تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

انجام آزمون های غیرمخرب پیشرفته در پالایشگاه گاز ایلام

انجام آزمون های غیرمخرب پیشرفته در پالایشگاه گاز ایلام
ایلام - رئیس بازرسی فنی شرکت پالایش گاز ایلام از ارزیابی قابلیت سرویس دهی تجهیزات مهم پالایشگاه گاز ایلام در طول سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی پالایشگاه گاز ایلام، بهزاد پرچم پور روز شنبه با بیان اینکه طی سال گذشته تدوین دستورالعمل ارزیابی قابلیت سرویس دهی تجهیزات شرکت ملی گاز با مشارکت فعال بازرسی فنی پالایشگاه گاز ایلام انجام شده است، اظهار داشت: ارزیابی قابلیت سرویس دهی از جمله پیچیده ترین محاسبات مهندسی می باشد که برای تجهیزات یاد شده توسط گروهی از کارشناسان صنعتی و اساتید دانشگاه و براساس آخرین استانداردهای روز دنیا و با شبیه سازی های نرم افزاری بصورت تیمی با هدایت کارشناسان بازرسی فنی پالایشگاه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته اقدامات قابل توجهی در حوزه بازرسی فنی انجام شده است افزود: فعالیت های بازرسی فنی در تعمیرات اساسی، بازرسی کالا و ساخت تجهیزات، بازرسی تجهیزات بالابری، انجام آزمونهای غیرمخرب پیشرفته و ارزیابی قابلیت سرویس دهی تجهیزات، پیاده سازی نظام مدیریت خوردگی، تعیین پارامترهای فرآیندی موثر برخوردگی، پیاده سازی نرم افزار جدید مدیریت بازرسی فنی و بازرسی بر مبنای ریسک و برنامه ریزی و نظارت بر تست و کالیبراسیون شیرهای اطمینان از جمله مهم ترین این اقدامات بوده است.

پرچم پور تصریح کرد: در بخش بازرسی کالا و ساخت تجهیزات در قالب ۹۹ درخواست بازرسی کالا از ۹ هزار و ۵۷۹ عدد کالا، بازرسی به عمل آمد و در این راستا، بیش از ۱۰۰ برنامه طرح بازرسی و آزمون و شرایط اختصاصی برای خریدهای آتی اقلام مختلف تدوین شد.

رئیس بازرسی فنی شرکت پالایش گاز ایلام خاطر نشان کرد: در زمینه بازرسی از تجهیزات بالابری و ادوات باربرداری، از ۱۵۳ تجهیز بالابری شامل انواع جرثقیل متحرک، سقفی، بالابر، لیفت تراک، و ادوات کمک بالابری بازرسی به عمل آمد و برای آنها گواهینامه صادر گردید و اقلام معیوب مشخص و استفاده از آنها تا زمان رفع عیب ممنوع گردید.

رئیس بازرسی فنی شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در بخش بازرسی از تجهیزات مکانیکی، از ۱۴۸ تجهیز ثابت هر یک در چندین مرحله بازرسی، و ضخامت سنجی انجام گرفت و دستورالعمل تعمیراتی صادر و بر تعمیرات آنها نظارت صورت گرفت و همچنین ضخامت سنجی از ۳۲ مورد خط لوله در سطح این شرکت انجام شد و ۲۹ مورد هیدروتست مورد تایید بازرسی فنی قرار گرفت.

وی در زمینه بازرسی جوش و آزمون های غیرمخرب، به نظارت بر اجرای بیش از ۲ هزار اینچ قطر فیتاپ و جوشکاری و ۹۰۰ اینچ تنش زدایی اشاره کرد و افزود: در این زمینه ۲۳ مورد دستورالعمل جوشکاری صادر و نیز یک هزار و ۴۴۵ اینچ رادیوگرافی و تفسیر فیلم و ۱۷۵ اینچ آزمون مایع نافذ و ضخامت سنجی آلتراسونیک در بیش از ۴ هزار نقطه انجام شده است.

پرچم پور اظهارداشت: آزمون های غیرمخرب آلتراسونیک پیشرفته برروی خطوط انتخابی حساس ناحیه پایپرک در مساحت تقریبی ۲۰۰ مترمربع در ۱۰ آیتم خط و نیز بر روی جداره خارجی ۶ تجهیز ثابت انجام شده است.

وی به فعالیت های بخش پیشگیری از خوردگی و حفاظت فنی اشاره و تصریح کرد: پارامترهای فرآیندی اثرگذار بر خوردگی و حدود استاندارد و بحرانی آنها در واحدهای شیرین سازی تعیین شده و هم اکنون مورد پایش هستند و در جلسات منظم ماهیانه با واحدهای مهندسی و بهره برداری و در جلسات فصلی کمیته مدیریت خوردگی مورد بررسی قرار می گیرند.

رئیس بازرسی فنی شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: پایش خوردگی با استفاده از کوپن های کاهش وزن، ضخامت سنجی و نیز رادیوگرافی، پایش آماری تعداد نشتی های ناشی از خوردگی، تعیین مدارهای خوردگی و نقاط پایش از جمله دیگر اقدامات در بخش پیشگیری از خوردگی می باشد که باعث شده شرایط خوردگی بیش از گذشته پیش بینی شده و تحت کنترل باشد.

وی گفت: در بخش بازرسی فنی برق تست UPS ها، تست سرکابل های فشار قوی و PM و آچارکشی کلی ترانسفورماتورهای قدرت، تست عملکردی رله های حفاظتی ناحیه فرآیندی و تست زمان بریکرهای ناحیه فرآیندی با نظارت بازرسی فنی انجام شد.

پرچم پور با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مورد تجهیزات ابزاردقیق مورد تست و کالیبراسیون قرار گرفته است، افزود: در بخش بازرسی تجهیزات ابزاردقیقی، بازرسی چشمی و آزمون مایع نافذ برروی ۹۷ ترموول و نظارت بر تست عملکردی و لوپ کنترل برای ESD ها و تابلو و سیستمهای کنترل صورت گرفته است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.