تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

وعده هیچ افتتاح «مسکن ملی» تا پایان ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم

وعده هیچ افتتاح «مسکن ملی» تا پایان ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم
تهران- از ابتدای اجرای طرح مسکن ملی در سال ۹۸، چشم‌ها انتظار ساخت مسکن را در تابستان سالهای۹۹ و ۱۴۰۰ می‌کشید و دولت نیز با اخذ آورده اولیه از متقاضیان، قول خانه دارکردن مردم را داده بود اما از آن طرح پرهیاهو تولید نهایی مسکن دیده نشد و با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت سیزدهم شد.

 

طرح مسکن ملی دولت دوازدهم که می‌خواست به افتتاح سالیانه ۴۰۰ هزار واحد برسد در مرحله شروع طرح و بعد از چندین مراسم افتتاحیه و کلنگ زنی ویدیوکنفرانسی، در نهایت در پایان دولت دوازدهم بدون حتی تکمیل یک واحد، تقدیم دولت سیزدهم شد.

دولت دوازدهم با استفاده از کلیدواژه«جریان پایدار تولید مسکن» بعد از ۶ سال تعطیلی معاونت مسکن، شعار سازندگی و خانه‌سازی را مطرح و در عین حال با تبلیغات گسترده در خصوص «نیازسنجی» جمعیت فاقد مسکن و «شناسایی» متقاضیان واقعی، در نهایت ۱۲۵ هزار واحد را در شهرهای جدید کلنگ زنی کرد.

 

وعده هیچ افتتاح«مسکن ملی» تا پایان ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم

شهریور سال ٩٨ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهوری وقت آغاز شد، برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهوری کلنگ زنی شد، این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۵۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شد. پیشتر میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ ، ۲.۷ میلیون تومان بود که کندی کار دولت باعث افزایش میزان سهم ساخت و نهایتا بالا رفتن قیمت واحدها شد.

سرانجام دولت دوازدهم چند ماه قبل از پایان کار و در تابستان سال قبل ۱۴۰۰، بهره‌برداری از ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی را به صورت ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور شروع کرد.

از ابتدای اجرای طرح مسکن ملی در سال ۹۸، همه چشم‌ها انتظار کلنگ زنی و ساخت مسکن را در تابستان سال‌های۹۹ و ۱۴۰۰ می‌کشید و دولت نیز با اخذ آورده اولیه از متقاضیان قول افتتاح و خانه دار کردن مردم را داده بود. اما در آخر از آن طرح پرهیاهیو تولید نهایی مسکن دیده نشد و فقط مراحل گودبرداری زمین و اخذ آورده متقاضیان انجام شد.

در زمان تحویل پروژه اقدام ملی از دولت قبل، طبق اطلاعات سامانه در ظرف بیش از دو سال، هفتاد هزار واحد در مرحله فنداسیون قرار داشت و تنها ۴۰ هزار واحد قرارداد مشارکت مدنی با بانک منعقد کرده بود که همان را هم باید دولت سیزدهم تکمیل کند.

 

تجمیع و ارتقای یک طرح نیمه کاره مسکنی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در آغاز کار خود خبر ادغام طرح مسکن ملی با «نهضت ملی مسکن» را داد و در جهت استفاده از مزایای قانون جهش تولید مسکن از جمله تسهیلات، تخفیف مالیاتی، نظام مهندسی، پروانه ساختمانی و… هفتاد هزار واحد باقی مانده از دولت قبل را تبدیل به نهضت ملی مسکن کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در اطلاعیه ای اعلام کرد که با مصوبه شورای‌عالی مسکن، طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن در هم ادغام شدند و ادغام این دو طرح با این هدف انجام شد تا همه ثبت‌نام شدگان از مزایای یکسان برخودار باشند.

 

هم اکنون بیش از ۳.۶ میلیون نفر در سامانه مسکن تایید شدند

دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری هفته گذشته اعلام کرد که، برنامه‌‎ریزی‌های لازم و تهیه زمین برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال مطابق برنامه انجام شده است و امیدواریم در سال‌های آینده به مرور واحدهای مسکونی آماده شده و به مردم تحویل داده شود.

طبق اعلام «محمود محمودزاده»، معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد در مراحل مختلف اجرا قرار دارد، واحدهای در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت‌های مناسبی دارد و دولت تلاش دارد تا قبل از پایان تابستان تعداد واحدهای قابل ملاحظه‌ای از پروژه‌های طرح نهضت افتتاح شوند و به بهره‌برداری برسند.

وی اعلام کرده است: در خصوص ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن (بهره‌مندی از توان سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در تامین اراضی تولید مسکن) هیچ مانعی وجود ندارد و پیگیری‌های ویژه استان‌ها می‌تواند در اجرا موثر باشد. در حوزه تامین زمین عدد قابل ملاحظه‌ای تامین شده است و استان‌ها برای تامین بقیه اراضی طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند از موضوع ماده ۱۰ کمک بگیرند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.