تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی را برطرف کرد

قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی را برطرف کرد
تهران- عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی برطرف شد، گفت: اگر گاز به همین روال مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور به کشور واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.

 

وزیر نفت چندی قبل نسبت به عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز در سال های گذشته هشدار داد و اعلام کرد برای پاسخ به نیاز کشور به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم. اگر برای توسعه در این زمینه هزینه نشود، در آینده به کشور واردکننده تبدیل خواهیم شد.

اعمال تحریم‌ها و تلاش در جهت مسدود کردن صادرات نفت و گاز عاملی برای عقب ماندن در توسعه و تجهیز و صادرات انرژی از کشور شده است، علاوه بر این مصرف بی رویه گاز به علت ارزان بودن آن توسط مشترکان باعث شده تا دولت به دنبال راهکاری برای بهینه سازی مصرف گاز کند تا با وجود تحریم‌ها در سال‌های آتی به تدریج به واردکننده گاز تبدیل نشویم.

انرژی سرمایه نسل‌های آینده است

«علیرضا ورناصری»، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در کشور زیاد است، گفت: مصرف آب، برق و گاز باید در کشور بهینه سازی شود و مشترکان پُرمصرف ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر شوند. روش تعرفه گذاری پلکانی یکی از راهکارها در جهت بهینه‌سازی انرژی است، اگر مصرف گاز توسط مشترکان ضابطه‌مند نشود، فراوانی دو برابری مصرف کشور در قیاس با میزان مصرف جهانی را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه انرژی سرمایه نسل‌های آینده است، افزود: اگر گاز به همین روال مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور ما به کشور واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد، همانطور که در گذشته برای مصرف سوخت بنزین به علت استفاده بالا با مشکل روبرو شدیم.

ایران به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد

ورناصری اظهار داشت: در صورتی‌که سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تولید بیشتر بنزین انجام نگیرد و پالایشگاه‌های جدید ساخته نشود، ایران به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. کمااینکه در چند سال گذشته بنزین وارد کشور می‌شد، اما با تدابیر اندیشیده شده میزان نیاز مصرف در داخل تامین شد.

اگر گاز به همین روال مورد استفاده قرار بگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور ما به کشور واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پُرمصرف یکی از روش‌های مرسوم در دنیاست که برای سایر حوزه‌های انرژی از جمله گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره نقش وزارت نفت در مدیریت کمبود گاز و تعرفه گذاری پرمصرف ها گفت: وزارت نفت متولی این مسئله است، همانطور که وزارت نیرو در بخش‌های آب و برق متولی محسوب می شود. وزارت نفت از مرحله اکتشاف گاز تا توزیع و مصرف را تصدی‌گری می‌کند. بنابراین وظیفه تعیین الگوی صحیح مصرف و اصلاح تعرفه‌ها را به عهده دارد.

نقش قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان در تامین گاز کشور

ورناصری با اشاره به قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان که با ایران منعقد شده است، گفت: قرارداد سوآپ برای مصرف استان‌های شمالی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، شهرهای شمالی عموما در فصل زمستان به علت کمبود گاز دچار افت فشار و قطعی گاز می‌شوند، ولی با انعقاد قرارداد سوآپ با ترکمنستان مشکل کمبود گاز در مناطق شمالی قطع می‌شود و در صورت مازاد گاز به استان‌های دیگر منتقل شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد: نقطه قوت کشور در موضوع تولید گاز مناطق جنوبی است که با هزینه کمتر و سهولت بیشتر تولید و صادرات گاز در آن مناطق صورت می‌گیرد.

تعرفه گذاری پلکانی مشترکان پُرمصرف گاز نیازمند فرهنگ‌سازی است

وی با تاکید بر اینکه تعرفه گذاری پلکانی مشترکان پُرمصرف گاز نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: مشکل اصلی ما در استفاده بی رویه از انرژی در عدم فرهنگ‌سازی خلاصه می‌شود. عموم مشترکان به علت ارزان بودن انرژی عادت کرده‌اند که به طور گسترده از آن استفاده کنند و اگر قانونی برای ملزم شدن استفاده طبق الگوی مصرف وضع شود در برابر آن مقاومت می‌کنند.

ورناصری ادامه داد: به طور قطع اگر فرهنگ استفاده بهینه از گاز یا برق در جامعه نهادینه سازی و هزینه به میزان مصرف واقعی شود، با موافقت همه مشترکان روبرو می شود.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به روند رو به رشد میزان مصرف گاز در سال‌های آینده، گفت: کشور ایران دارای جمعیت رو به رشدی است؛ ضمن اینکه استفاده صنایع از گاز، برق و سوخت رو به بالاست. بنابراین باید برای ایجاد توازن میان مصرف و تولید برنامه ریزی انجام شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.