تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴

امامان جمعه:

بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه کشور است

بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه کشور است
استان ها - امامان جمعه سراسر کشور با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱، به سال "تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین"، تاکید کردند: بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه کشور است و عمل به آن از مشکلات مردم گره‌گشایی می‌کند از همین رو باید در حوزه اقتصادی به ویژه در تامین معیشت مردم اقدام کرد.

 

خطیبان جمعه سراسر کشور امروز ۱۲ فروردین ماه در خطبه های این هفته نماز جمعه که در مصلی های سراسر کشور برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» به تبیین الزامات و مولفه های اقتصاد دانش بنیان پرداختند.

آنان بیان داشتند :یکی از مصادیق جهاد تبیین همین شعار سال است که باید تبیین و از نهادهای مسئول مطالبه تا جهت تحقق شعار سال سیاستگذاری کنند و نقش تقویت تولید ملی با کمک دانش بنیان در حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور تبیین شود.

به گفته امامان جمعه سراسر کشور عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و نهادینه شدن شعار سال در عمل مسوولان، کشور را به سمت خودکفایی و رشد اقتصادی حرکت می‌دهد.

آنها در بخشی از سخنان خود با تبریک ١٢ فروردین روز جمهوری اسلامی اظهار داشتند:پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، در روز دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ کامل شد و مردم مسلمان ایران با حضور آگاهانه و متعهدانه در اولین انتخابات آزاد تاریخ ایران، نظام مقدس جمهوری اسلامی را برای اداره کشور انتخاب کردند.

انقلاب اسلامی که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود، سرانجام در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ جهت تعیین نوع حکومت فراهم شد و تنها ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مشارکت اکثریت قریب به اتفاق (۹۸.۲ درصدی) ملت ایران در انتخاباتی سراسری و بی نظیر در تاریخ، ساختار سیاسی اجتماعی ایران تغییر کرد و جمهوری اسلامی مستقر و رسما تایید شد.

امروز پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، با الطاف خداوند متعال، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و حضور حماسی مردم در تمامی صحنه‌ها، جمهوی اسلامی ثابت‌قدم در مسیر تحقق اهداف انقلاب پیش رفته و توطئه دشمنان نتوانسته خللی در این مسیر ایجاد کند.

همچنین امامان جمعه سراسر کشور با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ورود به ضیافت الهی گفتند:جبران فرصت‌های باقیمانده از ماه شعبان برای استغفار و دعا، اهتمام به امور مفید و ترک امور بیهوده، خواندن دعا ، استغفار فراوان ، تلاوت قرآن، توبه از گناهان برای دوری و پاکیزه کردن خود برای ورود به ضیافت الهی، ادای امانت‌ها، دوری از کینه ورزی و بخشش، ترک گناه و دوری از تهمت و غیبت، انجام واجبات و توکل به خداوند متعال از توصیه‌های مهم امام علی (ع) برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

خلاصه خطبه های نماز جمعه در مراکز استان ها به شرح زیر است:

آذربایجان غربی (ارومیه )

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: باید برای تحقق شعار سال کمیته‌ای ویژه تشکیل گردد تا از این طریق ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی برای تحقق شعار سال احصا شود.

وی افزود: آذربایجان‌غربی در زمینه‌های مختلف ظرفیت‌های بالایی دارد و باید از این موقعیت برای توسعه و رشد و آبادانی استان استفاده کرد.

وی ادامه داد: توجه به مساله تولید و شرکت های دانش بنیان از مهمترین مسائلی است که مورد تاکید رهبری بوده و مسوولان استانی نیز بر این امر اهتمام ویژه داشته باشند زیرا در این بخش نیز ظرفیت‌های بسیار بالایی در آذربایجان‌غربی موجود است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: مسوولان استانی در این زمنیه تلاش کنند تا از اعتبارات ملی برای توسعه استان بیشتر استفاده کنند زیرا عدم توسعه و توجه به استان به قابل قبول نیست.

کرمان

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان با بیان اینکه قطار تغییر و تحول حرکت خودش را در کرمان آغاز کرده است گفت: امیدواریم این قطار بر محور حاکمیت شایستگان و لایق ها بر مسئولیت ها و منصب ها باشد.

وی تاکید کرد: وقت آن رسیده است در شرایطی که دولت توانمند، باانگیزه، انقلابی و سرباز ولایت پا به رکاب خدمت کرده همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم بویژه در استان کرمان که قطار تغییر و تحول حرکت خودش را آغاز کرده است.
وی ادامه داد : این قطار بر محور حاکمیت شایستگان و لایق ها بر مسئولیت ها و منصب ها باشد و همچنین به پایان سال اول این دولت خدمتگزار نزدیک می شویم که نیازمند حرکت جدی تر است.
امام جمعه کرمان با بیان اینکه سال‌جاری را در شرایطی شروع کردیم که جوانه های امید و پیروزی و به فضل خداوند پیشرفت های مسلمانان، جبهه مقاومت و ایران اسلامی را شاهد هستیم اظهارداشت: در شرایطی هستیم که می بینیم رژیم جعلی و غاصب اسرائیل در مقابل جبهه مقاومت فلسطین درمانده شده و علامت های پیروزی نهایی مردم فلسطین بر رژیم جعلی و اشغالگر را شاهد هستیم.

مازندران (ساری )

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ساری گفت:۱۲ فروردین نماد اراده، نقش و تاثیرگذاری مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و تجلی و تایید مردم سالاری دینی در کشور است.

افزود: رای آری ۹۸.۲ از مشارکت کنندگان به همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران از ویژگی‌های برجسته ۱۲ فروردین است چراکه این رای ، اجماعی است که تاریخ فقط یک‌بار و آن‌هم برای جمهوری اسلامی ثبت کرده و در هیچ انقلاب و یا رفراندومی حتی آرای نزدیک به ۹۸ درصد هم به‌ چشم نخورده و ثبت نشده است.

خطیب جمعه ساری در ادامه گفت: ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و همه ما وظیفه داریم حرمت این ماه عزیز را نگه داریم و با خلوص نیت به استقبال این ماه فرخنده برویم.

محمدی لائینی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان، مسوولان نظارت بر بازار عرضه و تقاضا را جدی بگیرند و باید کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم قرار گیرد.

گیلان (رشت)

آیت الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت با اشاره به موضوع پیش آمده در ورزشگاه مشهد گفت: متولیان امر و مسئولان مربوطه باید مسئله ورود بانوان به ورزشگاه را از جهت مختلف بررسی کنند.

وی اظهار داشت: ورود و حضور بانوان به ورزشگاه نیازمند بررسی همه جانبه برای حفظ شان و منزلت بانوان است که باید مسئولان و متولیان امر مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: ایران کشوری مسلمان و انقلاب اسلامی ایران در راستای تمدن سازی اسلامی شکل گرفت بنابراین هر چیزی که در مسیر خلاف تمدن سازی اسلامی باشد، باید اجتناب کنیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم ورزشگاه ها و مراکز ورزشی را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهیم، گفت: برای ورود بانوان به ورزشگاه ها از مراجع تقلید، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، خانواده های شهدا، جانبازان و مردم انقلابی و ارزشی سوال شود.

وی در ادامه سخنانس با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ماه پرفیض رمضان ماه برکت، دعا، توجه به خدا و اهل بیت است، مردم در مناطق مختلف از جمله در روستاها مساجد را پرکنند و مجالس موعظه را در این ماه احیاء کنند.

خراسان جنوبی (بیرجند)

حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌آبادی امام جمعه موقت بیرجند گفت: شعار سال که نشان از افق و نگاه بلند مقام معظم رهبری دارد باید در عمل دیده شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” افزود: این موضوع شعار نیست بلکه یک شعور و اقدام ولایی برای امت و مسوولان است.

وی تصریح کرد: لازمه تحقق شعار سال تمرکز بر حل مساله است و با استفاده از همه ظرفیت‌ها محقق خواهد شد. امروز روسای سه قوه با اتحاد و همدلی نشان دادند که تعطیلی نمی‌شناسند و با دنبال کردن سیاست‌ها و راهبردهای ولی امر مسلمین جهان و با نگاه به درون و حرکت جهادی مشکلات کشور را پیگیری می‌کنند.

حجت‌الاسلام رحیم‌آبادی گفت: هرچه داریم از درایت امام راحل و مقام معظم رهبری در هدایت هوشمندانه انقلاب اسلامی است و مقام معطم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را با هوشمندی ارایه کردند که پیاده‌سازی اهداف این بیانیه باید در اولویت اقدامات قرار گیرد.

چهار محال و بختیاری (شهرکرد)

امام جمعه موقت شهرکرد با بیان اینکه دولت سیزدهم اقدامات امیدآفرینی در کشور به کار بسته است، اظهار داشت: از دولت امیدآفرین که اقدامات ارزشمندی نیز تاکنون داشته است انتظار می‌رود در جهت تامین معیشت مردم گام بردارد و با نظارت جدی گرانی‌ها را برطرف کند.

حجت‌الاسلام سید محمد احمدی اظهار داشت:اطاعت و حمایت از ولی‌فقیه به عنوان عمود نظام برای حفظ نظام مقدس ایران اسلامی از ضروریات است و آزادی، استقلال، امنیت و اقتدار ایران در عرصه جهانی به برکت نظام جمهوری اسلامی است که حاصل خون شهدا و اطاعت و حمایت از ولی‌فقیه است از همین رو باید این اطاعت‌پذیری برای تداوم نظام تقویت شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» تصریح کرد: حدود ۶ سال است که رهبر معظم انقلاب سالها را با عنوان «تولید» نامگذاری می‌کند و این نشان می‌دهد که تولید در کشور باید در حد اعلا و مطابق با استانداردهای جهانی رشد کند تا زمینه خودکفایی کامل کشور فراهم شود.

بوشهر

حجت الاسلام حسین دشتی امام جمعه موقت بوشهر گفت: با جهاد تبیین آرمانهای نظام جمهوری اسلامی باید در جامعه برای انتقال به جوانان و نسل چهارم انقلاب حفظ شود.

افزود: باید در قالب جهاد تبیین خاطرات گذشته را زنده نگه داریم و افتخارات این سرزمین و نظام را از یاد نبریم و آنها را به جوانان خود انتقال دهیم. باید با جهاد تبیین اعتقادات این نظام را حفظ و گامهای محکمی برای زنده نگه داشتن این افتخارات برداشته شود.

دشتی اضافه کرد: روز ۱۲ فروردین بعنوان روز جمهوری اسلامی و نخستین روز حکومت الله و از بزرگترین عیدهای ملی و مذهبی ایران اسلامی است .

وی تاکید کرد: ملت ایران در چنین روزی در مقابل یک امتحان قرار گرفتند طاغوت را از جامعه بیرون کرده و نظام جمهوری اسلامی را مستقر کردند.

امام جمعه موقت بوشهر گفت: امام راحل معتقد بود که نظام باید مبتنی بر رای و نظر مردم باشد و براین اساس این رفراندوم را برپا کردند و امروز نیز بعد از ۴۳ سال از عمر انقلاب اگر رفراندومی برگزار شود باز هم مردم همین رای را خواهند داد.

کردستان (سنندج )

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج گفت: ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، سالروز مردم سالاری دینی است، چراکه ملت ایران، بدون هیچ اجباری و با میل خود به نظام جمهوری اسلامی رای “آری” دادند.

وی با بیان اینکه مردم با اعتقاد کامل و با رای ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی رای دادند، اظهار داشت: ملت ایران اسلامی در آن روز مبارک، به جهانیان اعلام کردند که اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر آموزه‌های دینی را می‌خواهند.

ماموستا رستمی در بخش دیگری از خطبه‌ها به حلول ماه رمضان اشاره کرد و از مردم خواست بدون مشاهده ماه، اقدام به گرفتن روزه نکنند و تابع اعلام رسمی دولت و دستگاه‌های مسوول باشند تا شاهد تشتت و چندگانگی در فریضه روزه نباشیم‌.

مرکزی (اراک)

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز به برکت امام راحل(ره)، هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و خون مطهر شهدا در اوج عزت و اقتدار است. انقلاب اسلامی امروز پس از ۴۳ سال که هدایت این کاروان بزرگ ۱۰ سال توسط امام خمینی(ره) و ۳۳ سال توسط رهبر معظم انقلاب انجام شد به یکی از قدرت‌های بزرگ علمی و نظامی جهان تبدیل شده‌ است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» از ابتدای انقلاب تاکنون راه خود به رهبری امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری با قدرت ادامه داده و از این پس نیز با این شعار ادامه می‌دهد.

امام جمعه اراک با یادآوری برخی مشکلات اقتصادی در کشور گفت: امید است این مشکلات امسال با همت و تلاش دولت، قوه قضائیه و مجلس برطرف شود.

امام جمعه اراک با یادآوری تحریم ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران در مدت ۴۰ سال گذشته گفت: مردم کشور در این مدت با وجود تحریم‌ها تمامی کارها را پیش برده و از این پس نیز با رهبری مقام معظم رهبری فعالیت‌های در حوزه‌های مختلف را پیش خواهند برد.

کهگیلویه و بویراحمد(یاسوج)

آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج گفت: ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی بوده و انتخابی خردمندانه توسط مردم غیور ایران رقم خورد و بهترین حاکمیت و مدیریت در جهان از جهت عقل و خرد جمهوری اسلامی است. جمهوری بدان معناست که همه مردم در میدان باشند سرنوشت آنها دست خودشان و اراده آنها در تمام سطوح مدیریتی از خرد تا کلان اثر گذار باشد و مردم خواهان تحقق ارزش های دینی و الهی باشند.

امام جمعه یاسوج تصریح کرد: یکی از دلایل قاطع که این نظام مردمی بوده این است که خود مردم در برابر توطئه ها و دسیسه ها مقاومت کردند و این مردم در برابر ابرقدرت ها و توطئه ها و جنگ ها و تحریم ها ایستادگی نموده اند و با حضور مردم، این انقلاب در حال تصرف سنگرها و پیشرفت های جدید است.

گلستان (گرگان)

نماینده ولی‌فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان با اشاره به فرارسیدن ۱۳ فروردین روز طبیعت از مردم خواست در زمان حضور در جنگل‌ها و مراتع حفظ محیط زیست را فراموش نکنند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گرگان اظهار داشت: طبیعت و جنگل‌ها و مراتع سرسبز و زیبا از نعمت‌های خدوند است و باید ضمن تشکر و قدردانی از این نعمت، آن را حفاظت کرده و آن را از بین نبریم.

آیت‌الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: آب، خاک و هوا بر ما یک حقی دارند و بی‌دلیل نمی‌توان هوا را آلوده و خاک را از بین بُرد و آب را بی‌رویه مصرف کرد.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان با اشاره به ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی گفت: رهبر فقید انقلاب اسلامی، پایه‌های این‌ نظام را ریخت و مردم در آن رفراندوم بیش از ۹۸ درصد رای مثبت دادند.

خوزستان (اهواز)

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد امام جمعه اهواز با بیان اینکه با افزایش درآمدهای کشور نباید سفره مردم کوچک شود، گفت: ضعف مدیریتی در برنامه‌های اقتصادی بستر و زمینه تورم را ایجاد کند و این یک هشدار جدی از سوی کارشناسان به برخی از مسوولان است.

بیان کرد: اکنون شاهد افزایش میزان فروش نفت هستیم که از جهتی خرسند کننده و از جهتی نیز نگران کننده است چرا که امام خمینی(ره) فرمودند شیرهای نفت بسته شود و خام فروشی نکنیم. اهتمام دولت انقلابی به خنثی کردن تحریم‌ها و نگاه به ظرفیت‌های داخلی بسیار شایسته است؛ تغییر رویه دولت در مراودات بین‌المللی و نگاه به کشورهای همسایه نیز یک فرصت مناسب برای رشد اقتصادی است.

وی گفت: ایران در بازار عراق تاکنون ضعیف عمل کرده است و کشورهایی نظیر رژیم سعودی و ترکیه، بازار عراق را قبضه‌ کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فرد دیپلماسی اقتصادی را نقطه امیدی در جامعه دانست و بیان کرد: در صورت توافق ایران در مذاکرات و همچنین افزایش درآمد کشور به‌ویژه درآمد نفتی از جهاتی فرصت و از جهاتی نیز می‌تواند یک تهدید باشد که باید به خوبی مدیریت شود. وی درباره موضوع حذف ارز ترجیحی نیز گفت: اکنون هر سه قوه نظر مشترکی در این باره دارند اما از طرفی نیز نرخ کالاهای اساسی باید بیشتر مدیریت شود.

خراسان شمالی (بجنورد)

حجت الاسلام رحیم مهدوی پور امام جمعه موقت بجنورد گفت: یوم الله ۱۲ فروردین، روز صدور سند رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران و تجلی مشارکت و همدلی واقعی مردم برای تجدید حیات اسلام ناب محمدی است.

وی اظهار داشت: در این روز مبارک مردم ایثارگر ایران با وحدت بی نظیر خود، با حضوری آگاهانه نظام جمهوری اسلامی ایران را برای اداره کشور انتخاب کردند تا دشمنان دیگر توان سخن گفتن درباره مشروعیت این نظام مردمی نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ جمهوری اسلامی از واجبات است، افزود: حکومت دینی و مردمی جمهوری اسلامی، امانت تاریخی انبیای الهی است که به لطف خدا تحقق پیدا کرده است و باید همه ما با وحدت و یکدلی حافظ این نظام اسلامی و معارف الهی باشیم.

سیستان و بلوچستان (زاهدان)

حجت الاسلام هادی رمضانی امام جمعه موقت زاهدان گفت: مردم در روز ۱۲ فروردین ماه بدرستی به ۲ رکن اسلامیت و جمهوریت رای مثبت دادند و در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی به درستی وفاداری خود را به این اصول نشان دادند.

وی با بیان اینکه مسوولان با خدمت شایسته باید قدردان این پشتوانه مردمی باشند اظهار داشت: مردم در تمام عرصه ها به امامین انقلاب لبیک گفتند و با حضور خود در تمام صحنه ها مشت محکمی بر شرق و غرب زدند.

وی به هفتمین سال تهاجم عربستان به یمن اشاره کرد و افزود: حملات هدفمند روزهای اخیر رزمندگان یمنی باعث تزلزل و سستی اقتصاد، کاهش عرضه نفت خام در عرصه جهانی، نگرانی غرب و آمریکا و کشورهای افکاری خلیج فارس شد.

امام جمعه موقت زاهدان با بیان اینکه آمریکا و غرب اتکا و پشتبان خوبی نیستند و اوکراین نمونه بارز توکل به غرب است تصریح کرد: کشورهای عربی چون عربستان، بحرین و امارات بهتر است به دامن اسلام برگردند و بدانند ایران برایشان تهدید نیست.

اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد محمودی امام جمعه موقت اصفهان گفت: نامگذاری هر ساله رهبر معظم انقلاب با محوریت اقتصادی ریشه در دین دارد زیرا مساله معیشت مردم زیر بنای عبادت،دینداری و اعتقادات مردم است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال باعنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر انقلاب؛ اظهار داشت: اقتصاد جزو مسائل اساسی دین است، چنانکه اقتصاد مقاومتی هم در همین راستا بنا شد اما مساله این است که مشکلات اقتصادی وابستگی به همراه دارد و این مساله دغدغه مراجع و نیز رهبری هم بوده است.
امام‌جمعه موقت اصفهان با تاکید به اینکه ما نباید در اقتصاد وابستگی داشته باشیم، تصریح کرد:مسوولان باید تلاش کننده سفره خرید مردم را ارتقا دهند و دولت سیزدهم نیز این امید و نوید را بدهد که شرایط اقتصادی مردم بهتر شود.
وی به دوازدهم فروردین اشاره کرد و ادامه داد: یکی از دستاورد های مهم قرن ۱۴همین رای آری ۹۸.۲ درصدی مردم است که نشان از تفکر انقلاب اسلامی ناب محمدی به رهبری و ولی فقیه و بنیانگذار جمهوری اسلامی دارد.

هرمزگان (بندر عباس)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت:مقام معظم رهبری تعبیری دارد که براساس آن نظام جمهوری اسلامی امانت انبیاست و باید آن را حفظ و حراست کرده و مراقب دشمنان خوش خط و خال باشیم.

وی با اشاره به ۱۲ فروردین افزود: امام خمینی (ره) می‌گوید حفظ نظام جمهوری اسلامی از اهم واجبات است، نظامی که در ۱۲ فروردین آن را ایجاد کردید.در هیچ جای دنیا حتی کشورهای مدعی دموکراسی مانند آمریکا و اروپا جایی را نمی یابید که اصل حکومت را به رای مردم بگذارند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: آن کشورها نظام را طراحی کردند و سپس گفتند برای انتخاب رییس جمهور و وزرا مردم انتخاب کنند، کشورهای مدعی دموکراسی اصل حکومتشان را به رای بگذارند.

آذربایجان شرقی (تبریز)

حجت الاسلام و مسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: همان طور که جبهه ها و دفاع مقدس دانشگاه انسان سازی بودند، جمهوری اسلامی ایران نیز دانشگاه مردم سازی و تمدن سازی است.

اظهار کرد: امام نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد و وارد میدان خلق نظریه های گوناگون شد و همان طور که جبهه ها دانشگاه انسان سازی شد جمهوری اسلامی نیز با آگاه سازی مردم تمدن ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از فکر و عمل مردم در اعتلای کشور و لزوم آگاه سازی مردم باز هم ضرورت دارد، گفت: کلید واژه جمهوری اسلامی همواره حضور مردم بوده است، رکن رکین نظام‌های مردم‌سالار جمهوریت است.
وی ادامه داد: مشارکت سیاسی یعنی حضور آگاهانه و اختیاری در سیاست است، البته مهمترین و لازم ترین حقوق در این خصوص این است که مردم همکاری کنند تا حق در جامعه برقرار شود.

فارس (شیراز)

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با گرامیداشت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی، عدالت را از اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی خواند و گفت: اگر بی عدالتی در بخشی صورت می گیرد باید جلوی آن گرفته شود و معنای جمهوری اسلامی نیز بر این مبنا شکل گرفته است.

آیت الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه زمینه سازی و امیدواری به آینده خوب جهان را باید همواره گسترش داد،گفت: امیدوارانه باید به آینده خودمان،مسلمانان و جهان پیرامون بیاندیشیم و این امیدواری با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد باید وجود داشته باشد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه گرفتاری در جامعه وجود دارد اما ناامیدی نیست،افزود: تحریم های ظالمانه سنگین در ۶ سال گذشته بر علیه مردم ایران اعمال شد اما اکنون به گفته رئیس جمهور تولید و صادرات نفت ایران از زمان قبل از این تحریم ها پیشی گرفته است.

وی به ۱۲ فروردین و روز تاسیس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: کلماتی گاهی گفته می شود که تعارف نیست و قدسی بودن نظام جمهوری اسلامی مساله ای است که همه باید بدان معتقد باشند.

سمنان

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: مردم سالاری دینی حاصل جمهوریت و اسلامیت به عنوان ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

وی ضمن توصیه به تقوا، ثمره ماه مبارک رمضان را تقوا برشمرد و بیان کرد: جمهوریت و اسلامیت و مردم سالاری دینی ارکان اصلی جمهوری است و شیوه حکومتی امام راحل در کنار دیگر نظام های سلطنتی است.

وی با اشاره به تاکید امام راحل بر رای گیری اصل جمهوری اسلامی افرود: افتخارات امام راحل برای جلوگیری از سوءتفاهم هایی مانند تحمیل نظام جمهوری بر مردم و از سوی دیگر سنجش میزان رضایت مردم بود. مردم با شرکت در راهپیمایی های مختلف در سال، مراسم تشیع پیکر شهدا خصوصا شهید حاج قاسم سلیمانی، هر ساله به طور غیررسمی پیمان خود با جمهوری اسلامی را تمدید می کنند.

وی حفظ نظام جمهوری اسلامی را از واجبات دانست و اضافه کرد: مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی را امانت تاریخی انبیا، نظامی الهی و محل امید همه مسلمانان می دانند که اکنون تحقق یافته است.

زنجان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: ۱۲ فروردین از اعیاد بزرگ و مهمترین تاریخ حیات سیاسی ملت ایران و از برجسته ترین و سرنوشت سازترین روزهای نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام علی خاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر ۲ ستون جمهوریت و اسلامیت حرکت می کند افزود: اسلامیت به معنی اطاعت از دستور خداوند، اتصال با پیغمبر و امامان معصوم و قرآن است، به این معنی که پناهگاه ما خداوند و الگوهایمان پیغمبر و اولاد ایشان هستند.

وی، با اشاره به اینکه محتوای قانون اساسی قرآن، حدیث و سنت پیامبر است، ادامه داد: اگر این اتکا باشد، اما مردم در صحنه نباشند جمهوری اسلامی محقق نمی شود، امیر مومنان علی (ع) در آخرین همایش جهان اسلام در غدیرخم از سوی پیغمبر به عنوان جانشین معرفی شد اما مردم نیامدند، پس وقتی حضور امام در جامعه عینیت می یابد که امت گوش به فرامین او سپرده و در مسیرش حرکت کنند.

یزد

امام جمعه موقت یزد با تبیین برخی مشکلات اقتصادی کشور گفت: مجلس و دولت باید اهتمام ویژه‌ای برای رفع ضعف‌های اقتصادی کشور داشته باشند و با بهره گیری از ظرفیت های جامعه و اقدامات عملی مشکلات را از مقابل روی کشور بردارند.

حجت الاسلام سیدناصر محمدی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر یزد افزود: همان کسانی که موشک ساختند و استقلال و امنیت کشور را در چهار دهه گذشته فراهم کردند، قطعا می توانند مشکلات اقتصادی را نیز حل کنند. اکنون دولتی در راس کار است که ریل درستی را برای توسعه کشور انتخاب کرده است و امید آن می رود که دولت با همین مسیر و ریل بتواند گرهی از زندگی مردم نیز بگشاید.

وی افزود : در این دوران به راحتی کشور را به بیگانگان می بخشیدندو حتی نخست وزیر کشور ایران را آمریکایی ها انتخاب می کردند اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مستقل شد و اکنون ۴۳ سال است که مستقل و آزاد هستیم و ایران برای قوی ترین ابرقدرت دنیا نیز ارزشی قائل نیست، و در این چند سال تمام توطئه‌ها آمریکا خنثی شده است.

لرستان

حجت الاسلام و المسلمین سید “احمدرضا شاهرخی” نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: با توجه به شرایط حساس منطقه، وحدت، همدلی و دوری از اختلاف سلیقه میان ملت و دولت ضروری است.

بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که وحدت میان ملت و دولت ضروری است همه افرادی که خود را مطیع رهبری می دانند امروز باید وحدت را در راس امور خود قرار دهند. تمامی افراد در گروه‌های مختلف که در دولت سیزدهم در حال فعالیت هستند باید دلها را به هم نزدیک کنند.

وی افزود: به دلیل اهداف بلند امام راحل و راهی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند باید اختلاف سلیقه ها در کشور کم و بر اصول مشترک تاکید شود چراکه ایستادگی در برابر زورگویان عالم تنها با وحدت میان ملت و دولت میسر می شود.

همدان

حجت الاسلام «حسن طاهری» امام جمعه موقت همدان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ با اکثریت آرا تثبیت شد. ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی است که امام راحل برای آن بسیار زحمت کشید و دشمنان زیادی پیدا کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ادامه داد: این ماه برکات زیادی برای مردم به همراه دارد به نحوی که خداوند بستر هدایت خود را در این ماه عزیز قرار داده است.

امام جمعه موقت همدان خاطرنشان کرد: در طول سال، ماه رمضان با فضیلت‌ترین ماه‌ها است و هر روز و ساعت آن یک شخصیت و موقعیت جدید برای انسان محسوب می شود.

حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی است که برای آن دعوت شده‌اید، در این ماه از تقوای الهی پذیرایی می‌شوید، اراده شما به تقوا افزایش می‌یابد و تیزبینی و بصیرت مردم چند برابر می‌شود.

قم

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه در عرصه بین‌الملل تلاش پیوسته‌ای برای تضعیف محور مقاومت وجود دارد گفت: ما از دوستانمان در عراق و جریان‌های گوناگون شیعه و سنی این کشور می‌خواهیم، همبستگی و هوشیاری کامل داشته باشید، بیگانگان می‌خواهند همبستگی شما را بشکنند و شما را متفرق کنند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی افزود: بیدار و هوشیار باشید، ایران هم در خدمت ملت و کشور عزیز عراق، لبنان و مناطق دیگر است.

وی ادامه داد: ما باید از دوستان عزیزمان و ملت بزرگ یمن که در برابر یک هجمه ۹ ساله ایستادند، نیز تشکر کنیم، سعودی حرف‌هایی را در عقب نشینی زدند، امیدواریم راست بگویند و بفهمند نباید به یک کشور آزاد و مستقل هجوم ظالمانه بُرد.

وی همچنین اضافه کرد: امیدواریم این حرکت عادی سازی روابط با اسرائیل که توسط مزدوران، مغرضان و غافلان شروع شده متوقف شود، اُمت اسلام این عادی سازی را نمی‌پذیرد، یا شما برگردید یا امت اسلام شما را به راه حق بر خواهد گرداند.

البرز (کرج)

آیت الله «سید محمدمهدی حسینی همدانی» نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با گرامیداشت روز ۱۲ فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی، گفت: در روز ۱۲ فروردین و با رای مردم، حکومت جمهوری اسلامی ساختار مردمی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ما قدر روز جمهوری اسلامی را به دلیل قرار گرفتن در تعطیلات نوروزی و عدم دقت در اهمیت موضوع نمی دانیم و به آن توجهی نمی کنیم، افزود: در روز ۱۲ فروردین امام خمینی (ره) پس از ۵۰ روز از پیروزی انقلاب اسلامی و نابودی طاغوت به دست مردم، تعیین حکومت جدید را به دست مردم سپرد و با دید الهی خود در بحبوحه التهابات آن روزها امام شالوده آن نظام را تثبیت کرد.

وی اظهار داشت: امام راحل در این خصوص فرموده اند «صبحگاه ۱۳ فروردین که نخستین روز حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی وملی ماست، ملت ما باید این روز را عید گرفته و زنده نگه دارند، روزی است که کنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله طاغوت فرو ریخت و روزی است که سلطه شیطان برای همیشه رخت بربسته و استقرار حکومت مستضعفین به جای آن است».

خراسان رضوی (مشهد)

امام جمعه مشهد گفت: سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به خراسان رضوی برکات بسیاری به همراه دارد، مصوبات این سفر در رفع مشکلات مختلف استان تاثیرگذار است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه امروز مشهد در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی افزود: در قالب این سفر به دستور ریاست جمهوری ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسائل مختلف خراسان رضوی در طول یک سال آینده جذب می شود و همچنین ۳ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات برای توسعه تولید، کشاورزی و صنعت در استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به تلاشها برای رفع مشکلات صنعتی و کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: توجه رییس دولت به شهر مشهد و استان خراسان رضوی به واسطه بینش عادلانه ایشان است، چراکه خدمات رسانی در مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی و حضور سالانه زائران بسیار از اهمیت بسزایی برخوردار است .

خطیب جمعه مشهد در بخشی از سخنانش با اشاره به ویژگی های حکومت مردمی اظهار کرد: به حکومتی مردمی گفته می‌شود که مسوولان برای رضای خدا به مردم خدمت کنند و ملاک اجرای کارها از سوی کارگزاران مردمی، اجرای مسائل دینی و شرعی باشد.

آیت‌الله علم الهدی گفت: در مقام انتخاب کارگزاران نظام در سیاست و اجرا باید به سراغ اسلامی‌ترین و مومن‌ترین افراد رفت و اکنون این انتخاب از سوی مردم انجام شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.