تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

آیت‌الله رئیسی در پایان سفر به عشق آباد خبر داد:

نتیجه‌بخشی افزایش تعامل با همسایگان؛ ایران میزبان اجلاس هفتم کشورهای حاشیه خزر شد

نتیجه‌بخشی افزایش تعامل با همسایگان؛ ایران میزبان اجلاس هفتم کشورهای حاشیه خزر شد
تهران - رئیس جمهور از میزبانی ایران در هفتمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرایی شدن این رژیم حقوقی را مبتنی بر ترسیم «خط مبدأ» دانست و تأکید کرد: تفاهم کشورهای ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم خط مبدأ باشد.

 

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» پس از سفر به ترکمنستان و شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در ترکمنستان درباره دستاوردهای این سفر، گفت: این سفر به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و برای دیدارهای دوجانبه روسای جمهور شرکت کننده در اجلاس سران در کشور ترکمنستان برگزار شد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد ترکمنستان و طرح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر اساس منافع ملی کشورمان، تصریح کرد: دریای خزر متعلق به ملت‌های این منطقه است و مدیریت آن هم بر اساس مدیریت مشترک کشورهای ساحلی این دریا خواهد بود.

وی افزود: باید همه کشورهای ساحلی با هم همکاری داشته باشند زیرا دریای خزر، دریای دوستی و همکاری بین کشورها وملت های اطراف آن است. در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی، کشتیرانی، گردشگری، شیلات و حوزه‌های مختلف می‌تواند همکاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر صورت گیرد.

 

لزوم ترسیم «خط مبدأ» برای اجرایی شدن کنوانسیون دریاها

رئیس جمهور با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرایی شدن این رژیم حقوقی را مبتنی بر ترسیم «خط مبدأ» دانست و تاکید کرد: این کنوانسیون و تفاهم کشورهای ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم خط مبدأ باشد که مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: «خط مبدأ» می‌تواند بهره‌برداری عادلانه را از دریای خزر برای کشورهای مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران که در حوزه ساحلی دارای مشکلاتی است فراهم کند. حتما برای دستیابی به یک نظام حقوقی عادلانه باید خط مبدأ ترسیم شود و این نکته ای بود که بر آن تاکید کردم.

 

تأکید بر مراقبت از منابع و منع حضور بیگانگان در دریای خزر

وی همچنین با تأکید بر این‌که عدم حضور بیگانگان در دریای خزر مورد تأکید همه کشورهای ساحلی این دریا بود، گفت: باید از منابع و ظرفیت‌های دریای خزر مراقبت شود.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با سران کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و روسیه، خاطرنشان کرد: در هر سه دیدار بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه‌های دوجانبه تأکید شد. محور این دیدارها توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر آغاز مسیر جدیدی در روابط با برخی کشورهای همسایه و افزایش مناسبات تجاری و توسعه روابط، گفت: سوآپ گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران اجرا شده قرار است توسعه پیدا کند.

 

آمادگی ایران برای حل و فصل جنگ اوکراین

وی مسأله افغانستان و جنگ اوکراین را از دیگر مسائل مطرح شده با سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و روسیه برشمرد و تصریح کرد: اعلام آمادگی کردیم که از جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل جنگ اوکراین استفاده کنیم.

رئیس جمهور با ارزیابی مثبت از سفر خود به ترکمنستان اظهار داشت توسعه روابط با همسایگان از سیاست‌های دولت است و این سیاستی را که جواب داده دنبال خواهیم کرد. ظرفیت بسیاری در همسایگان ما وجود دارد آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و کار با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالاهای ایرانی را به کالای برخی دیگر از کشورها ترجیح می‌دهند.

آیت‌الله رئیسی افزود: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران علاوه بر تفاهم نامه‌هایی که در سطح ملی منعقد شد، قراردادهایی هم با استان‌های همجوار به‌وسیله استانداران گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی با استان‌های این کشور بسته شد. فعال شدن بازارچه‌های مرزی و صادراتی در استان‌های دو کشور می‌تواند مورد استقبال باشد.

وی گفت: کار با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد استقبال مردم ترکمنستان باشد. این سفرها نشان می‌دهد که این سیاست افزایش تعامل با همسایگان سیاستی است که کاملاً موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود؛ ما آثار آن را کاملاً در منطقه مشاهده می‌کنیم.

 

آغاز فعالیت دبیرخانه کنوانسیون محیط زیست در ایران

رئیس جمهور افزود: من به همکارانم در دولت تاکید می‌کنم که همه دستگاه‌ها و وزرا باید تلاش کنند که بتوانیم سهم ایران اسلامی را در اقتصاد منطقه افزایش دهیم؛ الان این سهم را نداریم سهم ما بیشتر است.، این سفرها این تفاهم‌نامه‌ها و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها حتما می‌تواند کمک کند که آن سهم بایسته را در جمهوری اسلامی ایران انشاءالله داشته باشیم.

آیت‌الله رئیسی در پایان اظهارات خود از طرح پیشنهاد میزبانی ایران برای هفتمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و مورد استقبال قرار گرفتن این طرح از سوی کشورهای حاضر در این اجلاس و همینطور فعال شدن دبیرخانه کنوانسیون محیط زیستی در ایران خبر داد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.