تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

ترسیم افقی روشن در صنایع نفت و پتروشیمی کشور * دکتر امیررضا علیزاده مجد

ترسیم افقی روشن در صنایع نفت و پتروشیمی کشور  * دکتر امیررضا علیزاده مجد
نگاه اقتصاد - فضای کسب‌وکار پرتلاطم و غیرقابل‌ پیش‌ بینی، نیاز به داشتن مزیت رقابتی را از اهداف اصلی سازمان‌ها قرار داده است.

 

دکتر امیررضا علیزاده مجد استاد دانشگاه و مشاور منابع انسانی – سازمان‌ها برای رویارویی با تغییرات جدید و افزایش تاب‌آوری نیاز است فراتر از سازگاری با تغییرات بی اندیشند. جهت خلق مزیت رقابتی پایدار برای سازمان نیاز به گذار به سمت سازمان چابک و بهره‌ور ‌است و این مهم بدون توجه به مهم‌ترین وجه سرمایه سازمان، یعنی سرمایه انسانی ممکن نیست . حوزه منابع انسانی دارای ابعاد بسیار متنوع و مهمی بوده و شناخت دقیق جایگاه فعلی و همچنین وضعیت مطلوب برای برنامه¬ریزی بسیار ضروری است. با توجه به ابعاد مختلف و تعدد فرایندها در این حوزه، ایجاد یکپارچگی و اولویت‌بندی برای حرکت به سمت تحقق استانداردهای این حوزه در تراز جهانی، کلیدی است.

صنعت پتروشیمی در سالهای اخیر به عنوانی نگینی بر انگشتر صنعت نفت کشور بوده و اهمیت محصولات این صنعت روز به روز بیشتر هویدا می گردد. یکی از اصلی ترین عارضه های موجود در صنایع پتروشیمی کشور، اهمیت کم به منابع انسانی است که اثرات آن در این صنعت مشهود بوده و متاسفانه برخی از تفکرات قدیمی در این صنعت کم و بیش مشاهده می گردد.

امروز نیروی انسانی به عنوان رکن اساسی و سرمایه سازمان ها محسوب می شود، اما با سخن منبع به سرمایه تبدیل نخواهد شد. کافیست متخصصان منابع انسانی در سایت های تولیدی کمی قدم بزنند و با کارگران گفتگو کنند، کنش و تعامل پرسنل را بنگرند و شور و اشتیاق آن ها را با جان دل درک کنند، آنوقت است که مشخص می شود آیا سکوت سازمانی بر سازمان حکمفرماست یا خیر. به طور حتم خروجی و ظرفیت تولید پایدار نشان می دهد که آیا نگاه صحیحی به سرمایه انسانی در سازمان جاریست یا خیر، آیا نگاه کلاسیک در سازمان حکمفرماست یا نگاه نئو کلاسیک؟ خرید نرم افزار های مختلف، ایجاد بستر های تعالی همانند مدل ۳۴۰۰۰ و . . . اگر به عنوان ابزاری جهت نیل به هدف رضایت کارکنان و به تبع آن بهره وری تولید، نگاه شود قطعا سازمان را به مسیر صحیح خواهد برد ولی اگر این ابزار با اهداف جابجا شوند مطمئن باشید گرهی از مشکلات کارکنان و تولید باز نخواهد شد.

مدیران ارشد صنعت پتروشیمی باید پیوند عمیقی بین منابع انسانی و روابط عمومی ایجاد نمایند. رضایت نیروی کار فقط به سازمان و فرآیند های آن ختم نمی شود، بلکه بخشی از رضایت آنها از طریق تصویری است که از سازمان در جامعه وجود دارد و متاسفانه این نکته در بیشتر صنایع کشور مغفول مانده است.

مدیران صنایع پتروشیمی باید، نگاه ویژه‌ای به حوزه سرمایه انسانی داشته باشند چراکه گذار به سمت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان تنها از این طریق ممکن خواهد بود. توجه به فرآیند های سرمایه انسانی و آسیب شناسی مستمر، برندینگ سرمایه انسانی، ایجاد سازماندهی بالنده از طریق چارت سازمانی چابک، مدیریت جانشین پروری، مشاوره های فردی، خانوادگی و گروهی، ایجاد مسیر شغلی روشن، عدالت محوری، شایسته سالاری و شفافیت از جمله ابزارهایی است که می تواند بستر مناسبی را برای رضایت کارکنان و بهره وری تولید فراهم آورد. همیشه به خاطر داشته باشیم که دیدگاه نئو کلاسیک، اهمیت به انسان به خاطر بهره وری تولید است. پیشنهاد می شود این جمله را هرروز با خود تکرار نماییم. امیدواریم در آینده نزدیک با نگاه صحیح به سرمایه انسانی بتوانیم قدم های استواری را در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، برداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.