تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

جنگ برای ایلام بود بهره برای دیگران * وحید صدر

جنگ برای ایلام بود بهره برای دیگران   * وحید صدر
.

 

سال ۵۹ به نیمه های خود می رسد و تحرک ارتش عراق در نوار مرزی حکایت از هدفی شوم دارد و مرزهای مشترک ایران و عراق درگیریهایی را به چشم می بینند، سرانجام ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ارتش عراق با یورشی همه جانبه به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران حمله ور شد و دست به کشتار مرزنشینان ایران زد و این آغاز رسمی جنگ تحمیلی ۸ ساله بود که در مرداد ۶۷ به پایان رسید.

 

سال ۵۹ به نیمه های خود می رسد و تحرک ارتش عراق در نوار مرزی حکایت از هدفی شوم دارد و مرزهای مشترک ایران و عراق درگیریهایی را به چشم می بینند، سرانجام ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ارتش عراق با یورشی همه جانبه به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران حمله ور شد و دست به کشتار مرزنشینان ایران زد و این آغاز رسمی جنگ تحمیلی ۸ ساله بود که در مرداد ۶۷ به پایان رسید.

 

اما این آغاز ماجرا نبود، بلکه آغاز آن قبل تر بود و استان ایلام که بیشترین مرز زمینی با کشور عراق را دارد قبل از ۳۱ شهریور مورد تهاجم ارتش بعث عراق قرار گرفت و اولین شهید دفاع مقدس شهید «روح اله شنبه ای» در ۲۰ شهریور ۵۹ و در روستای بهرام آباد مهران در خون غلتید.

 

با این تفاسیر و مستندات موجود مشخص است که جنگ تحمیلی قبل از آغاز رسمی در ایلام شروع شده بود و مردم استان ایلام درگیر تهاجم عراقی ها قرار گرفته بودند و حتی اکنون و پس از گذشت ۳۴ سال از پایان جنگ تحمیلی نیز سربازان زیرزمینی صدام ملعون و معدوم به مردم این دیار رحم نمی کنند!

 

۲۲ ماه از ۹۶ ماه؛ ظلم نابخشودنی!

 

استان ایلام با بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق (بیشترین مرز زمینی کشور با این همسایه غربی است) و درگیر بودن مردم این دیار با ارتش عراق حتی قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و تلفات مداوم ناشی از میادین مین پاکسازی نشده ارتش عراق در خاک ایلام، در طرح امام حسن مجتبی (ع)، تنها ۲۲ ماه از ۹۶ ماه جنگ تحمیلی بعنوان منطقه جنگی تعیین شده است.

 

دو هفته قبل از آغاز رسمی جنگ، ارتش بعث عراق با حمله به نوار مرزی ایلام، ارتفاعات میمک را اشغال کرد و قصد داشت از این طریق ایلام، سپس کرمانشاه و دیگر شهرهای ایران را تصرف کند، اما با مقاومت جانانه مردم ایلام روبرو شد.

 

عشایر، ساکنین منطقه و قاطبه مردم ایلام به دفاع از خاک خود پرداخته و این مردم دلاور با ابتدایی ترین سلاح ها (همچون برنو که سلاح نیمه خودکار است) به مقابله با توپ و تانک های دشمن بعثی پرداختند.

 

در زمانی که نیروهای مسلح کشور در شوک حمله ارتش عراق بودند و هنوز انسجام کامل را نگرفته بودند، این مردم ایلام بودند که از خاک میهن دفاع کرده و مانع پیشروی نیروهای عراقی از میمک شده و سرانجام در ۱۹ دی ۵۹ خاک کشور را از دشمن پس گرفتند.

 

استان ایلام که از مدتها قبل از آغاز جنگ مورد تهاجم دشمن قرار گرفته بود، با مردمی شجاع و دلاور نه تنها خاک خود را ترک نکردند بلکه پذیرای آوارگان استان های همجوار خصوصاً استان کرمانشاه و مردمان قصرشیرین، گیلانغرب، سومار و … هم بودند.

 

سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام در نشست هماهنگی کنگره ۳ هزار شهید استان ایلام به ۳۴۰ بمباران شهری و ۱۶ مورد حمله شیمیایی و ۵۰ عملیات بزرگ، کوچک و متوسط در جغرافیای استان ایلام در ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرده و در این باره گفت: عملیات های بزرگی همچون فتح المبین، محرم، کربلای یک، والفجر پنج و سه و عملیات آزادسازی میمک در استان ایلام در دوران دفاع مقدس انجام شده است.

 

۲۴۶۳ فقره بمباران ایلام در ۸ سال

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام با بیان اینکه در اسناد موجود استان ایلام ۲۹۴ بار توسط نیروی هوایی ارتش عراق بمباران شده است، گفت: در نوار مرزی ایلام با کشور عراق بیش از ۵۰ عملیات کوچک و بزرگ در فاصله سال های ۵۹ تا اواخر سال ۶۶ انجام گرفته که نشان از درگیر بودن استان ایلام با جنگ در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس است.

 

سرهنگ پاسدار محمدحسین فولادی با اشاره به ۲۴۶۳ فقره بمباران مناطق شهری ایلام، افزود: این بمباران ها در ۱۴۷ نوبت توسط رژیم بعث عراق صورت گرفته و افزون بر آن مناطق مختلف استان ۱۶ بار نیز مورد حمله شیمیایی نیروهای بعث قرار گرفته است.

 

وی همچنین به ۵۰ عملیات انجام شده در جغرافیای استان اشاره کرد و اظهارداشت: در سال ۵۹ و در فاصله ۶ ماه ۱۲ عملیات مختلف در ایلام انجام شده، در سال ۶۰ تعداد ۶ عملیات، در سال ۶۱ تعداد ۸ عملیات، در سال ۶۲ چهار عملیات، در سال ۶۳ تعداد ۳ عملیات، در سال ۶۴ تعداد ۱۱ عملیات، در سال ۶۵ تعداد ۲ عملیات و در سال ۶۶ تعداد ۴ عملیات از شمال تا جنوب استان ایلام انجام گرفته است.

 

رایزنی نمایندگان ۶ استان با وزارت دفاع

 

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان ۶ استان مناطق جنگی (آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان) با وزیر دفاع در این باره رایزنی کرده اند، گفت: نمایندگان این استان ها در مذاکره با وزارت دفاع در تلاشند تا تمامی مناطق این استانها و نه فقط برخی شهرستانها جزو مناطق جنگی محسوب شوند و کماکان منتظر اظهارنظر وزیر دفاع هستیم.

 

بمباران های متعدد مناطق مسکونی ایلام

 

بر اساس اسناد موجود در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام مناطق متعدد استان ایلام مورد حمله هوایی قرار گرفته و به تفکیک در اردیبهشت سال ۵۹ و ۵ ماه قبل از آغاز رسمی جنگ، مرزهای هوایی ایلام مورد تعرض هواپیماهای دشمن بعثی قرار گرفت. در ۱۵ خرداد سال ۶۱ در جریان بمباران وحشتناک شهر ایلام، بیش از ۶۵ نفر از مردم این دیار به شهادت رسیده و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

 

در سال ۶۳ استان ایلام بیش از ۳۸ بار مورد حمله هوایی قرار گرفت که تنها در ۲ مورد آن در ۴ و ۱۹ اسفندماه آن سال مناطق روستایی حومه ایلام و صالح آباد همچون روستای “ماربره” بمباران شده و بیش از ۹۰ شهید و صدها مجروح حاصل آن بمباران بوده است.

 

در سال ۶۴ نیز بیش از ۲۳ بار مناطق مسکونی و حساس ایلام بمباران شده که یکی از وحشتناک ترین و دلخراش ترین آنها، بمباران سایت نخجیر ایلام در تاریخ ۲۰ خرداد ۶۴ بوده که در اثر آن ۹۰ نفر از پرسنل این سایت زخمی شده و بیش از ۳۰ نفر دیگر به شهادت رسیدند. افزون بر آن این سایت استراتژیک در تاریخ ۲۰ مهر ۶۶ مورد حمله هوایی ارتش بعث عراق قرار گرفته و در اثر آن حمله ناجوانمردانه بیش از ۱۰۰ نفر شهید، مجروح و یا مفقودالاثر گردیدند.

 

یکی از بمباران هایی که بسیار تلخ و دردآور بوده بمباران زمین فوتبال چوار در ۲۳ بهمن سال ۶۵ بوده که در این بمباران ۱۵ نفر از فوتبالیست ها، داوران و تماشاگران به شهادت رسیدند و برای همیشه تاریخ لکه ننگی بر پیشانی نیروی هوایی عراق نشست.

 

اسفندماه؛ ماه بمباران های پیاپی

 

بررسی تاریخ بمباران های صورت گرفته در ایلام نشان می دهد که در بهمن و اسفند ماه سال های ۶۳ و ۶۴ بیشترین تعداد بمباران مناطق مسکونی صورت گرفته و در حالی که مردم در سایر مناطق کشور آماده برپایی جشن نوروز بوده اند، ایلامی ها در ترس و دلهره بمباران های متعدد هواپیماهای عراقی بوده اند و چه بسا اگر پدافند هوایی مستقر در مرزها نبود اکنون نسلی از مردم ایلام به جا نمانده بود و این بمباران های متعدد نسل کشی فاجعه آمیزی در تاریخ رقم می زد.

 

مجلس و دولت پاسخگو باشند/ حق مردم استان ایلام را بدهید!

 

حال با این تفاسیر و وجود ادله، مستندات و شواهد فراوان چگونه دولت و مجلس تنها ۲۲ ماه (از ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۳۱ تیر ۶۱) استان ایلام را جزو مناطق جنگی می دانند در حالیکه ایلام پیش از آغاز جنگ تحمیلی درگیر جنگ بوده و هم اکنون هم با عدم پاکسازی میادین مین هر چند وقت یکبار شاهد انفجار در نقاط مرزی استان و شهید و مجروح شدن کودکان، نوجوانان و مردم مرزنشین ایلام هستیم.

 

خسارت های وارده به مردم استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی بسیار بیشتر از آن چیزی است که همواره اعلام شده و بودجه دوران بازسازی ایلام ظاهرا در جایی دورتر از جغرافیای ایلام هزینه شده و این استان ثروتمند اما محروم از توسعه، همواره مورد ظلم خودی ها قرار گرفته و طبق اعلام مسئولان وقت، تنها ۵ سال پس از اتمام جنگ، اتمام بازسازی را اعلام کردند در حالی که هنوز آثار خرابی جنگ در ایلام مشهود است!/منبع: پژواک خبر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.