تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

غول بزرگ آروماتیکBTX غرب کشور در حال بیدارشدن

غول بزرگ آروماتیکBTX غرب کشور در حال بیدارشدن
نگاه اقتصاد - واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام توانایی تولید ۱۳۰هزارتن بنزین پیرولیز در سال را دارد که با اجرای این طرح جدید قابلیت استحصال در حدود۶۰هزارتن ترکیبات(بنزن،تولوئن،زایلین)BTX درسال را دارا می باشد.

 

تولید این فراورده ها پس از جداسازی اولیه ترکیبات آروماتیک از بنزین پیرولیزخام در برج استخراج و بعد از آن جداسازی بنزن،تولوئن و زایلن در برجهای تقطیر صورت می گیرد.

 

امروزه محصولات آروماتیکی در دنیا اهمیت و جایگاه بسیار بالایی در صنعت و زندگی روزمره مردم دارند.مواد آروماتیکی مبنای تولید طیف وسیعی از محصولات امروزی از تولید قطعات هواپیما گرفته تا مواد دارویی بسیار پرمصرف نظیر آسپرین و استامینوفن می باشند.

 

به تمام فرآورده‌هایی که در آن‌ها یک حلقه بنزنی وجود دارد، مواد آروماتیک گفته می‌شود. عمده این مواد شامل بنزن، تولوئن و زایلین‌ها (ارتوزایلین، متازایلین و پارازایلین) است که کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای در صنعت دارند.

 

در حال حاضر چهار شرکت پتروشیمی اصفهان (آروماتیک اول)، پتروشیمی بندر امام (آروماتیک دوم)، پتروشیمی بوعلی سینا (آروماتیک سوم) و پتروشیمی نوری (آروماتیک چهارم) تولیدکنندگان عمده محصولات آروماتیک در ایران هستند.محصول پارازایلین در تولید الیاف مصنوعی، رزین‌ها، پلی‌استر‌ها و پلی‌اکریل‌ها استفاده می‌شود. محصول بنزن در تولید استایرن،LAB، مواد اولیه شوینده‌ها، نرم‌کننده‌ها، حشره‌کش‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. محصول ارتوزایلین برای ساخت نرم‌کننده‌ها، سموم دفع آفات و رنگ به کار می‌رود.تولوئن درتولید چسب ها،روکش ها،TDI بکار برده می شود.

اعتماد به جوانان نخبه و مومن#تولید دانش بنیان#پایان خام فروشی

باش تا صبح دولتت بدمد

کاین هنوز از نتایج سحر است

مهدی یوسفی نژاد/دانشجوی دکترای مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف – واحد الفین پتروشیمی ایلام

 

***

روابط عمومی پتروشیمی ایلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.