تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۶

شوق زیارت از کاشانه دل تا خانه معبود

شوق زیارت از کاشانه دل تا خانه معبود
تهران- اشتیاق زیارت مردم کشورمان برای سفر به سرزمین وحی همواره در تاریخ این مرز و بوم وجود داشته و مشتاقان خانه خدا برای عزیمت به این سفر معنوی همیشه لحظه شماری کردند و این اشتیاق روز به روز بسیار گسترده و فراگیرتر می‌شود.

 

پس از دو سال وقفه به خاطر شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، امسال مناسک حج ابراهیمی با حدود یک میلیون زائر در حال برگزای است. سازمان حج و زیارت با توجه به سهمیه محدود حج ایران، اولویت حج امسال را به گروهی از زائران اختصاص داد که در سال ۹۸ ثبت‌نام و هزینه این سفر را کامل پرداخته کردند.

به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت کشور، سال جاری، ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر هموطن با پروازهای هواپیمایی داخلی برای انجام مناسک حج ابراهیمی راهی مکه و مدینه می‌شوند. زائران بیت الله الحرام طبق برنامه قبلی از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ از ۱۸ ایستگاه پروازی شهرهای مختلف ایران در حال عزیمت به سرزمین وحی هستند.

براساس اعلام مسئولان حج و زیارت کشور، مدت زمان حضور زائران در حج امسال با توجه به هماهنگی با سازمان حج و زیارت نیز بین ۲۸ تا ۳۰ روز خواهد بود.

بی تردید رویداد عظیم حج نیازمند اطلاع رسانی همراه با انتشار اخبار و تصاویری از این مناسک معنوی به افکار عمومی ست که این رسالت خطیر با حضور اصحاب رسانه همگام با حجاج بیت الله الحرام جامع و کامل پوشش خبری و تصویری داده می‌شود. امروز با توجه به وجود غول‌های خبری در اقصی نقاط جهان آنچه حائز اهمیت است اینکه افکار عمومی بتوانند با اعتماد لازم خوراک خبری و نیازمندی اطلاع رسانی خود را از منابع خبری مورد وثوق و موثق مورد تائید نظام و کشور بدست آورند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به عنوان رسانه دولت و نظام سابقه طولانی در انعکاس اخبار و مطالب حج ابراهیمی داشته و در این زمینه با عنایت به تولیدات فراوان تیم خبری این رسانه، امروز صاحب آرشیوی عظیم و گنجینه‌ای گرانبها از اخبار و تصاویر گذشته حج ابراهیمی است.

امسال نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از رسانه‌های خبری همراه با سازمان حج و زیارت کشور برای انعکاس سفر حجاج ایرانی و رویدادهای این سفر معنوی حضور داشته و تلاش دارد با اطلاع رسانی جامع و کامل، لحظه به لحظه رویدادهای سفر به سرزمین وحی را علاوه بر انتشار به زبان فارسی به چندین زبان ترجمه و بر روی خروجی‌های این رسانه قرار دهد.

در ادامه مهمترین اخبار تولیدی و منتشره حج تمتع امسال طی ۱۰ روز گذشته را مرور کرده و تلاش می‌شود طی روزهای آینده تا پایان و بازگشت حجاج ایرانی از مکه و مدینه این روند به صورت روزانه ادامه داشته باشد تا آحاد مردم بتوانند آنچه در حج، گذشته را از این کانال دنبال کرده و در جریان آخرین اطلاعات و اخبار قرار گیرند.

راه خدا باز شد/ جا نماندن زائران ایرانی پشت سد رکود اقتصادی عربستان

در سال ۱۲۳۵ به سبب شیوع وبا حاجیان فراوانی در مکه فوت کردند. این بیماری در سال‌های ۱۸۹۰، ۱۸۹۲ ۱۸۹۳، ۱۸۹۵ و ۱۹۰۲ میلادی در میان حجاج شیوع پیدا کرد اما نکته جالب اینکه موجب تعطیلی حج نشد اما موجب فوت حجاج و کاهش تعداد زائران حج تمتع شد. رواج بیماری آنفولانزای مرغی در جهان و احتمال سرایت آن به حاجیان در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز موجب کاهش تعداد حجاج بسیاری از کشورها شد و برخی کشورها نیز به صورت داوطلبانه حج را برای زائران خود تعطیل کردند اما کووید ۱۹ تنها بیماری بود که به مدت دو سال پیاپی حج واجب تمتع و حج عمره را به تعطیلی کشاند.

همان زمان روزنامه «الشرق الاوسط» در این خصوص نوشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و برای حفظ امنیت زائران بیت الله الحرام تنها شهروندان و ساکنان مقیم عربستان می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی در مناسک حج شرکت می کنند.

در نهایت طی دو سال گذشته شیوع این بیماری واگیردار در جهان موجب شد فقط زائرانی که در کشور عربستان حضور دارند اجازه برگزاری مراسم حج را داشته باشند و حج برای همه کشورهای جهان به دلیل شیوع کرونا تعطیل شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ هجدهم خرداد ماه امسال در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، حج را ستون زندگی انسان و دربردارنده پیام‌ها و درس‌های مهمی برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان دانستند و بر لزوم تأمین امنیت همه زائران بویژه زائران ایرانی به عنوان مطالبه جدی جمهوری اسلامی از دولت میزبان تأکید کردند.

ایشان حج را برنامه مدبرانه الهی با زوایا و ابعاد و گستره‌ای متفاوت از سایر برنامه‌های دینی خواندند و گفتند: قرآن کریم حکمت حج را در یک جمله کوتاه «قیاماً للناس» یعنی ستون زندگی بشر بیان می کند. حج در بردارنده تعالیم و تمرین‌هایی است که به بشر و نسل‌های پی در پی می‌آموزد چگونه ارکان زندگی خود را انتخاب کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تعلیم همزیستی»، «ساده‌زیستی» و «اجتناب از گناهان و امور در دسترس اما نیازمند مراقبت» را از جمله درس‌های مهم حج برشمردند و در بیان چند توصیه افزودند: همه حجاج و همچنین مسئولان حج قدر این نعمت بزرگ را بدانند و قدردانی آن هم عبارت است از نیت قربت برای خداوند و انجام امور به صورت محکم، متقن و همراه با ابتکار.

ایشان حجاج را به ایجاد آمادگیِ درونی برای این سفر معنوی بسیار مهم و پرهیز از امور ناپسندی همچون بازارگردی سفارش مؤکد کردند و گفتند: سوغاتی واقعی سفر حج، قرائت قرآن، نماز و طواف در مسجدالحرام است و نباید وقت گرانبها را برای کارهای بیهوده هدر داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه حج مظهر اتحاد امت اسلامی است، گفتند: باید همه تلاش به‌کار گرفته شود تا هیچ خللی به موضوع اتحاد مسلمانان وارد نشود زیرا ایجاد اختلاف بخصوص اختلاف میان شیعه و سنی از ترفندهای انگلیسی‌ها است.

براساس بررسی های به انجام رسیده توسط کارشناسان مسائل اقتصادی تنها با کاهش قیمت نفت و گسترش شیوع کرونا، ‌اقتصاد عربستان با رکود خاصی روبرو شده و چالش‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، قطع شدن درآمدهای ارزی حاصل از سفر حجاج طی دو سال اخیر از یک طرف و جنگ نفتی عربستان با روسیه از طرف دیگر سبب شده است ریاض برای جبران کسری بودجه خود به سیاست ریاضت اقتصادی روی آورد.

مساله ای که امسال در هزینه های تحمیلی برای زائران حج تمتع به صورت واضح آشکار است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش تر با انتقاد از افزایش هزینه های خدماتی توسط عربستان گفت: مسئولان حج عربستان علاوه بر افزایش بسیاری از خدمات برای زائران ایرانی ، هزینه مشاعر را به هزار و ۱۶۰ دلار افزایش داده و در مجموع هزینه سفر هر زائر را از حدود ۳۳۰۰ به ۴۲۰۰ دلار افزایش داده اند.

حجت الاسلام عبدالفتاح نواب اظهار داشت: با توجه به افزایش چشم گیر هزینه خدمات توسط عربستان یا باید حج را همانند برخی کشورها تعطیل یا اینکه تمامی هزینه‌ها را از زائران اخذ می کردیم اما با هماهنگی‌های لازم و با هدف رفاه حال این عزیزان بخشی از این هزینه ها از محل صرفه جویی ها، بخشی از محل تخفیفات و بخش کمی نیز با مشارکت زائران تامین شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اقدام عربستان سبب ریزش زائران سفر معنوی حج تمتع می شود، گفت: زائران حج شامل اقشار مختلف و متدین جامعه هستند و تمام کسانی که به حج اعزام می شوند، از اقشار مرفه نیستند.

به گفته وی، شیوه افزایش یکباره قیمت‌ها توسط عربستان صحیح نیست بلکه باید با ارائه خدمات بیشتر سبب گسترش سفر زائران به حج شود که افزایش این چنینی هزینه‌های سفر حج، مانع برای اعزام به این سفر معنوی خواهد بود.

با توجه به افزایش بی رویه و غیر قابل استدلال نرخ هزینه هر زائر از ۳۳۰۰ به ۴۲۰۰ دلار توسط مسئولان عربستان که سبب انصراف مسلمانان برخی کشورهای اسلامی از سفر حج تمتع شد، این اتفاق نه تنها سبب تعطیلی اعزام زائران ایرانی برای انجام مناسک حج نشد بلکه با تدبیر و مدیریت مسئولان دولت سیزدهم و بهره گیری از منابع ذخیره شده، اعطای تسهیلات بلاعوض و مشارکت متقاضیان واجد شرایط سفر حج اولین کاروان زائران حج تمتع ۱۴۰۱ با حفظ اقتدار، عزت، کرامت و امنیت کامل، هفته گذشته برای انجام مناسک حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند.

به گفته مسئولان حج و زیارت کشورمان مسئولان حج عربستان با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا سهمیه کشورها را بنا به میزان جمعیت آنها تقسیم بندی کرده که در این میان سهمیه در نظر گرفته شده برای ایران ۳۹ هزار و ۶۳۰ نفر عنوان شد.

اعزام زائران خانه خدا به سرزمین وحی آغاز شد

نخستین پروازهای زائران خانه خدا به سرزمین وحی، روز (یکشنبه) ۲۲ خردادماه از فرودگاه کرمان و ترمینال سلامِ فرودگاه امام خمینی (ره) تهران انجام شد.

به گفته سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از امروز ۲۲ خرداد تا ۱۲ تیر روزانه یک تا پنج پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) به سرزمین وحی در۲۲ روز کاری انجام می‌شود.

پروازهای حج توسط هواپیمایی ایران ایر از ۱۸ فرودگاه کشور انجام می‌شود اما سه ایران‌لاین قشم‌ایر، ایران ایرتور و معراج نیز برای پشتیبانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

در مجموع با ۴۸ پرواز برای انجام حج تمتع امسال، ۱۱ هزار و ۳۰۰ زائر ایرانی فقط از «فرودگاه امام» به سرزمین وحی عزیمت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به مجموع برنامه‌های درنظر گرفته شده برای موسم حج ابراهیمی امسال، برگزاری هرچه با شکوه مراسم برائت از مشرکین با حضور تمامی مسلمانان جهان را مورد تاکید قرار داد و گفت: مصمم به کاهش مدت زمان برگزاری موسم حج هستیم.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، با اشاره به شعار موسم حج ابراهیمی امسال با عنوان، «خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجد الاقصی»، اظهارداشت: نحوه میزبانی کشور میزبان از زائران بیت الله الحرام ، نیازمند تحول است.

وی ادامه داد: خادمان عربستان باید همانند خادمان عراقی که به زائران اربعین حسینی با جان و دل خدمات خاص و رایگان ارایه می‌دهند، خدمت کنند. از این رو شیوه کشور میزبان با افزایش هزینه‌های این سفر معنوی روش و تصمیم صحیحی نیست و باید تجدید نظر کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به بیانی از حضرت امام خمینی (ره) که سفر معنوی حج مملو از درس زندگی است، اشاره کرد و گفت: اگر این سفر در چارچوب خودش انجام شود درواقع حج، عبادت عمر محسوب می‌شود. زیرا ممکن است برای برخی تنها یکبار در طول عمر اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه رویکرد بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حج از شعاری که عنوان شده مشخص است، اظهار داشت: تمامی اعمال حج، خودسازی است و معظم له در دیدار اخیر خود با دست اندرکاران حج امسال فرمودند «حج درس‌های بزرگی دارد و پوشش لباس ساده احرام، خود گویای بهترین ساده زیستی و درس یک رنگی است».

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره خادمان فقید حج از گذشته تاکنون، خصوصا مرحوم آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نخستین گام در حج را «خودسازی» دانست و گفت: مسائل معنوی و تربیتی در حج مهم‌ترین موضوع در خودسازی است.

حجت الاسلام نواب از «انسجام» به عنوان دومین گام در سفر معنوی حج ابراهیمی یاد کرد و افزود: گام اول، فردی و گام دوم، اجتماعی است که می بایست انسجام، هماهنگی، همگرایی، وحدت، اتحاد و همبستگی با سایر مسلمانان داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت همچنین از اقتدار به عنوان گام سوم و یکی از نشانه‌های وحدت و همبستگی یاد کرد و گفت: در این ارتباط، همبستگی بین امام و مامون با هم است. زیرا که مقام معظم رهبری به مردم عشق می ورزد و علاقه مند و مدافع واقعی حقوق مردم هستند و در مقابل مردم هم، فدایی هستند.

حجت الاسلام نواب با اشاره به ایجاد اختلافات، درگیری ها و جنگ تحمیلی که توسط دشمنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شد، گفت: از دیگر توطئه‌های دشمنان ایجاد تحریم‌ها در سطح فلج کننده اتفاق افتاد که به واسطه اقتدار ملت ایران دشمنان ما نتوانستند پیروز شوند.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت در ادامه سخنان خود به بیانات حضرت امام خمینی (ره) در کتاب صحیفه نور درباره حج اشاره کرد و افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بیان خود «از جمله وظایف در این اجتماع عظیم را دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین که خطیبان و گویندگان و نویسندگان در این امر حیاتی اقدام و کوشش کنند تا در به وجود آوردن جبهه مستضعفین که با وحدت جبهه، وحدت کلمه و شعار لا اله الا الله از تحت اسارت قدرت‌های شیطانی و اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند و با اخوت اسلامی بر مشکلات غلبه کنند».

رییس سازمان حج و زیارت از عزیمت بیش از ۹ هزار نفر از زائران ایرانی به سرزمین وحی تا عصر امروز- جمعه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۱- خبر داد و گفت: تا ظهر امروز ۳۷ پرواز شامل حجاج و عوامل اجرایی سازمان حج و زیارت به عربستان سعودی انجام گرفته است.

وی افزود: :حدود ۸ پرواز نیز از ایران وارد فرودگاه جده شده است و زائران پس ورود و احرام بستن به سمت مکه مکرمه و زیارت کعبه معظم مشرف شده‌اند؛ تعداد زائران مدینه بعد نیز تاکنون یک هزار و ۸۸۶ نفر بوده است .

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در مجموع ۹ هزار و ۳۱۴ نفر عازم سرزمین وحی شده اند گفت: این عزیزان توسط ایران ایر به عربستان منتقل شده اند.
وی با اشاره به ایستگاه‌های پروازی و همکاری دست اندرکاران برای انتقال زائران گفت: زایران شهرهای کرمان ، تبریز، زنجان و بندرعباس به طور کامل منتقل شده اند و مشکلی دراین خصوص وجود ندارد .

حسینی ابراز امیدواری کرد تا تمام زایران به سلامت اعزام شوند و با تندرستی و کوله باری از معنویت و اخلاق به کشور بازگردند و ما نیز خدمت رسان این عزیزان باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت عصر امروز جمعه با بدرقه جمعی از مسوولان حج و زیارت کشور ، تهران را به مقصد مدینه منوره ترک کرد.قرار است رییس سازمان حج و زیارت از نزدیک در جریان عملیات حج تمتع ۱۴۰۱»حضور داشته باشد.

نخستین مراسم دعای ندبه درجوارحرم مطهر رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه مظلوم بقیع(ع) روز جمعه با حضور زائران ایرانی برگزار شد.

این مراسم نورانی که در فضایی آکنده از معنویت با حضور گروههایی از زائران کاروان های ایرانی در یکی از هتل‌های مدینه منوره برگزار شد، حال و هوای معنوی خاصی داشت.
دراین مراسم زائران کشورمان از شهرهای مختلف با نوای حاج علی فراهانی مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دعای پرفیض ندبه را زمزمه کردند.

راه اندازی بیمارستان در مکه و تحویل ۵ هزار کیت کرونا از وزارت بهداشت عربستان

راه اندازی بیمارستان در مکه و تحویل ۵ هزار کیت کرونا از وزارت بهداشت عربستان از جمله اقدامات انجام شده ای است که مسئولان حج تمتع ۱۴۰۱ در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج در مدینه به آن اشاره کردند.

در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که در مدینه منوره برگزار شد، مسئولان عملیات حج ۱۴۰۱ از روند اجرای این عملیات و اقدامات صورت گرفته در واحدهای بعثه و ستاد مدینه گزارش دادند.

بررسی راهکارها برای حل برخی مشکلات زائرین و فعالیت های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان و تجهیز درمانگاه ها در مدینه و مکه و برنامه های فرهنگی اجرا شده از دیگر محورهای این جلسه بود.

در این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تصور برگزاری حج امسال زائران ایرانی برای خیلی ها غیرممکن بود، تصریح کرد: به رغم همه دغدغه ها و مشکلات به یاری خداوند موفق به انجام این کار بزرگ شدیم.

سید صادق حسینی با اشاره به استقرار کادر پزشکی در مدینه و مکه برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی گفت: دارو به اندازه کافی موجود است و برای تامین داروهای مورد نیاز حجاج مشکلی نداریم.

در ادامه این جلسه روسای کمیته های حج ۱۴۰۱ به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه ریزی های صورت گرفته برای تسهیل امور حجاج ایرانی پرداختند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه خوشبختانه با کمترین مشکل در تامین دارو مواجه شدیم، اظهار داشت: با انتقال بخشی از داروهای مورد نیاز که همزمان با اعزام زائرین انجام شد و ورود سه محموله دیگر مشکل دارو به طور کلی حل می شود.

شوق زیارت از کاشانه دل تا خانه معبود

دکترسیدعلی مرعشی افزود: با وجودی که خرید سرم ها و شربت های مورد نیاز در عربستان کند پیش رفت اما این کار انجام شده و مشکلی نداریم.

وی همچنین به راه اندازی مراکز درمانی برای ارائه خدمات پزشکی به زائران در مکه و مدینه اشاره کرد و گفت:‌ در مکه بیمارستان را راه اندازی کرده ایم و دستگاه ها و تجهیزات آماده و آزمایشگاه هم فعال شده است.

وی افزود: از وزارت بهداشت عربستان هم پنج هزار کیت کرونا تحویل گرفته ایم و ۱۰ هزار کیت نیز فردا تحویل خواهیم گرفت.

در ادامه جلسه، جواد شاد جانشین ستاد حج و زیارت در مدینه از راه اندازی این ستاد و عملیاتی کردن آشپزخانه طبخ غذا برای زائران گزارش داد و اظهارداشت: ‌با تلاش صورت گرفته برای تمامی زائرانی که وارد مدینه شده اند مجوز اخذ شده و تمامی ۴۷ کاروان زائران ایرانی در روضه رضوان به ذکر دعا، اقامه نماز و عبادت می پردازند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت مستقر در مدینه منوره با اشاره به راه اندازی دومین مرکز درمانی در صورت صدور مجوز گفت: ‌تاکنون به ۸۱۰ نفر از زائران ایرانی حرم نبوی خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده است.

حجت الله روستا در گفت وگو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا گفت: علت مراجعه بیشتر زائران ایرانی حج تمتع به مرکز درمانی، سردرد ناشی از خستگی بوده است و تحت معاینات پزشکی قرار گرفته اند.

وی افزود: تاکنون بیماری خاصی در بین زائران ایرانی در شهر مدینه گزارش و مشاهده نشده است و همه آنها در سلامت کامل قرار دارند.

روستا با اشاره به راه اندازی درمانگاه برای ارائه خدمات به زائران در هتل رمادی مدینه از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر مستقر در شهر پیامبر، گفت:‌ مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در تلاش هستند تا دومین مرکز درمانی برای ارائه خدمات پزشکی به زائران در یکی دیگر از هتل های مدینه راه اندازی شود.

به گفته وی، مسئولان ذیربط پیگیر هستند تا مجوز راه اندازی و فعالیت این مرکز را از کشور میزبان دریافت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت و جمعی از اعضای ستاد مدینه منوره از روند خدمات رسانی در هتل الاندلوس بازدید کردند.

سید صادق حسینی، حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی، جمعی از معاونان بعثه مقام معظم رهبری و تنی چند از اعضای ستاد مدینه منوره امروز از هتل «الاندلوس» محل اسکان یک هزار و ۵۰۰ نفر از حجاج ایرانی مدینه قبل بازدید به عمل آوردند.

در جریان این بازدید رئیس سازمان حج و زیارت از نزدیک در جریان خدمت رسانی و اسکان و سرو غذای زائران قرار گرفت، زائران در این بازدید ضمن تقدیر از خدمات سازمان حج و زیارت دغدغه هایی را در خصوص اسکان و تغذیه بیان کردند که دکتر حسینی و سایر اعضای ستاد پاسخ لازم را ارائه کردند.

تکذیب آتش‌سوزی هتل ستاد حج ایران در مکه

یک منبع آگاه مشکل پیش آمده در محل ستاد حج ایران در هتل بلدالطیب مکه را نتیجه اتصال برق دانست و هرگونه آتش سوزی در این مکان را رد کرد.

این منبع آگاه بامداد دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت:‌ عصر روز یکشنبه بر اثر اتصال برق در طبقه M هتل بلدالطیب در شهر مکه که ستاد حج در آن مستقر است، دودی متصاعد شد که بلافاصله در تماس با دفاع مدنی شهر مکه (شهربانی که آتش نشانی در زیر مجموعه آن است)، این مشکل رفع شد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در هتل اتفاق نیافتاده است، افزود:‌ به لحاظ اینکه دود ناشی از این اتصالی برق پرحجم بود شاید عده ای تصور می‌کردند که در هتل آتش سوزی رخ داده اما با اقدام به موقع مسئولان و حضور نیروهای آتش نشانی شهر مکه، هتل برای دقایقی تخلیه و مشکل برطرف شد.

این منبع آگاه تصریح کرد که اکنون مشکل برطرف شده و همه افراد و اعضای ستاد در سلامت کامل در هتل مستقر هستند.

ورود نمایندگان دفاتر آیات و مراجع عظام تقلید به مدینه

گروهی از نمایندگان آیات و مراجع عظام تقلید دوشنبه (۳۰ خرداد ماه) وارد مدینه منوره شدند.

با ورود گروه نمایندگان آیات عظام، دفاتر نمایندگی مراجع تقلید در مدینه منوره فعال شده و مقلدان می توانند برای امور شرعی و مذهبی به آنان مراجعه کنند.

دفاتر نمایندگی مراجع عظام تقلید شیعه به منظور پاسخگویی به سوالات و دیگر امور شرعی در ایام حج در شهرهای مقدس مدینه و مکه راه اندازی می شود.

بر اساس این گزارش، تمامی زائران می توانند به صورت مستقیم یا از طریق روحانیون خویش هر گونه سوال یا مورد شرعی را در باره مناسک حج تمتع و موضوعات مرتبط با آن، با نمایندگان مرجع تقلید خویش مطرح کرده و بر اساس پاسخ دریافتی اقدام کنند.

هیئتی از بعثه مقام معظم رهبری به سرپرستی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین عسگری علویه مسئول دفتر نمایندگی بعثه در قم با حضور در محل اسکان نمایندگان دفاتر مراجع، ورود آنان را به شهر پیامبر (ص) را خیرمقدم گفت و آمادگی بعثه جهت فراهم کردن تسهیلات مناسب برای فعالیت دفاتر بیوت مراجع را اعلام کرد.

گفتنی است آگاهی مقلدان هر یک از مراجع تقلید از احکام مناسک حج امری مهم و ضروری است و این وضعیت، ایجاب می کند که آنان بتوانند به راحتی و در هر مرحله از مناسک، سوال های خویش را مطرح کنند تا بدون هیچ ابهام و اشکالی، این تکلیف و فریضه بزرگ الهی را به انجام برسانند.

لزوم ارتباط بدون واسطه دست اندرکاران حج با زائران برای ارائه خدمات بهتر

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از برخی هتل‌های محل اقامت زائران در مدینه منوره تاکید کرد: ارتباط بی واسطه با حجاج برای ارائه خدمات بهتر و شنیدن مطالب آنان ضروری است.

در دومین نشست شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مدینه منوره تشکیل شد حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی به بازدیدهای صورت گرفته از برخی هتل های محل اقامت زائران در مدینه منوره در روزهای اخیر اشاره کرد و ضرورت اخلاص در کارگزاران در مسیرارائه خدمت به حجاج سرزمین وحی را خاطرنشان ساخت.

وی خطاب به دست اندرکاران ستاد حج مدینه تاکید کرد: ارتباط بی واسطه با زائران برای شنیدن مطالب و رفع نیازهای آنان ضروری است و فلسفه وجودی حضور سازمان حج و زیارت در بعد اجرایی و بعثه مقام معظم رهبری در بعد معنوی در سرزمین وحی این است که حج زائران ایران اسلامی با عزت و موفق برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی با بیان اینکه کارگزاران حج جهت توفیق خدمت رسانی به زائران خانه خدا در این سرزمین حضور می یابند، گفت: محور اصلی فعالیت ها باید رضایت زائر باشد و همه تلاش کنیم تا مشکلات آنان کم و حل شود.

بر پایه این گزارش، در ادامه این جلسه جواد شاد جانشین ستاد حج مدینه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۸۰۱ زائر وارد سرزمین وحی شده اند، اظهار داشت: حدود هفت هزار زائر در مدینه منوره حضور دارند و برنامه زیارت دوره زائران درحال انجام است.

وی با اشاره به اینکه برای ۶۲ کاروان نوبت زیارت روضه مسجدالنبی اخذ شده است، افزود: بیش از پنج هزار زائر ایرانی تاکنون به زیارت روضه مسجدالنبی مشرف شده اند.

به گزارش ایرنا، امسال در موسم حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۰۰ حاجی ایرانی حضور می یابند؛ سفر زائران ایرانی از روز ۲۲ خرداد ماه به سرزمین وحی آغاز شد و انتقال آنها به دو شهر مدینه وجده تا روز سیزدهم تیرماه ادامه می‌یابد.

بخشی از زائران مدینه قبل و برخی دیگر مدینه بعد خواهند بود؛ بازگشت زائران نیز تا روز هفتم مرداد ماه و آخرین روز ذی الحجه خواهد بود./ایرنا – تهیه و تنظیم : علی اکبر قزوینیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.