تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵

آزادسازی خرمشهر، روزی برای ثبت غرور ملی

آزادسازی خرمشهر، روزی برای ثبت غرور ملی
ایلام - اوراق تقویم به سوم خرداد می رسد، یک روز غرورآفرین و پرافتخار برای ملتی که جان دادند و خاک ندادند، شجاعانه ایستادند تا دشمن را از خاک و سرزمینشان بیرون کنند و برای همیشه سالروز آزادی خرمشهر را بیاد ماندنی ترین روز خاطرات خود بدانند.

 

از آن روزهای هراس و ترس و گلوله و خمپاره سالهاست می گذرد، از لحظات دهشتناکی که صدای زنجیر تانک هایش بند دل دختران و زنان را در پستوی ویرانه های خرمشهر پاره می کرد.

زبان به کام می گرفتند و نفس در سینه حبس تا حرامیان از خدا بی خبر دست چپاول و تاراج به هستی شان دراز نکند، نوجوانان و جوانان از هر کجای این مرز و بوم آمده بودند تا سینه سپر کنند و نهال نوپای انقلاب را در جان‌پناه خویش حراست کنند و برای همیشه خیال خام دست درازی به جای جای این خاک و سرزمین را بر دل دشمن بگذارند.

خرمشهر، همان خونین شهری است که شب و روز و هر لحظه التهاب و هراس دژخیمان خانه هایش را ویران می کرد و در زیر زنجیر تانک ها در و دیوارش به تلی از خاک مبدل می شد.

آن روزها را تنها نخل های سربریده می دانند چه سخت بود و غمناک، چقدر دلهره آور بود و ترسناک.

ضجه زنان و مویه مادران در رسای عزیزان را باد به گوش همه رساند.

خاطرات تلخ اروند و قصه پر غصه غواصان دست بسته که سالها بعد پیکر مطهرشان دوباره راوی آن روزهای دهشتناک بود، همه می دانند.

شومی و خباثت دست درازی به این سرزمین و جنایت های کفتارگونه را جای جای این دیار در دل خود دارد.

هراس و ترس شب های تاریک خرمشهر در هجوم دشمن را آسمان پر ستاره اش در آن سالها خوب نظاره گر بود.

چقدر خون ریخته شد، چقدر عزیز دل، جان داد، چقدر غمناک مادرانی به سوگ عزیزانشان نشستند، چقدر پیکر بی جان کودکان بر دامن بی رمق مادر تصویر تلخ جنگ و بمباران را ثبت کند.

خرمشهر، ای شهر خون و قیام، ای اسطوره مقاومت و ایثار، ای شکوه مانای آزادی، ای بلند آوازه در دل تاریخ سالروز آزادیت مبارک.

سالروزی که تجلی غیرت مردان این سرزمین بود و دلهای بزرگ و پاک مادران و دختران نجیب این دیار سرشار از دعا و راز و نیاز بود برای آزادیش.

آن روزهای تلخ گذشت، اما قصه شهامت ، شجاعت ، صبر و استواری مردمان این سرزمین قصه ای نیست که تکراری باشد، بلکه یادآور مردمانی است که اوج عزت و شرافت خویش را برای همیشه در تاریخ ثبت کردند.

خرمشهر قهرمان تو آزاد شدی و این آزادی تو بهای بس گرانی از جان جوانان این سرزمین بود.

خرمشهر عزیز امروز باز در پی ویرانی برجی در آبادان که تصاویر غمناک بر سر زدن مردان و زنان، چهره خاکی و خون آلود کشته هایش، مویه سوزناک مادرانش و غم بزرگ نگاه نگران نجاتگرانش را دیدم باز همان روزهای تلخ جنگ برایم تداعی شد.

تو ایستاده ای در برابر طوفان گلوله و خمپاره، تو نجات یافته ای از حرامیان سنگدل، تو آزاده ای از دست چپاولگران از خدا بی خبر.

یاد همه مردان و زنان و جوانان و کودکانت که در آن سالها جان دادند گرامی و سالروز آزادی ات مبارک و شیرینی این پیروزی گوارای وجود همه مشتاقانت زیرا که تو به گفته رهبر انقلاب ، آزاد شده خدایی.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در سال ۱۳۶۱ در جنگ تحمیلی عراق با ایران بود که این شهر پس از ۵۷۸ روز از اشغال رژیم بعث عراق آزاد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.