تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

به مردم آدرس غلط ندهیم

به مردم آدرس غلط ندهیم
نگاه اقتصاد - دکتر موسی میرزائی/عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان ایلام

 

ما پزشکان هم در این کشور و در میان همین مردم زندگی می‌کنیم و خود را جدای از مردم نمی‌دانیم و همواره درد مردم را درد خود دانسته و نمی‌خواهیم کوچک‌ترین فشاری از بابت هزینه‌های پزشکی به مردم وارد شود، جامعه پزشکی و سلامت در موضوع کرونا وفاداری خود به کشور و مردم را با اهدای بیش از ۳۰۰ شهید در مبارزه با کرونا به اثبات رساند و مردم را تنها نگذاشت لذا کشیدن دیوار بین مردم و پزشکان یک جفای نابخشودنی است.

 

امروزه موضوع توسعه به معنای واقعی در همه جوامع و کشورها و در همه حوزه‌ها مطرح است و در ادبیات عامیانه هم توسعه را هم‌تراز رضایت مردم قلمداد می‌کنند اما باید توجه داشت که برای دستیابی به جنبه‌های مختلف توسعه، انسان به عنوان عنصر و ملاک اصلی شناخته می‌شود و این عنصر باید از سلامت جسم و روان برای تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان برخوردار باشد.

نگفته پیداست که نعمت سلامتی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به بندگانش عطا کرده است و همیشه جزو عزیزترین دارایی‌های انسان است و در کشور ما و طبق اصل ۲۹ قانون اساسی که مهم‌ترین اصل حمایتی سلامت در جامعه است، حق برخورداری از خدمات بهداشت و سلامت همگانی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی برای همه قائل گردیده است و بر این اساس باید دولت به عنوان متولی و سیاستگذار این بخش برای کاهش کاستی‌های موجود در حوزه سلامت و رفع اختلاف در بین طبقات مختلف جامعه و تلاش در جهت دسترسی به خدمات پیشگیرانه برای همه تلاش کند.

در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور هم، جامعه سالم ایرانی به عنوان جامعه برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، بدون فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب توصیف شده است و بر ابعاد مختلف اقتصادی- اجتماعی که منجر به سلامت می‌شوند، تأکید شده است.

با این اوصاف، مردم به عنوان دریافت‌کنندگان اصلی خدمات سلامت شناخته می‌شوند و خود را مستحق داشتن حق انتخاب و استفاده عادلانه از مراقبت‌های سلامت می‌دانند و نظام سلامت هم مسئول تامین خدمات عادلانه همراه با حق انتخاب برای مردم است که این مهم نیز با ورود بیمه‌های درمانی و دخیل کردن آنها در بحث خدمات درمانی و مالی به مردم محقق خواهد شد و ذکر این نکته ضروری است که بیمه درمانی نقش ستون‌های سیستم بهداشت و درمان را ایفا می‌کنند.

اگر نگاهی گذرا به وضعیت بیمه‌ها در سایر کشورها و مقایسه‌ای با آنچه در کشور خودمان داریم، انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که متاسفانه در کشور ما، بیمه به معنای واقعی وجود ندارد.

موضوعی که این روزها و البته همه ساله به یکی از موضوعات چالش‌ساز حوزه سلامت تبدیل می‌شود موضوع تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی برای سال جدید است و متاسفانه در فضای رسانه‌ای چنین القا گردیده است که هرساله پزشکان به دلایل واهی و از سر حرص و طمع اقدام به افزایش تعرفه‌های پزشکی می‌کنند ولی همین افراد از کنار نرخ تورم و افزایش هزینه‌های پزشکی و لوازم مصرفی به راحتی می‌گذرند که این منصفانه نیست.

نکته اینجاست که ما پزشکان هم در این کشور و در میان همین مردم زندگی می‌کنیم و خود را جدای از مردم نمی‌دانیم و همواره درد مردم را درد خود دانسته و نمی‌خواهیم کوچک‌ترین فشاری از بابت هزینه‌های پزشکی به مردم وارد شود، جامعه پزشکی در موضوع کرونا وفاداری خود به کشور و مردم را با اهدای بیش از ۳۰۰ شهید در مبارزه با کرونا به اثبات رساند و مردم را تنها نگذاشت لذا کشیدن دیوار بین مردم و پزشکان یک جفای نابخشودنی است ولی رسانه‌ها و کارشناسانی که موضوع افزایش تعرفه‌ها را به پزشکان نسبت می‌دهند چرا در مورد بیمه‌ها که باید اصلی‌ترین مخاطب آنها باشد سکوت می‌کنند؟ مگر نه اینکه طبق قانون باید بیمه‌ها نقش حامی و پشتوانه مردم در بحث خدمات درمانی را برعهده داشته باشند، پس چرا اکنون موضوع را به دایره پزشکان محدود می‌کنند؟

شاید ذکر مثالی در حوزه تخصص اینجانب که اورولوژی است بتواند نسبت به شفاف کردن موضوع کمک کند و اینکه یک قطعه دستگاه سنگ‌شکن کلیه که در سال گذشته به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان خریداری شده است اکنون به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است و البته همان هم به زحمت گیر می‌آید، حال چگونه باید این اختلاف قیمتی بین سال قبل و کنونی جبران شود؟ اگر با همان سیستم قدیم ادامه دهیم که مجبور به تعطیلی واحد هستیم و اگر بخواهیم روند خدمات‌رسانی را ادامه دهیم ناگزیر به افزایش تعرفه‌ها هستیم ولی راضی به پرداخت این هزینه‌ها از جیب مردم نیستیم و بیمه‌ها را دخیل در این موضوع می‌دانیم و معتقدیم که باید بیمه‌ها به وظیفه و رسالت خود در این مورد عمل کنند و به مردم آدرس غلط ندهند./فریاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.