تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳

روسیه: مانع غیر قابل حلی در مذاکرات هسته‌ای ایران وجود ندارد

روسیه: مانع غیر قابل حلی در مذاکرات هسته‌ای ایران وجود ندارد
تهران-مدیر اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت که هیچ مانع غیرقابل حلی در روند "آماده سازی" توافق برای احیای برجام وجود ندارد.

 

ولادیمیر یرماکوف، مدیر اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس افزود: در دیپلماسی، اغلب مراحل پایانی سخت‌ترین بخش مسیر است. ما هیچ مانع غیرقابل حلی را در روند “آماده سازی” بسته احیای (برجام) نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید بخاطر صلاح این مساله پیش بروند و وضعیت زودگذر و متغیر سیاسی داخلی را مدنظر قرار ندهند.

این مقام روسیه ادامه داد: در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، مقامات آمریکایی است. امیدواریم اظهارات و تضمین‌های مقامات ارشد آمریکایی در مورد تمایل به بازگشت به برجام در حد شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند.

 

در حالیکه مذاکرات وین از ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ تاکنون در انتظار تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا است، این کشور همچنان برای لغو تحریم‌ها و تعهدات بدیهی خود که لازمه رسیدن به توافق است، شرط گذاری می‌کند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشته است: دیپلمات‌ها هنوز در انتظار حل یک مساله بین آمریکا و ایران هستند. آن مساله هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که شاخه‌ای قدرتمند از بدنه ارتش ایران محسوب می‌شود.

پولیتیکو اذعان می‌کند: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری خود، سپاه را در فهرست موسوم به “سازمانهای تروریستی خارجی” قرار داد.

این رسانه آمریکایی ادامه می‌دهد: اکنون این موضوع به مراحل پایانی مذاکرات طولانی مدت برای احیای توافق هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کشیده شده است.

پولیتیکو در این گزارش همسو با سیاست‌های واشنگتن از یک سو مدعی می‌شود خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی، مساله مورد اختلافی است که از نظر فنی خارج از محدوده برجام است؛ و از سوی دیگر به نقل از یک مقام آمریکایی به شرط گذاری فرابرجامی آمریکا اعتراف می‌کند.

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که موضع واشنگتن این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاص برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، نام سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی لغو نخواهد کرد.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.