تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

در نشست شورای اداری استان تهران رئیس‌جمهور:

همیاری مردم راه را برای دولت هموار کرده است/ برخی فقر مطلق را با زیر خط فقر اشتباه گرفتند

همیاری مردم راه را برای دولت هموار کرده است/ برخی فقر مطلق را با زیر خط فقر اشتباه گرفتند
تهران - رئیس جمهور با بیان اینکه همراهی مردم سرمایه بزرگی است که راه را برای دولت هموار کرده است، گفت: باید به این سرمایه ارج نهاده شود و ارزش نهادن در این است که مشکلات مردم را حل کنیم.

 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست شورای اداری استان تهران که روز پنجشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: همراهی مردم سرمایه بزرگی است و باید به این سرمایه ارج نهاده شود و ارزش نهادن در این است که مشکلات مردم را حل کنیم تا مسائل برطرف شود.

رئیس جمهور با اشاره به نمونه‌ای از همراهی مردم گفت: در حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین، اگر مردم همیاری نمی‌کردند، مشکلات زیاد می‌شد اما دل‌های مردم با دولت همراه شد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه رمز کار دولت، همان فرمایش روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان است، گفت: باید با اخلاص حرکت کنیم چراکه برکت در اخلاص است.

وی همچنین از مردم برای همراهی و همیاری دولت تشکر کرد و یادآور شد: همیاری مردم راه را برای دولت هموار کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بودجه سال جاری تلاش کردیم بر محور عدالت گام برداریم، گفت: توسعه عدالت نیازمند توجه به امر آمایش سرزمینی است و این اولین سالی است که بودجه بدون ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی به مجلس تقدیم شده است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی برای کارهای بزرگ در جهت رفع مشکلات اساسی کشور است، گفت: این منابع صندوق همواره از درآمدهایی بود که دولت‌ها بر روی آن حساب باز کرده بودند اما این دولت، می‌خواهد صندوق توسعه ملی در جهت کارهای بزرگ هزینه شود.

وی ادامه داد: دولت در برنامه تحولی‌ ۳۷ محور را به عنوان‌ مهمترین مسائل کشور مطرح کرده است و این فکر نشات گرفته از سخنان رهبر انقلاب است و ما با هدایت و نظر ایشان دوستانی را برای این کار جمع کردیم.

 

رشد اقتصادی در کشور حتمی است
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کار ما که در حوزه اصلاحات اقتصادی شروع شده است؛ گفت: حتما گام های بلندی را در این زمینه باید برداریم، البته در یک جلسه ای گفتم که دولت راه سختی در پیش دارد برخی رسانه های خارجی و بعضاً داخلی آنچنان به این نکته عنایت نکردند ما راهی که در پیش داریم راهی است که همکاری همگان را می طلبد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی کشور حتمی است، گفت: این کار با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محقق می‌شود که مدیران در سراسر کشور باید برای این سرمایه‌گذاری و افزایش آن تلاش کنند.

وی افزود: افزایش بهره وری نکته دوم است و دولت باید به دنبال آن باشد و این دو پایه های اساسی رشد اقتصادی در کشور هستند. من به همکاری مردم اعتقاد و اعتماد دارم. مدیران هم باید احساس مسئولیت کنند اگر کسی به هر دلیلی این حرف ها را قبول و باور ندارد حتما در آن جایگاه جابجا شود و کار اداری انجام دهد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند متوقف شود و باید کارها را پیش ببرد؛ گفت: یکی از راه‌ها، کنترل تورم و هزینه های دولت است لذا دولت نباید پرخرج باشد چراکه دولت پرخرج نمی تواند خود را حرکت دهد چه رسد به مدیریت در کشور.

 

برخی فقر مطلق را با زیر خط فقر اشتباه گرفتند

رئیس جمهور با بیان اینکه فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست؛ تصریح کرد: برنامه ای که دولت در حال انجام آن است می‌تواند فقر مطلق را ریشه‌کن کند. البته من پیش از این هم جمله‌ای در این زمینه گفتم که برخی فقر مطلق را با زیر خط فقر اشتباه گرفتند و منظور دیگری برداشت کردند. ما از ریشه‌کن کردن فقر مطلق می‌گوییم تا این امر انجام شود و بعد از آن نوبت به زیر خط فقر برسد.

وی گفت: مبارزه با فقر، و تبعیض و فساد مورد تاکید دولت است و در راستای آن نظام بانکی و پولی کشور نیازمند اصلاح است و اگر این نظام اصلاح نشود کار پیش نمی‌رود. البته در شرکت‌های دانش بنیان، دانش باید در کنار تولید و توانایی قرار گیرد، اگر دانایی ضمیمه توانایی شود می تواند در کشور نیز گره گشایی کند.

آیت الله رئیسی درخصوص راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل گفت: باید در این رابطه بیشتر کار کرد و این اقدامات تاکنون انجام شده و جای تشکر دارد.

رئیس جمهور به مصوبه تشکیل سازمانی برای رسیدگی به وضعیت اتباع خارجی گریزی زد و گفت: تا قبل از انجام مقدمات تأسیس، این کار در وزارت کشور انجام و شناسه برای کلیه اتباع خارجی تهیه شود؛ یعنی هویت، نقل و انتقال بین شهری، ازدواج و طلاق‌شان و احول شخصی و کسب و کار آنان مشخص باشد.

وی ضمن یادآوری این مهم که ایران افتخار میزبانی از افغانستانی‌ها را داشته است؛ گفت: این افراد مهمان ما هستند اما پذیرایی ما از آنان هیچ منافاتی با وجود کنترل لازم در این زمینه ندارد. وزارت کشور کار را با سرعت دنبال می‌کند و در استان‌ها هم این امر باید پیگیری شود.

آیت الله رئیسی در رابطه با تقسیمات کشور هم گفت: در سفرهایی که به شهرستان‌های تهران داشتم، تقسیمات کشوری چندین بار مطرح شد و این را قبول دارم و باید کارشناسی های لازم در مورد آن در وزارت کشور انجام شود و باید این تصمیم برای شمال و جنوب تهران نیز انجام شود تا بار استان را کم کرده و شهرستان‌های حاشیه را به متن بیاوریم از این رو ما اصل مساله تقسیمات کشوری در استان تهران را قبول داریم.

 

از میدان دادن به جوانان ضرر نخواهیم کرد
وی گفت: باید به جوانان میدان داد و مشی رهبر انقلاب و امام هم همین بوده است چراکه جوانان دارای روحیه نوآوری و خلاقیت هستند لذا از میدان دادن به جوانان، ضرر نخواهیم کرد.

رئیس قوه مجریه دراین نشست به ترور شهید صیاد خدایی نیز اشاره کرد و گفت: هر کوی و برزنی نام حاج قاسم است و لعنت ابدی بر قاتلان و صهیونیست‌ها، این شهید خدایی را مگر می‌شناختید؟ اما این شهادت نشان می دهد اگر کار را پیش ببریم و گره مردم را حل کنیم، خداوند نام ما را بلند می‌کند.

آیت الله رئیسی در ادامه به اهمیت حمل و نقل ریلی در استان تهران اشاره کرد و افزود: حمل و نقل ریلی از مسائل مهم تهران است و ما به شهردار تهران کمک می‌کنیم. آلودگی تهران قابل تحمل نیست و این باید به عنوان یک مسئله محوری مورد توجه قرار بگیرد، بخشی از این آلودگی منشا خارجی دارد که وزیر خارجه و رئیس سازمان محیط زیست را مامور کردم تا پیگیری کنند و باید کشورهای هم‌جوار در این زمینه اقدام کنند.

رئیس جمهور به صحبت های نماینده پاکدشت درباره توجه به شرق استان تهران هم اشاره کرد و با مزاح گفت: اگر پاکدشت را پایتخت کنیم آیا شما راضی می شوید؟ حتما به پاکدشت هم سفر می‌کنیم.

وی درباره موضوع زمین خواری ها هم گفت: مساله زمین، مهم است اما ابتدا باید اصلاحات ساختاری انجام شود و در مرحله بعد به زمین خواری برسیم و با آنها برخورد شود، ‌ لذا تقدم اصلاح ساختاری است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه باید کاری کرد تا گره از کارمردم باز شود؛ گفت: رسالت ما این است تا طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم مردم در این زمینه دغدغه پیداکردند، باید طرح هایی که ٨٠ درصد رشد داشته و ٢٠درصد مانده به بهره برداری برسند و مهم این است که گره ای باز شود و مهم نیست که به نام چه کسی تمام شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.