تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

مدیرعامل آب منطقه ای: خشکسالی روان آب رودخانه های ایلام را تا ۸۲ درصد کاهش داد

مدیرعامل آب منطقه ای: خشکسالی روان آب رودخانه های ایلام را تا ۸۲ درصد کاهش داد
ایلام - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: خشکسالی های پی در پی و بویژه ۲ سال اخیر میزان روان آب رودخانه های استان را تا ۸۲ درصد کاهش داده است.

 

علی پوراحمد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه وضعیت استان ایلام از لحاظ بارش ها بسیار نگران کننده و خشکسالی پیاپی استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است، اظهار داشت: میزان بارش های سال زراعی جاری در ایلام تاکنون ۱۸۱ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد و نسبت به سال گذشته که خشک ترین سال نیم قرن گذشته نامگذاری شد، ۴۲ درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: کشت محصولاتی که مصرف آب آنها زیاد است از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه به منظور بهینه سازی و مدیریت منابع آبی ممنوع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام افزود: ۲ سال پیاپی خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده که ماحصل آن کاهش روان آب رودخانه ها تا ۸۲ درصد، کاهش محسوس آبدهی چشمه ها، افت سطح تراز آب زیر زمینی و کاهش حجم سدهای استان به حدود ۴۶ درصد بوده است که با شروع فصل گرم و افزایش تبخیر و از طرفی افزایش مصرف این ناترازی بین منابع و مصارف بیشتر خواهد شد.

پوراحمد یادآور شد: تغییر اقلیم و بروز سیکل های مکرر خشکسالی و ترسالی و همچنین عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارش ها و توپوگرافی خشن استان ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روان آب ها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشکسالی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خشکسالی گسترده بر مساحت ۲٠ هزار کیلومتر مربعی استان حادث شده و متاسفانه از هلیلان تا دهلران درگیر این پدیده هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام اضافه کرد: کاهش بارندگی علاوه بر تاثیر سوء بر طبیعت استان، سبب افت شدید منابع آب های سطحی و زیرسطحی شده و به تبع آن صنعت، کشاورزی و محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار داده و طبیعتا در ادامه امنیت غذایی و معیشت مردم نیز دچار مشکل خواهد شد.

پوراحمد اضافه کرد: به منظور عبور از شرایط بحرانی موجود و بر اساس مصوبات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم آبی، کشت محصولات پر آب بر همچون هندوانه، برنج و یونجه در سطح استان ممنوع اعلام شده است.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش بارندگی کشت تابستانه در پایین دست سد ایلام و دویرج دهلران انجام نمی شود، همچنین با توجه به ذخیره ۱۰ درصدی سد گلال احتمال اینکه تامین آب پتروشیمی ایلام با مشکل مواجه شود، وجود دارد و باید از سایر منابع آبی موجود استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه صرفه جویی به منزله رعایت الگوی صحیح مصرف است، افزود: سرانه مصرف اب در شبانه روز برای هر نفر در کشور ۲۰۰ لیتر است در حالیکه این میزان در ایلام حدود ۵۰۰ لیتر است که بخشی از آن مربوط به پرت شبکه توزیع و انتقال و بخشی نیز به لحاظ عدم رعایت الگوی مصرف و برداشت های غیر مجاز است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.