تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

امامان جمعه سراسر کشور

تعیین سقف اجاره بهای مسکن اقدامی بجا بود/ لزوم تمکین همگان به قانون

تعیین سقف اجاره بهای مسکن اقدامی بجا بود/ لزوم تمکین همگان به قانون
امامان جمعه سراسر کشور امروز در خطبه های نماز سیاسی - عبادی جمعه رعایت انصاف در تعیین اجاره بها را موضوعی انسانی عنوان کردند و تاکید داشتند: تعیین شرعی و قانونی سقف اجاره بهای مسکن اقدامی بجا بوده و تمکین آن بر همه واجب است.

 

اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرد که اجاره بهای مسکن در تهران ۲۵ و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد افزایش یابد تا از این طریق وضعیت دریافت اجاره بهای مسکن ساماندهی و کنترل شود. دولت برای رفع مشکلات مستأجران برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت داده ولی صاحب‌خانه‌ها نیز باید از مستأجران دستگیری کنند تا مسائل اقتصادی، زندگی این افراد را با مشکل مواجه نکند.

خطیبان جمعه سراسر کشور با اشاره به تصویب قانون تعیین سقف افزایش اجاره بهای مسکن توسط قوای سه گانه و پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتای جمعی از مؤمنین در مورد وجه شرعی قانون مذکور اظهار داشتند: تصویب قانون و تعیین حکم توسط قوای سه گانه بنا بر مصلحت جامعه و کشور باید مورد تمکین عموم قرار گیرد ولی مهمتر از آن رعایت انصاف و مواسات با هموطنان نیازمند است. لازم است در شرایط سخت کنونی صاحبخانه ها با مستأجران مدارا کنند زیرا بسیاری از خانواده ها بخاطر هزینه های سنگین اجاره مسکن به حاشیه نشینی روی آورده اند و این مسئله اثرات سوء اجتماعی در پی خواهد داشت.

آنان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مالکان در طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن برای کمک به مستاجران و افراد کم‌برخوردار، نهایت همکاری را داشته باشند یاد آور شدند:افزایش اجاره بهاء و حل این مشکل را نیازمند عزم همگانی است مالکین هوای مستاجرین را در این شرایط اقتصادی داشته و اگر قصد افزایش اجاره‌بهاء را دارید عادلانه اقدام کنید. اگر قانون اجاره بهای منزل دقیق توسط موجران رعایت شود و بر مدار حق و عدل قیمت‌گذاری کنند خیلی از مشکلات برطرف می‌شود و غدغه برخی از جوانان در اول زندگی مرتفع می‌شود.

امامان جمعه سراسر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امنیت مردم، حقوق عامه است و احیای حقوق مردم و گسترش عدل، از وظایف قوه قضائیه است، تصریح کردند: همه قوای کشور به ویژه قوه قضائیه باید از امنیت مردم در برابر شایعه سازان و دروغ پردازان و جنگ نرم دشمنان در رسانه ها و فضای مجازی به هر نحو ممکن صیانت کنند.

همچنین آنان به هفته قوه قضائیه و سخنان مقام معظم رهبری با مسوولان دستگاه قضایی کشور اشاره کردند و افزوند: طبق گفته مقام معظم رهبری، با مقاومت مردم و مسوولان دلسوز و جوانان انقلابی اوضاع کشور متحول می‌شود.قوه قضائیه با همراهی، همکاری و هم‌افزایی مجلس و دولت اقدامات را دنبال کند تا شاهد رفع مشکلات در آینده نزدیک با اجرای طرح‌های اقتصادی دولتمردان باشیم.

آنان در بخشی از سخنان خود روز ازدواج امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و صدیقه کبری حضرت زهرا(س) را نیز تبریک گفتند و خاطرنشان کردند: جوانان باید با تأسی به این دو اسوه بزرگ بشریت، به این سنت حسنه اقدام کرده و در این امر هیچ سخت گیری نداشته باشند تا با گسترش ازدواج در جامعه، بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز کاسته شود.

 

گزیده سخنان امامان جمعه در مراکز استانها به شرح زیر است:

 

آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه موقت قم گفت: از مالکان خانه های استیجاری که با مستأجران خود در این وضعیت اقتصادی مدارا کرده اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

وی افزود:بر اساس سقف مجاز افزایش اجاره بها و استفتاء از رهبر معظم انقلاب در این رابطه، مستأجران می توانند در خانه های استیجاری، اعمال عبادی خود را به درستی انجام دهند.

وی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران قوه قضائیه را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این بیانات منشور تحول قضایی است که باید در سطوح مختلف نصب العین مسؤولان دستگاه قضا قرار بگیرد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سیّد مهدی خضری امام جمعه موقت قزوین گفت: امروز مسکن یکی از بزرگترین دغدغه جوانان در امر ازدواج است که انتظار می‌رود دولت سیزدهم در بحث ترغیب جوانان به ازدواج و تامین مسکن آنها ورود جدی‌تری داشته باشد.

وی با تبریک سالروز ازدواج حضرت زهرا و امام علی (ع) به منجی عالم بشریت که نتیجه این ازدواج هستند، ادامه داد:طبق روایات، پس از اینکه حضرت زهرا(ع) وارد زندگی امیر المومنین شدند، پیامبر خاتم از داماد خود پرسیدند، حضرت زهرا را چه طور دیدید و امام علی (ع) فرمودند ایشان کمک و یاور برای رسیدن به قله بندگی هستند.

 

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به ضرورت توجه و دستگیری در جامعه اسلامی، گفت: صاحبخانه‌ها در زمینه شرایط اقتصادی با مستاجران مدارا و مراعات کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی موجود افزود: مردم، مسوولان و نمایندگان مجلس همه مشکلات را می‌دانند و در صدد رفع آنها هستند.امام جمعه اصفهان با اشاره به تاکید روایات درباره رعایت حال همسایگان، گفت: لازم است بر اساس روایات دینی به گونه‌ای رفتار کنیم که همسایگان ما آسیب و آزاری نبینند.
وی با بیان اینکه امروز از یک سو در شرایط جنگ اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمن قرار داریم، اظهار داشت: از سوی دیگر ۲ تولید کننده اصلی مواد غذایی یعنی روسیه و اوکراین با هم در جنگ هستند و بحران ایجاد شده و لازم است با همبستگی و دستگیری از همدیگر از این بحران ها عبور کنیم.

 

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: در امرمقدس ازدواج و نجات خانواده‌ها، اخلاق، ایمان، نجابت و تقوا راه اصلی و مساله مهمی است.

وی در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه گرگان اظهارداشت: ازدواج سنت الهی و نبوی است و به عنوان یک مساله مهم به آن‌ نگریسته می‌شود.بیان کرد: یکی از آثار ازدواج تولید نسل و فرزندآوری در نظام خانواده اسلامی است.نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: متاسفانه امروز زندگی‌ها درگیر مسائل حاشیه‌ای شده و مشکلاتی را برای جوانان به وجود آورده است.

 

آیت الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت گفت: دلایل بالارفتن سن ازدواج و همچنین ازدواج نکردن جوانان و صاحب فرزند نشدن ، دلایلی بی پایه و اساس است

وی با اشاره به فرارسیدن اول ذیحجه سالروز ازدواج مبارک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: در امر ازدواج با ۲ پدیده دور از عقل و شرع مواجه هستیم که یکی بالارفتن سن ازدواج دختران و پسران و دیگری عدم فرزندآوری و یا تعداد کم فرزندان است.

وی دلایل مطرح شده برای این دو پدیده را بهانه های بی پایه و اساس عنوان کرد و گفت: با توجه به پیری جمعیت و کم فرزندآوری توسط زوج ها، دولتمردان ما باید تدابیر لازم را برای جوان شدن جامعه همانند بعضی از کشورهای دیگر فراهم کنند که البته در این زمینه، همه ما مسئول هستیم و با توجه به مقام و مسئولیتی که داریم باید در این بخش گام برداریم.

 

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد گفت: قانون اجاره بهای مسکن که نقش مهمی در کمک به اقشار ضعیف جامعه دارد باید در کشور برای کنترل قیمت‌ها رعایت و اجرا شود.

وی به افزایش اجاره‌ها اشاره کرد و افزود: این موضوع اصلا قابل قبول نیست و فشار مضاعفی بر جوانان و خانوارهای فاقد مسکن وارد کرده است .این که برخی افراد در این شرایط بی‌جهت نسبت به افزایش قیمت منازل اجاره‌ای خود به مستاجران اقدام می‌کنند کار مناسب دینی و پسندیده نیست و باید رعایت حال مردم را داشته باشند.

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج گفت: اگر مسوولان چند درصد از حقوق دولتی معادن طلا و درآمد مرز باشماق را برای استان هزینه کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی و عقب‌ماندگی‌ها رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: کردستان دارای منابع خدادادی زیادی است و از لحاظ گردشگری، معادن و مرز، از ظرفیت فراوانی برخوردار بوده که باید از آن به درستی برای توسعه استان استفاده کرد.

وی بر لزوم خدمت‌گزاری صادقانه و دلسوزانه مسوولان برای رفع دغدغه‌های مردم تاکید و اضافه کرد: دولت سیزدهم آستین همت را بالا زده و در حال تلاش برای برآورده کردن خواسته های مردم بوده که قابل تقدیر است.

 

امام جمعه سنندج به سفر قریب‌الوقوع رییس جمهور به کردستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تلاشی که دولت در پیش گرفته است، تمام وعده‌های رییس جمهور در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصاد و معیشت، عملی شود.

 

حجت الاسلام محمدرضا نصوری امام جمعه موقت ساری با اشاره به وضعیت کنونی اجاره بهای مسکن و همراهی مردم در این زمینه گفت : مسوولان نیز در ارتقای توان مستاجران و لحاظ کردن امتیازات برای رفع مشکل این افراد تلاش کنند .

به گفته وی مردم ما افراد منصفی هستند به طوری که در دوران دو سال همه گیری کرونا به یکدیگر کمک کردند و افرادی که صاحب مکان می باشند با رافتی که دارند همراه هستند .

وی ادامه داد : اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرد که اجاره بهای مسکن در تهران ۲۵ و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد افزایش یابد تا از این طریق وضعیت دریافت اجاره بهای مسکن ساماندهی و کنترل شود .

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز گفت: دولت آمریکا که همواره مدعی دفاع از حقوق بشر در دنیا است، خود از مصادیق بارز نقض آن در جهان و حتی در خود این کشور بوده و از این اصل مترقی بشری برای منافع سیاسی و اقتصادی خود سوء استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا سرخط تروریسم در جهان است، خاطرنشان کرد: ششم تا دوازدهم تیرماه به عنوان هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی نامگذار شده که ابتکاری ارزنده از سوی مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به مناسبت نامگذاری این هفته اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب ششم تیر ماه در مسجد ابوذر مورد سوءقصد قرار گرفتند، در هفت تیر بمب‌گذاری در محل حزب جمهوری اسلامی اتفاق افتاد که شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش را به دنبال داشت، در سردشت شاهد اولین حمله شیمیایی رژیم بعث توسط صدام علیه مردم مظلوم سردشت در استان آذربایجان غربی بودیم که ۱۱۰ نفر از هموطنان ما را شهید کرد، شهادت شهید صدوقی امام جمعه یزد را در نیز همین هفته داریم که توسط منافقین کوردل انجام شد و در ۱۲ تیرماه سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی توسط ناوجنگی آمریکا که پایان هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی را رقم می‌زند.

 

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به افزایش اجاره بهاء، حل این مشکل را نیازمند عزم همگانی دانست و خطاب به مالکین گفت: هوای مستاجرین را در این شرایط اقتصادی داشته و اگر قصد افزایش اجاره‌بهاء را دارید عادلانه اقدام کنید.

وی با اشاره به افزایش اجاره خانه ها در این کلانشهر، گفت: افزایش بی رویه اجاره خانه در این شهر باعث شده برای شهروندان مشکلاتی بوجود آید که حل این موضوع همکاری همگانی را طلب می‌کند.

وی با اشاره به همکاری گروهی از مالکین خانه ها در مشخص کردن قیمت هایی عادلانه برای اجاره بهاء ، این کار را اقدامی پسندیده دانست و اظهار داشت: علیرغم اینکه تعدادی از صاحب خانه ها قیمت اجاره ها را به شدت افزایش داده اند اما مالکینی هم در شیراز هستند که مراعات حال مستاجرین را کرده که این جای تحسین دارد.

 

حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌آبادی امام جمعه موقت بیرجند گفت: مصوبه سران قوا درخصوص میزان افزایش و تمدید اجاره‌بهای منازل، مصلحتی برای توجه و همدردی بیشتر با همدیگر است که باید نسبت به آن مراقب و هوشیار باشیم. افزود: این مصوبه حرکت خوبی است که شاید مورد انتقاد برخی افراد نیز قرار گیرد اما بدانیم که همه ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم.

وی گفت: امروز فشار اقتصادی بر مردم برگرفته از جریان استکباری و نفوذی وجود دارد اما جریان نفوذ و نفاق با وجود هماهنگی سران قوا تمام نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر هم می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد راهداری امام جمعه موقت زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان بر صرفه جویی در مصرف آب و پرهیز از اسراف طبق سفارش دین مبین اسلام تاکید کرد و گفت: باید در مصرف آب الگوی مصرف داشته باشیم تا با کمبود آب مواجه نشویم.

وی با اشاره به آغاز سفر حج اظهار اشت: اینکه برخی می گویند بهتر است هزینه حج را برای کمک به مستمندان هزینه کرد درست نیست و حج واجب برای هر مسلمان واجب بوده و باید انجام شود این امر درباره حج عمره موردی ندارد و می شود برای کمک به مستمندان هزینه شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: مالکان در طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن برای کمک به مستاجران و افراد کم‌برخوردار، نهایت همکاری را داشته باشند.

وی بیان کرد: کلیات طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن تصویب شد و در این راستا مالکان با افراد کم برخوردار جامعه مدارا کنند و افزایش اجاره بها در کلان شهرها ۲۵ و سایر شهرهای ۲۰ درصد را رعایت کنند.

 

حجت الاسلام والمسلیمن محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس از عموم بازاریان خواست با درک شرایط جامعه و وضعیت معیشتی مردم در همکاری با دولت‌، انصاف را در معاملات از دست ندهید و از گرانفروشی و احتکار بپرهیزید.عموم بازاریان با درک از شرایط، قیمت‌ها را کنترل کند و دولت نیز نظارت بر قیمت‌ها را تشدید کند.

وی در بیان تذکری به عموم جامعه، خواستار صرفه‌جویی در آب و برق شد و از کشاورزان خواست تا شب‌ها از آب و موتور تلمبه‌ها استفاده کنند و امروز بیش از هر زمانی به صرفه‌جویی توجه کنند.

 

آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: بدون احیای توافق برجام هیچ گزینه مناسبی برای آمریکا و اروپا درباره ایران وجود ندارد زیرا اولا تحریم بیشتر معنی ندارد، چون ترکش خالی است یعنی هیچ تحریمی نمانده که اعمال نکرده باشند.

وی اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ما در فشار حداکثری که ترامپ درست کرد مفتضحانه شکست خوردیم ، خروج ترامپ از برجام اشتباه بوده و موجب پیشرفت ایران در توان هسته‌ای شد.

 

آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج برخی انتقادها نسبت به مصوبه اخیر در خصوص اجرای “طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی” را بی مورد عنوان کرد و لزوم رعایت انصاف توسط صاحبخانه ها در اجاره خانه هایشان را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به مصوبه طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و برخی انتقادهای بی مورد گفت: با دقت به شرایط کلی جامعه از لحاظ مسکن و خانه های خالی و اجحافی که برخی صاحبخانه ها دارند باید بررسی کنیم بعد نظر دهیم برخی صاحبخانه ها سخت گیری می کنند.

 

آیت‌الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد گفت: شیطنت برخی افراد و گرانی غیرمنصفانه و سوء استفاده این افراد در داخل کشور لذت شیرینی تدابیر اقتصادی را به کام مردم تلخ و غیر قابل درک کرده است.

وی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی با اشاره به مشکلات معیشتی و گرانی ها در جامعه افزود: این موضوع شرایط زندگی مردم را سخت کرده است که بخشی از آن به مشکلات اقتصادی جهان و برخی دیگر به تحریم های بین المللی باز می گردد اما احتکار و گرانفروشی برخی سودجویان در داخل کشور نیز بر این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج گفت:سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن کشور است و کاهش نرخ جمعیت در سالهای اخیر نگران کننده است.

وی با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا (س) اظهار داشت: کسانی که در امر خیر ازدواج جوانان شرکت می کنند و زمینه ازدواج جوانان را فراهم می کنند ثواب یک سال عبادت را نصیب خود می‌کنند و کسانی که هم ازدواج بین دو نفر را برهم میزند به سخت ترین عذاب الهی مبتلا می شوند.

 

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: حقوق بشر آمریکایی نوعی تبعیض نژادی و ثروت اندوزی است و آنان حقوق بشریت را تضییع می‌کنند.

وی به برخی مباحث‌ بیان شده‌ در رابطه با حقوق بشر در جوامع مختلف اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی که قدرت تحلیل چندانی نداشته و شناختی درست از حقوق بشر دینی و اسلامی ندارند، تحت تاثیر تبلیغات سوء‌ استکبار جهانی قرار گرفته و به حقوق بشر آمریکایی دل می‌بندند و به فریب دسیسه‌های آنها از جمله مواردی چون حقوق زنان، کودکان و زندانیان به حقوق بشر آمریکایی دل می‌بندند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز با بیان اینکه دولت اقدامات و دستاوردهای موفقی داشته است گفت: رشد ۴۰ درصدی در صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد دولت ظرفیت خوبی برای پیشرفت دارد.

وی افزود: آزاد سازی منابع ارزی ما از عراق، انگلیس و به زودی کره جنوبی که در دولت قبل محقق نشده بود، را در این دولت شاهد هستیم که امیدوار کننده است.افزایش ۱۲.۵ درصدی صادرات نفت و گاز که در زیر ساخت کشور تاثیر بسیاری دارد نشانه این است که کشور رو به جلو در حال حرکت است.

 

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: ایده حقوق بشر نه تنها نتوانسته از مظلومان عالم حمایت کند بلکه به ابزاری در دست قدرت‌ها و استکبار برای اتهام زنی به دیگر کشورها تبدیل شده است. وی افزود: ایده ای در سازمان های بین المللی بعد از جنگ های جهانی مطرح شد تحت عنوان تفکر بشر که قرار بود از حقوق ذاتی بشر دفاع و رنج های بشر را کاهش داده و توسعه عدالت در جامعه بین الملل افزایش یابد.

 

حجت الاسلام رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: در سالهای گذشته به کشاورزان توجه‌ای نشده بود و ۵۰ درصد واردات محصول کشاورزی داشته ایم؛ اما دولت سیزدهم قیمت گندم را ۱۳۰ درصد افزایش داد و این خود کمکی به کشاورزان است. هم اکنون دنیا محتاج محصولات غذایی است و باید با حمایت های بیشتر در زمینه محصولات کشاورزی خودکفا شویم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.