تاریخ انتشار : جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

در مسیر قدس

خروش ایران و روایتِ حمایت از «مقتدر مظلوم»/ همه آمده‌ بودند؛ جای حاج‌ قاسم خالی

خروش ایران و روایتِ حمایت از «مقتدر مظلوم»/ همه آمده‌ بودند؛ جای حاج‌ قاسم خالی
تهران- کوچه و خیابان‌های ایران، صحنه دیدنی‌های بسیار در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین شد؛ از نوجوانانی که «نامگذار» روز قدس را ندیدند اما پای آرمان بلندی که دلیل این نامگذاری بود ایستاده‌اند، تا زنان و مردانی که قدس را فراتر از هر مفهوم سیاسی دانسته و در حمایت از آن به صحنه آمدند.

 

روز ۱۶ مرداد ۵۸، مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ قمری، آغاز راهی بود که اجازه تحریف تاریخ را به رژیم جعلی صهیونیستی نداد. روزی که امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام «قدس» قبله نخستین مسلمانان نامگذاری کرد تا گرامیداشت آن از سوی مردم ایران و آزادیخواهان جهان، اجازه فراموشی ستم‌های غاصبان صهیونیست بر مردم فلسطین را ندهد. چهل و سه سال پس از این نامگذاری، ایران، نهم اردیبهشت ماه، یکصدا و فارغ از جناح‌بندی‌ها و گروه‌گرایی‌ها و قومیت‌ها، مظلومیت قدس و غزه را فریاد زدند.

راهپیمایی عظیم و حماسی مردم روزه‌دار و استکبارستیز ایران اسلامی در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در تهران و دیگر شهرستان‌ها از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد اما بسیاری از مردم از ساعات اولیه صبح برای حضور در راهپیمایی در مبادی مسیرهای اعلام شده گردهم آمده‌ بودند.

همچنین از شب گذشته بسیاری از گروه‌های مردمی در کنار نهادهای انقلابی و تشکل‌های مردم نهاد، برای اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی در مسیرهای راهپیمایی مستقر شدند.

مراسم روز قدس ۱۴۰۱ را ده‌ها خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی پوشش می‌دهند و اخبار این مراسم به‌صورت آنلاین به جهان مخابره می‌شود.

رونمایی از خیبرشکن و موشک‌های جبهه مقاومت

۱۰:۰۰ – مسیرهای راهپیمایی روز قدس میزبان دستاوردهای جدید دفاعی ایران اسلامی بود: موشک «خیبرشکن»؛ جدیدترین موشک بالستیک ایران با بُرد ۱۴۵۰ کیلومتر که دوربُردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان به شمار می‌آید و موشک «عماد» که آخرین موشک ساخت سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

موشک قدر هم از دیگر تسلیحات دفاعی ایران اسلامی است که همزمان با روز قدس در میدان‌های تهران به نمایش درآمد. تصاویر یادگاری و سلفی‌های مردم به ویژه جوانان با موشک‌های ایرانی هم صحنه‌های جالب و هیجانی در خیابان‌های تهران رقم زده است.

همچنین در حاشیه راهپیمایی، موشک قاسم جهاد اسلامی، موشک عیاش ۲۵۰ جنبش حماس، موشک فاتح ۱۱۰ حزب‌الله لبنان، موشک تشرین ارتش سوریه، موشک بالستیک جمال ۶۹ نجباء عراق، موشک قدس ۲ انصارالله یمن و موشک سجیل سپاه پاسداران در نمایشگاه موشک‌های محور مقاومت در معرض دید عموم قرار گرفت.

بَنر شهدای یمنی در کنار تصویر سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی در مجاورت موشک خیبرشکن از دیدنی‌های قابل تأمل روز قدس تهران است که پیام مهمی برای دشمنان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت دارد.

نصب بیلبورد جشن پیروزی فلسطین در چهارراه ولی‌عصر تهران که اشاره به روزشمار تحقق وعده رهبر معظم انقلاب برای نابودی قریب‌الوقوع رژیم نامشروع اسرائیل دارد، از جمله بیلبوردها و بَنرهایی است که مورد توجه راهپیمایان قرار گرفته است.

در میدان انقلاب پرچم فلسطین توزیع می‌شود و کودکان و نوجوانان در مسیرهای مختلف راهپیمایی از پرچم رژیم صهیونیستی و تصویر سران این رژیم اشغالگر و کودک‌کش به عنوان صفحه دارت استفاده می‌کنند تا میزان دقت خود را در هدف‌گیری پرتاب دارت بسنجند.

شمیم قدس در خیابان‌های تهران

۱۰:۱۰ – خیابان‌های منتهی به انقلاب و غرفه‌های آن مزین به تصاویر شهدا، محصولات فرهنگی و کتاب است و غرفه‌های فرهنگی دایر شده در مسیر راهپیمایی روز قدس حد فاصل میدان آزادی تا میدان انقلاب پُر تعداد و متنوع است.

در مسیر راهپیمایی روز قدس امسال، غرفه‌ای برای «انتفاضه سوم ملت فلسطین» تشکیل شده و در آن آغاز انتفاضه سوم اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را با توجه به عملیات‌های اخیر استشهادی در سرزمین‌های اشغالی تشریح کرده است.

تصویر شهید «یحیی عیاش»، از فرماندهان عالی‌رتبه گُردان عزالدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) که این روزها عملیات‌های استشهادی در سرزمین‌های اشغالی احیاگر یاد و خاطره فعالیت‌های ضدصهیونیستی او و باعث هراس و وحشت اسرائیلی‌هاشده، در مسیر راهپیمایی به نمایش درآمد.

همچنین همزمان با روز جهانی قدس بَنری از جنایات رژیم سعودی در یمن به‌صورت اینفوگرافیک در محل چهارراه ولی‌عصر (عج) نصب شده است.

حضور گروه‌های مردمی با تصویر سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی، احمد متوسلیان و محسن فخری‌زاده در مسیر راهپیمایی روز قدس از دیدنی‌های خیابان‌های تهران است.

۱۰:۲۰ – حضور دهه نودی‌ها در راهپیمایی امسال روز قدس به ویژه در میدان‌ انقلاب چشم نواز است و نشان از آن دارد که نسل جدید در هر موضوعی تفاوت نظر داشته باشد، حمایت از مظلومیت مردم فلسطین نقطه مشترک همه نسل‌هاست.

گروه سرود «دهه نودی‌ها» در چهارراه ولی‌عصر تهران به‌ زبان‌های فارسی و انگلیسی در حال اجرای سرود حماسی در حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت هستند و یک گروه نمایشی هم در مقابل درب اصلی دانشگاه تهران هنرنمایی می‌کنند.

بسیجیان گردان امام علی (ع) چهارراه کالج در مسیر راهپیمایی روز قدس و نیروهای ارتش هم در مسیر راهپیمایی حضور گسترده دارند.

ورزشکاران هم آمدند تا در میادین تهران مانند میدان‌های مبارزه، آرمان حمایت از فلسطین را فریاد بزنند: حضور تکواندوکاران و کاراته‌کارها در حوالی میدان ولی‌عصر برای نمایش حرکات رزمی قابل توجه است.

حضور پُررنگ زنان و دختران و مادرانی که در راهپمایی روز قدس به یاد مُرابِطات (زنان مدافع مسجدالاقصی در فلسطین) نشان از همراهی زنان و مادران ایرانی با زنان غیور فلسطینی دارد.

۱۰:۳۰ – گروه‌های مختلفی از مردم یمن و افغانستان، همپای مردم ایران در چهارراه ولی‌عصر تهران حضور یافته‌اند. تصویر شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و نیز طرح‌نگاره‌ی «شیخ احمد یاسین» از مبارزان برجسته مقاومت فلسطین در حاشیه راهپیمایی روز قدس هم از دیگر صحنه‌هایی است که پازل مقاومت جهانی در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه را درخیابان‌های تهران تکمیل کرده است.

با گذشت دقایقی از آغاز راهپمایی، جمعیت و صفوف راهپیمایان در خیابان انقلاب هر لحظه فشرده‌تر می‌شود و گروه‌های مختلف مردمی از دانشجو و دانش آموز تا ورزشکار و هنرمند و… با در دست داشتن پرچم های فلسطین و جبهه مقاومت از تقاطع چهارراه ولی‌عصر (عج) به جمع راهپیمایان می‌پیوندند و پس از دو سال تعطیلی کرونایی، شور و حال مردمی به روز قدس بازگشته است.

حضور مقامات لشکری و کشوری

مقامات لشکری و کشوری هم از دقایق اولیه راهپیمایی به صفوف مردمی پیوسته‌اند تا همصدا با ملت بزرگ ایران انزجار خود از صهیونیست‌ها و حمایت از فلسطین و آزادی قدس شریف را اعلام کنند: حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمجتبی خامنه‌ای» فرزند مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین «سید علی‌ اصغر حجازی» از اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و «علی نیکزاد» نایب‌ رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان ملت، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، «سید صولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «غلامعلی حداد عادل» و «علی لاریجانی» رؤسای پیشین مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهور پیشین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور، «ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیداحمد مرتضوی مقدم» رئیس دیوان عالی کشور، «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور، «هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، «پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، «محمدحسن نامی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از جمله مسئولان حاضر در راهپیمایی هستند.

 سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین طائب» رئیس سازمان اطلاعات سپاه، سردار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه، سردار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، سرتیپ «قادر رحیم‌زاده» فرمانده پدافند هوایی کشور و امیر سرتیپ «صباحی فرد» فرمانده پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و حجت‌الاسلام «علیرضا ادیانی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی این نیرو، سردار «حسن حسن زاده» فرمانده سپاه تهران، سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سردار «اسماعیل احمدی مقدم» فرمانده سابق نیروی انتظامی و «احمدرضا رادان» رئیس سابق پلیس پایتخت از جمله مقامات لشکری شرکت‌کننده در راهپیمایی بودند.

از دیگر مسئولان و چهره‌هایی که همپای مردم در راهپیمایی روز قدس امروز حضور دارند، می‌توان به «همایون سامه‌یح نجف‌آبادی» نماینده کلیمیان در مجلس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «احمد وحیدی» وزیر کشور، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «جواد اوجی» وزیر نفت، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت و درمان، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی، «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان، «علی بهادری جهرمی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت و «علی نادری» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، «سیدپرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، «غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» امام جمعه موقت تهران، «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان، حجت‌الاسلام «سیدمحمود دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، «نرگس سلیمانی» دختر سردار شهید قدس (حاج قاسم سلیمانی) و عضو شورای شهر تهران‌، حجج اسلام «حیدر مصلحی» و «سیدمحمود علوی» وزرای سابق اطلاعات، «محمدرضا باهنر» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، حجت‌الاسلام «سیدهادی خامنه‌ای» عضو مجمع روحانیون مبارز، حجت‌الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر اشاره کرد.

۱۱:۱۰ – در حاشیه راهپیمایی، کمیپن‌های مختلفی در حال اجراست که طرح‌های مؤمنانه برای کمک به نیازمندان از جمله این طرح‌هاست که به برکت ماه ضیافت خدا اجرایی شده است. ایستگاه‌های اهدای خون هم در مسیر راهپیمایی دایر است. همچنین طومار شکایت مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه علیه رژیم صهیونیستی در مسیر راهپیمایان نصب شده که آحاد مردمی می‌توانند آن را امضاءکنند؛ طوماری که قاضی‌زاده هاشمی از امضاءکنندگان آن بود. طومار «برهم‌زدن معامله‌ی قرن» از دیگر طومارهایی بود که در مسیر راهپیمایان نصب شده بود و سردار اشتری فرمانده پلیس کشور هم از امضاکنندگان آن بود.

حضور رئیس جمهور در جمع راهپیمایان روز قدس

۱۱:۴۰ – آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور نیز لحظاتی قبل به جمع راهپیمایان روز قدس پیوست.

رئیس قوه قضاییه هم به جمع راهپیمایان پیوست

۱۲:۵۰ – حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس دستگاه قضا نیز دقایقی قبل در راهپیمایی عظیم روز قدس حضور یافت.

راهپیمایان پس از عبور از مسیرهای ۱۰ گانه، از طریق بلندگوهایی که در خیابان انقلاب و اطراف آن جانمایی شده، به استماع سخنان سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران پرداختند.

راهپیمایی «روز قدس» همزمان با پخش اذان ظهر که به سبک اذان‌ غزه از مأذنه‌ها پخش شد، به پایان رسید و راهپیمایان در قطعنامه‌ پایانی این گردهمایی عظیم تأکید کردند که شکست‌های پی‌درپی آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع وهابی در منطقه راهبردی غرب آسیا که توهم شکست‌ناپذیری ارتش صهیونیستی و نفوذناپذیری امنیتی آن را باطل ساخته، از نشانه‌های افول نظام سلطه و صهیونیسم در منطقه است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.