تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۰۳

افزایش ظرفیت تولید برق کشور راهکار دولت سیزدهم برای عبور از روزهای سخت تابستان

افزایش ظرفیت تولید برق کشور راهکار دولت سیزدهم برای عبور از روزهای سخت تابستان
تهران- یکی از راهکارهایی که وزارت نیروی دولت سیزدهم برای عبور بدون خاموشی از پیک‌بار تابستان امسال برنامه‌ریزی کرده بود افزایش توان تولید برق از طریق افزایش ظرفیت نیروگاهی است که توانست آن را با موفقیت اجرا کند و تا امروز خاموشی در شبکه برق نداشتیم.

 

مردم در سال‌های گذشته بخصوص در دو سال گذشته با مشکل خاموشی‌ها (قطع برق) در تابستان و زمستان مواجه می‌شدند به‌طوری‌که این موضوع باعث افزایش نارضایتی عمومی شده بود. قطعی برق در سال گذشته (بهار و تابستان ۱۴۰۰) به اوج خود رسید و مردم در روز چند ساعت برق نداشتند، این در حالی بود که خاموشی‌ها از اردیبهشت‌ماه آغاز شد. در سال‌ گذشته چند بار در روز برق هر بار به میزان دو ساعت قطع می‌شد.

علت‌ خاموشی‌ها در سال‌های گذشته به عدم ساخت نیروگاه در دولت قبل و افزایش ندادن ظرفیت تولید برق مربوط می‌شد؛ به‌نوعی دولت قبل با نیروگاه نسازی باعث ایجاد مشکل برای مردم شده بود. افزایش ظرفیت تولید برق یکی از تکالیف قانونی برنامه ششم بود که دولت و وزارت نیروی سابق از انجام آن سرباز زده بود. این موضوع حتی بر تولید هم اثر گذاشته بود و واحدهای تولیدی مجبور بودند خط تولید خود را خاموش کنند.

بر همین اساس دولت وزارت نیروی دولت سیزدهم از پارسال همه همت خود را برای افزایش توان تولید برق از طریق افزایش ظرفیت نیروگاهی بکار بست و همان روزهای نخست آغاز بکار وزارت «علی‌اکبر محرابیان» وی وعده افزایش ۳۵ هزار مگاواتی نیروگاه‌ها را داد.

شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی هم از همان ابتدا تلاش خود را برای تحقق این وعده وزیر نیرو کار گرفت.

در همین باره مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: نسبت به سال قبل چهار هزار و ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است.

عبدالرسول پیشاهنگ ادامه داد: در حال حاضر ۱۳۲ نیروگاه کشور با همه ظرفیت خود در حال تولید برق هستند.

وی افزود: این تعداد نیروگاه با برخورداری از ۵۲۵ واحد نیروگاهی با همه ظرفیت خود در حال تولید برق هستند.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: نسبت به سال گذشته دو هزار و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به چرخه تولید برق کشور افزوده شده است.

پیشاهنگ ادامه داد: وضعیت نیروگاه‌های موجود نیز از طریق سرویس و نگهداری و بهره‌برداری بهینه حدود دو هزار مگاوات نسبت به سال گذشته بهبود و افزایش‌یافته است.

وی افزود: در تلاشیم تا در روزهای اوج مصرف بتوانیم میزان خروج اضطراری واحدها را به حداقل رسانده و تمام ظرفیت نیروگاه‌ها را در مدار داشته باشیم.

مدیرعامل برق حرارتی خاطرنشان کرد: همکاران ما در سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی و در شرایط دشواری در حال تولید برق موردنیاز مشترکان هستند، ازاین‌رو انتظار داریم با همراهی مردم در روزهای اوج مصرف شاهد عدم بروز مشکل برای مشترکان صنعت برق باشیم.

به گزارش ایرنا، بر این‌ اساس طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعاً تاکنون بیش از سه هزار مگاوات از طریق ساخت دو هزار و ۳۲۴ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید، ۶۵۴ مگاوات ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است.

وزارت نیرو دولت سیزدهم امسال برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع خردادماه امسال و پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانده است تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.