار و بازرگانان استان ایلام با کشور عراق اشاره کرد و افزود: تجار ، بازرگانان و فعالان اقتصادی استان اهتمام جدی به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با استان واسط عراق دارند.

رییس اتاق بازرگانی ایلام عدم صدور روادید بلندمدت برای تجار به منظور بازاریابی در کشور همسایه و عدم اطلاع رسانی در ارتباط با تعطیلی مرز که باعث ضرر و زیان برای تجار ایرانی می شود را از مشکلات فراروی تجار و فعالان اقتصادی این منطقه عنوان کرد.

فروتن تاکید کرد: برای رفع مشکلات تجاری ۲ طرفه باید توسعه مرزها و بازارچه های مرز بین استان ایلام با کشور عراق به منظور توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان مهمترین شریک تجاری کشورمان مانند هلاله شمالی، چنگوله و چیلات در کوتاه ترین زمان ممکن راه اندازی شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه اخیر بین استانداران ایلام و دیاله عراق گفت: امکانات لازم از سوی مقامات عراق در مقابل بازارچه هلاله شمالی برای شروع فعالیت ها، در آنجا مستقر شود.

رییس اتاق بازرگانی ایلام بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت های فنی مهندسی ایلام برای انجام پروژه های عمرانی استان های همجوار به ویژه واسط عراق در بخش راه، ساخت و ساز و سایر بخش های عمرانی تاکید کرد و افزود: پیمانکاران این استان آمادگی اجرای طرح های زیرساختی در عراق را دارند.

فروتن وضع تفاهم نامه تعرفه ترجیحی با کشور عراق که براساس آن گمرکات ۲ کشور مجاز به واردات از کشور مقابل بدون وضع تعرفه های مصوب و قانونی می شوند و ایجاد زیرساخت های آزمایشگاه و کنترل کیفیت در مرز جهت تسریع در کاهش زمان ترخیص کالاهایی که تاریخ مصرف محدود دارند را از دیگر انتظارات بخش خصوصی این استان با طرف عراقی عنوان کرد.

وی افزایش ساعت کاری گمرک عراق جهت جلوگیری از رسوب کالا در مرز و تجهیز گمرک به ویژه افزایش دستگاه های ایکس ری و تشکیل کارگروه مشترک بین ۲ کشور با مشارکت مسوولان اقتصادی و گمرک و بخش خصوصی به صورت ماهیانه با هدف رفع مشکلات احتمالی در بخش تجارت را خواستار شد.

رییس اتاق بازرگانی ایلام بر ضرورت اعلام محدودیت ها و ممنوعیت ها از سوی مسئولان عراقی ۱۵روز قبل از اجرا به مقامات گمرک ایرانی تاکید کرد.

فروتن همچنین تلاش برای حذف ویزا یا صدور ویزای تجاری و امکان تردد تجار ایرانی در گمرک عراق به منظور بازاریابی و شرکت در نمایشگاه ها از سوی مسوولان عراقی را  ضروری عنوان کرد.

فروتن ایجاد وحدت رویه در تعرفه های گمرکی در تمامی گذرگاه های مرزی کشور همسایه با کشورمان و ایجاد دفاتر تجاری دو طرفه با هدف گسترش همکاری های اقتصادی در استان ایلام و واسط عراق را خواستار شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: با توجه به وجود مرز طولانی بین این استان با کشور عراق افزایش بازارچه و مرزهای رسمی می‌تواند به توسعه صادرات منجر شود.

وی به امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی بازارچه هلاله شمالی بین استانداران ایلام و دیاله عراق اشاره کرد و افزود: بازارچه هلاله شمالی می‌تواند به عنوان پشتیبان مرز مهران گذرگاه تجاری جدیدی را در حوزه اقتصادی و صادرات ایجاد کند که زمینه ساز اشتغال توسعه صادرات غیرنفتی و در نهایت رونق اقتصادی است.

فروتن ادامه داد: استان ایلام از آمادگی کامل برای تامین بازار عراق از طریق بازارچه هلاله شمالی با عراق برخوردار است.

وی اظهار داشت: استفاده حداکثری از فرصت مرزی با کشور عراق می‌تواند چرخ‌های توسعه استان را به گردش درآورد چرا که تقویت صادرات زمینه‌ساز رشد تولید و در نهایت فضای کسب و کار است.

فروتن ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی اتاق بازرگانی و فعالان تجاری و اقتصادی زمینه مناسبی برای رونق اقتصادی منطقه ایجاد شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.