تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲

با دستور رئیس‌جمهور پرداخت وام ازدواج تسریع می‌شود؛

پرداخت ۲۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج از ابتدای امسال

پرداخت ۲۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج از ابتدای امسال
تهران-  از ابتدای امسال تا هفته اخیر، ۲۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده که ۷۱ درصد بیشتر از رقم مدت مشابه سال قبل است.

 

 در راستای سیاست دولت سیزدهم برای تسهیل امر ازدواج، افزایش وام قرض‌الحسنه و عدم سخت‌گیری در وثایق آن در دستور کار سیاستگذار بانکی قرار گرفته که منجر به افزایش چشمگیر پرداخت وام ازدواج نسبت به دولت قبل شده است.

امروز هم آیت‌الله رئیسی در جشن وصال (آیین گرامیداشت هفته ازدواج) تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی برای ازدواج را مجدداً مورد تاکید قرار داد و گفت: تسهیلات اگر به موقع در اختیار دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند قرار نگیرد یا به سختی به آنها پرداخت شود موجب تضییق است؛ قبلاً هم گفته‌ام تسهیلات باید تسهیلات باشد، نه تضییقات. بانک‌ها نباید در این زمینه خلاف مصوبات عمل کنند.

رئیس‌جمهور بر همین اساس بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند که بر اساس آن زوجین بدانند ظرف چه مدتی وامشان پرداخت می‌شود.

آیت‌الله رئیسی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نیز مأمور نظارت بر روند پرداخت تسهیلات ازدواج کرد و متذکر شد اگر بانکی در پرداخت تسهیلات مرتکب تخلف شد حتماً با آن برخورد قاطع شود.

نگاهی به عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام ازدواج در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل، نشان می‌دهد وضعیت پرداخت وام ازدواج به مراتب بهتر شده است که با دستور رئیس‌جمهور از این پس پرداخت وام ازدواج، سرعت بیشتری هم خواهد گرفت.

افزایش چشمگیر رقم وام ازدواج در سال جاری، گام مهمی در بهبود قدرت خرید زوج‌های جوان بود. از سوی دیگر، بانک مرکزی در ۱۶ فروردین امسال شرایط و جزئیات چگونگی بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه درباره مدارک وام و مراحل دریافت تاکید شده است: متقاضی دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پس از تعیین شعبه ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، فرصت دارد با به همراه داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی شده، مراجعه کند. همچنین در صورت عدم مراجعه به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی متقاضی حذف خواهد شد.

متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز کاری باید نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می‌شود تا امکان بهره‌مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک‌ها به عمل آید.

همچنین با بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در ۵ اردیبهشت در راستای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از وام‌های خرد به شبکه بانکی ابلاغ کرد، وثایق وام ازدواج تسهیل شد.

دولت سیزدهم از ابتدای کار خود و با همت مضاعف در این‌باره، از شهریورماه سال پیش تاکنون افزایش پرداخت وام ازدواج را در دستور کار قرار داد به طوری که از ابتدای امسال تا ۹ تیرماه، شبکه بانکی به بیش از ۲۱۴ هزار متقاضی به ارزش ۲۸۳ هزار میلیارد ریال (رشد ۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل) وام ازدواج پرداخت کرده و ۳۱۵ هزار نفر هم در مرحله تکمیل پرونده در شعب بانک‌ها برای دریافت این تسهیلات هستند.

تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به‌ویژه با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور از اولویت‌های جدی شبکه بانکی است و به نظر می‌رسد در پایان مهلت ۱۵ روزه، شاهد وضع مقررات جدید برای تسریع در پرداخت وام ازدواج به متقاضیان باشیم. این موارد احتمالا شاهد کاهش ترتیبات زمانی برای تشکیل پرونده و پرداخت وام و همینطور ساده‌سازی وثایق وام ازدواج خواهد بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.